אספירין למניעת מחלות לב

(0)
לדרג

יעילותו של האספירין למניעה ראשונית של מחלות קרדיווסקולריות מוטלת בספק. אולם, ארגונים רפואיים רבים ממליצים ליטול את התרופה במינונים הנעים בין 75 ל-162 מ"ג ליום

מאת: מערכת zap doctors

מאמר פרשנות (commentary) מרכזי שפורסם החודש בכתב העת American Journal of Medicine מנסה לסכם את הנתונים בנושא הטיפול באספירין כמניעה ראשונית של מחלות קרדיו-ווסקולריות. הסיכום המתפרס על שני עמודים, סוכם ותומצת על-ידי המידענים הרפואיים של univadis.

יותר מ-40 מיליון איש ברחבי העולם נוטלים אספירין כטיפול מניעתי ראשוני או שניוני למחלות לב וכלי דם. המינון היומי נע בין 81 מ"ג ל-325 מ"ג. יעילות אספירין למניעה שניונית הוכחה בספרות, אולם יעילותו למניעה ראשונית עדיין מוטלת בספק. למרות זאת, ארגונים רפואיים רבים ממליצים ליטול אספירין כמניעה ראשונית בחולים א-סימפטומטיים, במינונים הנעים בין 75 ל-162 מ"ג ליום.

שלושה מחקרי מניעה ראשונית שפורסמו לאחרונה, לא מצאו יתרון לטיפול באספירין כמניעה ראשונית: שני מחקרים מ-2008 בחולים סוכרתיים, שהיו במעקב במשך 4-7 שנים, לא מצאו הבדל בהיארעות אירועים לבביים או מוחיים בין הקבוצה שקיבלה אספירין לבין קבוצת הפלצבו.

מחקר נוסף מ-2009, אשר בו ניתן אספירין כמניעה ראשונית לחולים אסימפטומטים בעלי היצרויות עורקיות פריפריות, לא מצא הבדל בשכיחות היארעות התקפי לב ואירועים מוחיים מול קבוצת הפלצבו.

בשנת 2003, ה- FDA לא התווה מתן אספירין כמניעה ראשונית, וציין כי ההתוויה קיימת אך ורק לחולים בעלי מחלה קרדיווסקולרית סימפטומטית.

לעומת ממצאים אלו קיימים מחקרים המצביעים על מסקנות הפוכות: בסקירת ספרות של 6 מחקרי מניעה נוספים, שפורסמו עד 2005, ולא כללו את 3 המחקרים שצויינו לעי"ל. הגיעו החוקרים למסקנה כי קיימת ירידה של 22% בהיארעות התקפי לב לא-פטאליים בקבוצה שטופלה באספירין כמניעה ראשונית. לא נמצא הבדל בשכיחות אירועים מוחיים. מסקנת הסקירה הייתה, כי יש לשקול את יתרונות האספירין מול הסיכון לדימומים מהטיפול (0.1% לשנה בקבוצת האספירין, 0.07% לשנה בקבוצת הביקורת).

לסיכום: עד כה פורסמו 9 מחקרים איכותיים (Randomized Controlled Trails) בנושא זה, 7 מהם בחנו מתן אספירין במינון של 100 מ"ג או פחות ליום. משבעת המחקרים הללו מחקר אחד בלבד מצא כי מתן אספירין במינון זה הביא להפחתה משמעותית בשיעור ה-MI. משבעת המחקרים הללו מחקר אחד בלבד מצא כי מתן אספירין במינון זה הביא להפחתה משמעותית בשיעור ה-CVA.

כותב המאמר מסכם כי לאור ממצאי המחקרים הללו ישנן שתי מסקנות אפשריות: ההמלצות של גופים שונים התומכים במתן אספירין כמניעה ראשונית אינן נכונות, או שהמינון שנבחן (100 מ"ג או פחות) אינו מספיק, שכן מחקר איכותי שבוצע ב-1989 הראה ירידה של 44% בהיארעות של MI בקרב רופאים שנטלו מינון של 325 מ"ג ליום אספירין, יום כן יום לא. ההמלצה של כותב המאמר היא מתן אספירין במינון של 162 מ"ג ליום למניעה ראשונית.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - הקליקו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום