פקקת ורידית: תסמונת התיירים

(0)
לדרג

נופשים היוצאים לחו"ל, אנשי עסקים המרבים בטיסות וגם נהגים המבלים שעות בישיבה ליד ההגה, עלולים להימצא בסיכון לפקקת ורידית. המלצות כיצד ניתן להימנע מהתופעה

מאת: מערכת zap doctors

מחקרים רפואיים מראים כי ישיבה ממושכת במהלך טיסה ארוכה, לפרקי זמן ארוכים וללא תנועה מגדילה את הסיכון ללקות בפקקת ורידית עמוקה (DVT - Deep Vein Thrombosis), כלומר, היווצרות קרישי דם ברגליים.

"קרישי דם נוצרים במצבים בהם לא קיימת זרימה נאותה של הדם בגפיים התחתונות, או כתוצאה מהתייבשות ומנטייה גנטית לפתח קרישי דם", מסביר פרופ' שלמה ברלינר, מנהל מחלקה פנימית ה', מומחה להפרעות במערכת הקרישה וטיפול בנוגדי קרישה במרכז הרפואי תל-אביב. במרבית המקרים, נטייה זו אינה ידועה מראש, למעט אצל מי שכבר לקו בה בעבר, ועברו בירור רפואי. סיפור משפחתי של קרישי דם, תמיד מעלה את החשד לקיומה של נטייה גנטית לתופעה זו".

הסכנה בהיווצרותם של קרישי דם היא בהיסחפותם לריאות, ללב או למוח, דבר שעלול לגרום לנזקים קשים ואף למוות. במקרים רבים, הופעתו של קריש הדם היא פתאומית, ומרבית הנפגעים כלל אינם מודעים לנטייתם לפתח קרישי דם. לדאבונם, הם לומדים על כך לראשונה בעת האירוע עצמו. למרות המחקרים שנערכו סביב תופעה זו בשנים האחרונות, שכיחותה המדויקת של תסמונת זו עדיין אינה ידועה לחלוטין ושאלה זו עדיין נבדקת במחקרים קליניים.

תסמונת מחלקת התיירים
תסמונת מחלקת התיירים

גורמי סיכון

טיסה או נסיעה ארוכה הנמשכת למעלה מ-5 שעות.
ישיבה ליד החלון - מחקרים מראים כי מבין כל נוסעי המטוס, היושבים סמוך לחלון נמנעים בדרך כלל לקום ולהסתובב במהלך הטיסה.
העדר שתייה מספקת.
לבוש לא מתאים לתנאי טיסה ארוכים ובעיקר בגד הדוק במיוחד.
שימוש מופרז באלכוהול ועישון.

קבוצות סיכון

רשימת המשתייכים לקבוצת הסיכון המוגבר לפתח קריש דם במהלך טיסה ובכלל, ארוכה הרבה יותר ממה שידוע לציבור:

נשים הנוטלות גלולות למניעת הריון.
נשים המטופלות בטיפולים הורמונאליים.
אנשים בעלי נטייה לייצור קרישי דם.
נוסעים מבוגרים.
חולים הסובלים מאי ספיקת לב.
אנשים הסובלים מהשמנה.
אנשים הסובלים מנוכחות אי ספיקה ורידית קודמת, לרבות אנשים הסובלים מורידים ברגליים.
אנשים שזמן קצר לפני הטיסה סבלו משברים וגובסו, או עברו ניתוחים.
חולים במחלת סרטן פעילה.

תסמינים מקדימים

ממחקרים עולה כי התסמינים מופיעים ימים ואפילו שבועות, לאחר הטיסה, למשל: נפיחות, כאבים, רגישות ושינוי צבע הגפה, וכן קוצר נשימה ולחץ בחזה. לכן, בכל מקרה של חשד, אפילו הקל ביותר, מומלץ לפנות מיידית לקבלת טיפול רפואי. אבחון מוקדם וטיפול מתאים מעלים משמעותית את הסיכוי להירפא.

רפואה מונעת

הימנעות מישיבה ממושכת - מומלץ לקום מהמושב מדי פעם ולעשות סיבוב הליכה קצר במעברי המטוס. הפעלה של הגפיים התחתונות והימנעות מהנחת רגל על רגל מומלצים בהחלט.
צריכת כמות מספקת של מים במהלך הטיסה: גם אם לא חשים בצמא, על מנת להימנע ממצב של התייבשות.
הימנעות מצריכת אלכוהול מוגזמת ומעישון.
לבישת בגדים נוחים ורפויים במהלך הטיסה.
לאנשים המצויים בקבוצות הסיכון: מומלץ לשבת במושבי המעבר, כדי להקל עליהם את הקימה במהלך הטיסה.
חבישת גרביים אלסטיות: המלצה המיועדת בעיקר לאנשים הסובלים מאי ספיקה ורידית. הגרביים האלסטיות מסייעות בהפעלת הגפיים התחתונות במהלך הטיסה.
היוועצות עם רופא: לאנשים הסובלים מנטיה לקרישי דם, או סבלו בעבר מאירועי קרישה, מומלץ להיוועץ ברופא לצורך בדיקת האפשרות לקבלת זריקת היפרין לפני הטיסה.
אספירין: אמנם קיימת סברה כי נטילת אספירין לפני טיסה יכולה למנוע הופעת קרישי דם. מומלץ ליטול אספירין רק לאחר המלצת רופא. תרופה זו לא בהכרח מונעת הופעת קרישי דם ורידיים ונטילתה עלולה להוביל לתופעות לוואי, כגון דימום במערכת העיכול העליונה.

בואו לדבר על זה בפורום ורידים וכלי דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום