עידן התמימות - קרום הבתולין

(6)
לדרג

לקרום הבתולין אין תפקיד אנטומי, אך עיוותים מסוימים בו עלולים להפריע לתפקוד האישה. בשל משמעותו בחברות מסוימות ניתן לשחזרו אם נקרע

מאת: ד"ר חיים קריסי

קרום הבתולין (hymen או maidenhead) הוא קפל של רירית הנרתיק שמקיף את פתח הכניסה לנרתיק האישה. מקור השם במילה היוונית hymenaeus שמשמעותה "קפל רירית הנרתיק", וגם משמו של האל היווני hymenaios. בסלנג האמריקאי קרום הבתולין נקרא גם דובדבן, "cherry".

קרום הבתולין נמצא כ-10-5 מ"מ פנימית לפתח הכניסה לנרתיק. המבנה האופייני ביותר של קרום הבתולין הוא דמוי סהר רחב יותר בחלק התחתון. הקרום מקיף את פתח הכניסה לנרתיק תוך השארת פתח קטן באמצעו לניקוז דם הוסת. אין לקרום הבתולין שום תפקיד אנטומי, אך בחברות רבות הוא משמש הוכחה לתומתה של האישה. בגלל השונות בצורת קרום הבתולין בין נשים, לעיתים קשה לדעת האם הקרום אכן נחדר ועבר טראומה או שזאת צורתו הטבעית. טראומה לקרום הבתולין יכולה להיגרם מיחסי מין, כולל בכפייה, אך גם מספורט, טמפונים, בדיקה גינקולוגית, נפילה ואפילו מרכיבה על אופניים. הקרום לרוב גמיש מאוד ואינו ניזוק בקלות, ולכן רק 43% מהנשים הבתולות אכן מדממות ביחסי המין הראשונים.

התפתחות קרום הבתולין

התפתחות אזור אברי המין מתחילה בשבוע השביעי להריון ומושלמת בחודש החמישי להריון. קרום הבתולין נוצר בעובר מחיבור האברים העובריים - הצינור המולריאני והאורוגניטל סינוס. הפתח של קרום הבתולין נוצר זמן קצר לפני הלידה ולעיתים מיד אחריה. אצל תינוקות אחרי לידה קרום הבתולין נמצא תחת השפעת ההורמונים האמהיים, לכן הוא עבה, ורוד חיוור, ואף בולט החוצה. לרוב מבנה הקרום עגול והיקפי סביב פתח הנרתיק, כך עד גיל ארבע. תחילה הוא נמצא תחת השפעה הורמונלית של האם ואחר כך של הילדה עצמה. מגיל בית ספר ההשפעה ההורמונלית חולפת, וקרום הבתולין נראה עדין ודק יותר, כמעט שקוף. הוא גם רגיש יותר למגע מהנרתיק עצמו. גודל חריץ קרום הבתולין משתנה מהתקופה שלאחר הלידה ועד לגיל ההתבגרות וגדל בכ-1 מ"מ לשנה, עד שהוא נעשה אלסטי יותר ומאפשר לרוב החדרת טמפון, אצבע קטנה או ספקולום רופאים דק.

בזמן קיום יחסי מין בפעם הראשונה, אצל חלק גדול מהנשים מופיע דמם, לרוב קל עד בינוני, כתוצאה מקרע של הקרום. אבל צריך לזכור שאצל עד כמחצית מהנשים לא ייזל דם בזמן קיום יחסי המין הראשונים כיוון שהנרתיק והקרום גמישים ומסוגלים להכיל את איבר המין הזכרי ללא טראומה משמעותית. רופאים מתארים את מבנה קרום הבתולין כמו בהסתכלות על שעון, כשהאישה שוכבת מולם לבדיקה. החלק העליון הוא שעה 12 והתחתון שעה 6, צד ימין שעה 3 וצד שמאל שעה 9. אצל צעירות האזור העיקרי שמכוסה על ידי קרום הבתולין הוא האחורי, "שעה 6". לאחר לידה קרום הבתולין נקרע באופן משמעותי, ובבדיקה אחרי לידה נצפות רק השאריות שלו, שנראות כמעין גבשושיות ארוכות דקות בפתח הנרתיק.

הבעיות הרפואיות שקשורות לקרום הבתולין

קרום בתולין סגור - במצב זה הקרום סוגר לחלוטין את פתח הנרתיק ודם הווסת אינו יכול לצאת. המצב לרוב מאובחן בגילאי העשרה, כשסימני המין המשניים (שדיים, שיער ערווה) תקינים, אך הווסת לא מופיעה. הנערה תתלונן על כאב מחזורי מידי כחודש, כמו בווסת. בבדיקה גינקולוגית בהסתכלות בלבד פתח הנרתיק סגור. בבדיקה רקטלית נחוש גוש שהוא למעשה דם רב שנאסף מספר חודשים ואף שנים וממלא את הנרתיק. בסונר נראה נוזל סמיך בנרתיק. הטיפול הוא פתיחה כירורגית לניקוז. הפתיחה אינה כואבת ויכולה להתבצע בהרדמה מקומית.

קרום בתולין עם פתח קטן מאוד - פתח צר מאוד לעיתים גורם לדם הווסת לצאת "בתשלומים" טיפה טיפה במשך מספר רב של ימים.

קרום בתולין חצוי - רקמה חוצה את פתח הנרתיק, לא מאפשרת יחסי מין תקינים, קשה להוציא טמפון שהוחדר כיוון שהוא מתנפח בתוך הנרתיק. הטיפול פתיחה קלה בהרדמה מקומית בלבד ללא כאבים.

קרום בתולין נוקשה - קרום הבתולין אינו נקרע ביחסי מין, נגרמים כאבים בחדירה וצורך בפתיחה כירורגית של הקרום.

קרע של קרום הבתולין - קרום הבתולין יכול להיפגע מטראומה מקומית או מקיום יחסים. לאחר קיום יחסי מין יש קרעים קטנים יחסית בשולי קרום הבתולין שניתן לאחותם לחלוטין בניתוח מדויק בהרדמה מקומית. לעומת זאת, לאחר לידה או טראומה מתמשכת לקרום הבתולין, נשארות רק מעט שאריות קרום, ולכן כמעט בלתי אפשרי לשחזר אותו ללא ניתוח בהרדמה כללית לשחזור קרום בתולין מהנרתיק עצמו.

שחזור קרום הבתולין

בחברות רבות בארץ ובעולם לקיום קרום הבתולין, שמעיד על "בתוליות", יש ערך חשוב לנישואין. לכן לא מעט נשים עם קרע או פגיעה בקרום הבתולין לפני הנישואין מעוניינות לעבור שחזור מחדש של הקרום על מנת שייראה שלם. מכיוון שצורת קרום הבתולין שונה מאישה לאישה, לעיתים לא קל לקבוע האם האישה בתולה או לא, אך קרום בתולין שלם מוסכם כמעיד על בתוליות ושלמות. קיימות שתי שיטות עיקריות לתפירה: הראשונה נעשית מספר ימים לפני קיום יחסי מין ובה רק שמים תפר שחוצה את הנרתיק לרוחב, ומיד לאחר קיום היחסים הוא קורע את הקרום ואז יש דמם לדני קל. בשיטה השנייה נעשה שחזור אמיתי של קרום הבתולין על ידי חיבור בתפרים של הקורונקולות (שאריות קרום הבתולין המקורי) בהרדמה מקומית או כללית. אצל רוב הנשים שלא ילדו השיטה השנייה עדיפה, אם כי דורשת מיומנות ניתוחית גבוהה יותר. התפרים שמושמים נספגים לבד תוך כשבועיים ומומלץ לבצע אותה לפחות שלושה-ארבעה שבועות לפני החתונה. הפעולה אינה כרוכה בכאבים והחזרה לפעילות מידית.

ד"ר חיים קריסי הוא מומחה לרפואת נשים, עם התמחות-על בכירורגיה של רצפת האגן ואורוגניקולוגיה, ובעל האתר DRKRISSI.COM.

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחים פלסטים ואסתטיים של הפות, הלדן ורצפת האגן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום