סיבוכי סוכרת אבחון וטיפול

(0)
לדרג

הסוכרת טומנת בחובה סיבוכים אפשריים רבים, באם המטופל אינו מצליח להיות מאוזן. חשוב לדעת מהם הסיבוכים הללו וכיצד לטפל בהם, על מנת למזער את הישנותם והשפעתם

מאת: ד"ר איציק בר-אור

אנו יודעים כי קיימים כיום למעלה מ-400 מיליון בני אדם ברחבי העולם אשר חולים בסוכרת, כאשר בישראל ישנם כחצי מיליון חולי סוכרת המהווים כ-7% מהאוכלוסייה. ארגון הבריאות העולמי צופה שהמספרים רק ילכו ויגדלו. מרבית מקרי המוות מסוכרת, הם למעשה כתוצאה מסיבוכי המחלה השונים העלולים להופיע במקרה שהמטופל אינו מאוזן. לפיכך, חשוב לדעת חא רק כיצד לשמור על האיזון אלא גם איך אפשר לזהות את הסיבוכים מוקדם ולטפל בהם כך שלא יגרמו לנזקים חמורים ובלתי הפיכים.

רטינופתיה היא פגיעה בעיניים על רקע סוכרת. מצב שבו המטופל לא מאוזן ובעל רמות גבוהות של סוכר בדם, עלול להוביל להרס הרשתית. כמו כן, ייתכן גם עיוות של מבנה כלי הדם בעין. זהו מצב מסוכן ויכול להוביל לעיוורון. השכיחות של רטינופתיה קשורה למשך הזמן שבו המטופל נחשב לסוכרתי; כך לדוגמה, לאחר 20 שנה של סוכרת רוב החולים מפתחים רטינופתיה ברמה כלשהי, כאשר התקדמותה הינה פרוגרסיבית. כלומר, היא מתחילה בצורה קלה והולכת והופכת חמורה יותר.

על מנת לזהות את התופעה יש לבצע בדיקות עיניים קליניות או צילומים של קרקעית העין. הטיפול בתופעה זו הוא גם דרך איזון רמות הסוכר בדם, מה שיכול למנוע את התקדמות הרטינופתיה. במקרים מסוימים המטופלים מופנים לטיפולי לייזר והזרקות לתוך העין. חשוב מאוד להקפיד לבצע הערכות באופן שגרתי, ולהיבדק גם אצל רופא עיניים אם אובחנתם לראשונה כחולי סוכרת 2.

בדיקת עיניים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
בדיקת עיניים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

רוב חולי הסוכרת יסבלו מנזק כלייתי

פגיעה כלייתית היא בעיה מרכזית עבר הסוכרתיים, וכ-67% מהם לוקים בנזק כלייתי כלשהו. אחוז גבוה מתוכם סובלים מרמה מסוימת של הנזק הכלייתי כבר בעת אבחון המחלה. לנתון זה מתווספת העובדה שתרופות רבות הניתנות לסוכרתיים מתפנות באמצעות הכליה ובחולים עם אי ספיקה כלייתית יש להפסיק התרופה על מנת למנוע נזק נוסף, דבר המקשה עוד יותר על איזון הסוכרת. עם זאת, קיימות גם תרופות שאינן נספגות או מתפנות דרך הכליות, שאותן ניתן לתת בבטחה לחולים עם אי ספיקה כלייתית.

נזק כלייתי ניתן לבדוק בעזרת בדיקת דם ובדיקת שתן פשוטה הימצאותו של חלבון בשתן וכמותו יכולים להעיד על נזק. מעבר לשמירה על אורח החיים ורמת הסוכר דרך ההתמודדות היא להשתמש בתרופות שאינן "מכבידות" על הכליה, כמו תרופות מקבוצת 2 SGLT. אחת מן התרופות הללו, ג'רדיאנס שמה הראתה במחקרים כי היא מפחיתה את הסיכון להתקדמות מחלת כליות או נזק כלייתי במבוגרים עם סוכרת מסוג 2 ב-39%, בנוסף להפחתת סיכונים הקשורים ללב ולכלי הדם.

סיבוכים קרדיו וסקולריים מדובר על מחלות לב וכלי דם. שלמעט היותם גורמי המוות של כ-75% מהסוכרתיים, הם גם הגורמים המובילים ביותר למוות בעולם המערבי. גם השבץ הינו פועל יוצא של סיבוך קרדיו וסקולרי, וחולי הסוכרת מצויים בסיכון מוגבר של פי 2-4 ללקות בשבץ מוחי ומחלות לב.

על מנת לצמצם את הסיכונים ללקות בסיבוך על רקע זה, יש להקפיד לשמור על גורמי הסיכון כמו רמת הסוכר בדם, משקל הגוף, לחץ הדם ושומני הדם וכמובן אורח חיים בריא הכולל דיאטה ופעילות גופנית בתוספת הטיפול התרופתי המתאים. תוצאות מחקר מקיף בינלאומי שפורסם לאחרונה הדהימו והפתיעו לטובה את הקהילה הרפואית: לחולים עם רקע קרדיו וסקולרי בעבר שטופלו בתרופה ג'רדיאנס הייתה ירידה של 38% בשיעור התמותה.

תחושת נמלול בכף רגל סוכרתית. אילוסטרציה: שאטרסטוק
תחושת נמלול בכף רגל סוכרתית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

סיבוכים רגליים מכיוון שכלי הדם הרגליים אצל סוכרתיים פגועים לרוב, זרימת הדם והחמצן איננה כפי שהיא אמורה להיות אצל אדם בריא. הדבר מוביל לכך שהסוכרתיים מצויים בסיכון לכך שכל פצע למעשה לא יחלים ויוביל למצב של כיב או נמק, ובמקרים הקשים אף לקטיעת הרגל. כמו כן התחושות ברגליים פוחתות ולעיתים זה הגורם לכך שלמטופלים קשה להימנע מסכנות פשוט מאוד כי הם אינם חשים אותן.

לסוכרתיים מומלץ לבדוק בעצמם את כף הרגל שלהם מספר פעמים ביום ולבדוק כי לא נוצרו פצעים כלשהם. במידה ונוצרו- יש לגשת לרופא באופן מיידי. כמו כן לא מומלץ ללכת יחפים או עם נעליים שאינן נוחות ומומלץ מאוד לבצע הליכות ופעילות גופנית. במידה וכבר קיימת כף רגל סוכרתית, יש לשקול טיפול בתא לחץ אשר גורם לעלייה בכמות החמצן בדם ובעקבות כך נוצרים כלי דם חדשים בכפות הרגליים שגורמים לשיפור מצבן.

לסיכום, למחלת הסוכרת קיימים סיבוכים רבים ולמטופלים מומלץ להיות במעקב ולבצע את הבדיקות המתאימות, כמו גם להקפיד על אורח חיים בריא ולעשות ככל הניתן על מנת להיות מאוזנים ולהפחית את הישנות סיכויי הסיבוכים.

ד"ר איציק בר-אור הוא יועץ בתחום הסוכרת ומומחה ברפואת משפחה, בי"ח וולפסון

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום