איך לזהות סיכון למפרצת בטנית?

(0)
לדרג

המחלה השקטה: בדיקות סקר לגילוי מוקדם של מפרצת בטנית עשויות להציל את חייהם של מאות חולים בשנה בישראל

מאת: פרופ' יהודה וולף

מפרצת בטנית (אנוריזמה) הינה מחלה שקטה, מסכנת חיים התוקפת את אוכלוסיית הגיל המבוגר. המחלה מתפתחת כאשר קיימת חולשה בדופן אבי העורקים (אאורטה) הבטני, גורמת להתרחבות העורק, ומובילה לקרע ולדימום מסכן חיים ללא סימנים מקדימים. קיימות שתי שיטות טיפול מקובלות: האחת ניתוח בטני פתוח והחלפת הקטע העורקי המורחב; השניה, פעולה זעיר-פולשנית, דמויית צינתור, קלה וחדשנית יותר של השתלת סטנט גרפט בתוך אבי העורקים.

גילוי המחלה

בקבוצות הסיכון ללקות במפרצת בטנית נכללים: גברים מעל גיל 65, מעשנים בהווה ובעבר, קרובי משפחה של אנשים עם מפרצת אאורטה, חולי לב וטרשת העורקים וחולים ביתר לחץ דם. ניתן לגלות מפרצת אאורטה בטנית לפני שיופיע סיבוך קטלני בקלות רבה על ידי בדיקת אולטרא-סאונד בודדת, פשוטה ולא פולשנית. ואכן במספר מדינות מערביות, כולל ארה"ב ואנגליה, הונהגה תכנית לאומית לגלוי מוקדם של מפרצות אאורטה בקרב האוכלוסיה.

ההערכה היא כי בישראל ישנם כ-10,000 איש הנמצאים בסיכון לפתח מפרצת בטנית. לפי הערכה זו, היה צפוי שבישראל יתגלו כ-1,000 מקרים חדשים בשנה. בפועל, רק כ-250 מקרים של מפרצת אאורטה מטופלים באופן אלקטיבי וכ-750 מקרים אינם מאובחנים. יש אם כך מקרים רבים שאינם מאובחנים וחלקם נפטרים בעקבות קרע של המפרצת. בדיקות סקר לגילוי מוקדם של מפרצת בטנית, באמצעות בדיקת אולטרסאונד חד-פעמית, עשויות להציל את חייהם של מאות חולים בשנה בישראל.

קבוצות הסיכון

הגורמים אליהם יש לשים לב לגבי הימצאותכם בסיכון למפרצת בטנית הינם: גבר מעל גיל 65; אשה מעל גיל 65 עם היסטוריה משפחתית; והיסטוריה של עישון בהווה או בעבר. גורמים שמגבירים את הסיכון הינם: מחלת לב; יתר לחת דם ומחלת כלי דם וטרשת עורקים.

על אנשים המשתייכים לקבוצת סיכון לשקול פנייה לרופא המשפחה ולבקש בדיקת אולטרא-סאונד פשוטה לגילוי מוקדם של מפרצת אאורטה. בדיקת אולטרסאונד תקינה אחת שוללת את האפשרות להתפתחות מפרצת גם בהמשך, ולפיכך מדובר בבדיקה בודדת ברוב המקרים.

פרופ' יהודה וולף הוא מנהל המחלקה לכירורגיית כלי דם במרכז הרפואי תל אביב (ע"ש סוראסקי).

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום כירורגיה
פורום ורידים וכלי דם

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום