פיסורה: לשבור את מעגל הכאב

(11)
לדרג

כדי למנוע את הפיסורה מומלץ להרבות בשתיית מים ובאכילת מזונות עשירים בסיבים תזונתיים, וכן להימנע מארוחות כבדות, מוצרי קמח לבן ותבלינים חריפים

מאת: ד"ר רון גרינברג

כאשר אנו מפריזים באכילה או אוכלים מאכלים שאינם מיטיבים עם מערכת העיכול, נפוצות תופעות לא נעימות כמו שלשול או עצירות. בעיות אלה עלולות לגרום למחלת הפיסורה, שבה נוצר סדק או קרע ברירית המצפה את התעלה האנאלית. הסימפטומים העיקריים של המחלה הינם כאבים עזים בזמן היציאה ולאחריה, כיווץ של פי הטבעת ודימום. הגורם העיקרי לפיסורה הוא טראומה לרירית פי הטבעת לרוב עקב יציאה קשה, אולם גם יציאות שלשוליות או מרובות תוארו כגורמות לפיסורה. בניגוד לדעה הרווחת אין צורך בעצירות קבועה או ממושכת על מנת לסבול מפיסורה במרבית המקרים מדובר באנשים עם יציאות רגילות אשר עקב עצירות חד פעמית או יציאה קשה בודדת סובלים מקרע ברירית.

פיסורה היא הבעיה השנייה בשכיחותה בפי הטבעת לאחר טחורים. מרבית הפיסורות נרפאות מעצמן, לעתים תוך מספר ימים ואפילו ללא טיפול. הפיסורה הכרונית, לעומת זאת, הינה פיסורה עמוקה יותר אשר לא התרפאה לאחר 6 שבועות. פיסורות בעלות מאפיינים כרוניים הן קשות יותר לטיפול, ורק מחציתן מגיבות לטיפול השמרני.

אמנם לתזונה יש חלק משמעותי בגורמים לפיסורה, בעיקר כזו שגורמת ליציאות קשות, מאמץ מוגבר בזמן יציאה ויציאה מתפרצת, אולם ישנם גם גורמים נוספים. ישנן פיסורות שנגרמות על ידי מחלות אחרות כגון מחלת קרוהן, שחפת ואיידס. סיבות נדירות יותר לפיסורה הן טראומה לפי הטבעת כתוצאה מבדיקה רקטאלית, ניתוחים, החדרה של גוף זר, או מגע מיני אנאלי העלולים לגרום לפצע בפי הטבעת, ואף לפיסורה. לעתים ישנו בלבול בין טחורים לפיסורה, אך מדובר בשתי מחלות שונות. טחורים הם כריות באזור פי הטבעת הנגרמות כתוצאה מישיבה ממושכת בשירותים, מאפיינים גנטיים או זרימת דם מוגברת באזור.

פיסורה
פיסורה

מים סיבים ואמבטיות

ישנם מספר טיפולים לפיסורה, המותאמים לחולה בהתאם לאופי המחלה אצלו. המטרה העיקרית בטיפול בפיסורה היא שבירת "מעגל הסבל". כאבים עזים בזמן יציאה מובילים להתאפקות, ההתאפקות גורמת להחמרת הפיסורה ולכאבים נוספים. מטרתו של הטיפול היא לגרום ליציאות סדירות ורכות שלא יגרמו להמשך הטראומה המקומית. הטיפול בפיסורה קלה מבוסס על צריכה מוגברת של מים וסיבים, אמבטיות ישיבה ונטילת מרככי יציאה. התחלת הטיפול לרוב מפחיתה את עוצמת הכאב ומפסיקה את הדימום. טיפול שנוסף לטיפול התזונתי הוא טיפול תרופתי בהכנות של נפידיפין על ידי רוקח, ושימוש בו 4 פעמים ביום, או בתרופת מרשם מבוססת ניטרוגליצרין כגון רקטוג'סיק, הדורשת שימוש פעמיים ביום, מה שתורם להיענות המטופלים לטיפול. ישנו טיפול נוסף לפיסורה בהזרקת בוטוקס, אשר מוזרק ישירות לשריר בפי הטבעת ומוביל לריפוי הפיסורה בכ-80% מהמקרים בתוך שלושה חודשים. במקרים קשים, העמידים לכל שאר הטיפולים, מבוצע ניתוח לריפוי הפיסורה.

כדי למנוע את הפיסורה מומלץ להקפיד על אורח חיים בריא, הכולל שתייה מרובה של מים, תזונה מרובת סיבים תזונתיים, כדוגמת סובין, שיבולת שועל, קמח מלא, אורז מלא, וכן תזונה מרובת פירות וירקות. יש להימנע מארוחות כבדות, מוצרי קמח לבן ובמיוחד מתבלינים חריפים. קפה ואלכוהול עלולים להחמיר את תסמיני הפיסורה. עוד יש להימנע מישיבה ארוכה בשירותים

בכל עת חשוב לשמור על תזונה נכונה ועל אורח חיים נכון שימנע בעיות בריאות, ביניהן בעיות אנאליות. על ידי הקפדה על דיאטה נכונה ושתיית מים מרובה ניתן למנוע את הפיסורה ואת הסבל המיותר בעקבותיה.

ד"ר רון גרינברג הוא מומחה בכירורגיה כללית

בואו לדבר על זה בפורום טחורים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום