סוכרת: דיאטה דלת פחמימות?

(0)
לדרג

דיאטה דלה בפחמימות הפכה אופנתית מאוד בישראל - בפרט בקרב חולי סוכרת. מהם היתרונות והחסרונות של הדיאטה? ומדוע חיוני לבצע אותה תוך כדי ליווי מקצועי?

מאת: ~~בתיה אלימלך~~

מראשית האבולוציה, תפקידן של הפחמימות היה לספק מקור אנרגיה זמין ומהיר לתפקודו התקין של הגוף. ייתכן כי זו הסיבה למשיכה הטבעית שלנו למזונות פחמימתיים. מכאן והלאה, הפכה המשיכה לפחמימות - להתמכרות של ממש; זאת, כתוצאה מתהליך תיעוש המזון והגדלת כמויות הסוכר שהמזונות השונים מכילים, יחד עם שינוי משמעותי באורח החיים במאה ה-21.

שינויים אלה הובילו את הפיכת הפחמימות (והמזון בכלל) ממענה לצורך פיזיולוגי חשוב להישרדות - לאסטרטגיה להתמודדות עם מצבים נפשיים שונים, כגון נחמה בעת משבר, תעסוקה בעת שעמום ועוד.

מדוע כה קשה להתמודד עם אכילת פחמימות?

במהלך השנים, הפכה ההתמודדות עם צריכת הפחמימות למלחמה של ממש. ההיצע של מזונות עתירי פחמימות מפתה וזמין מאי פעם - ורבים האנשים המנסים להפחית מכמות הפחמימות, או להיגמל מאכילתן - ללא הצלחה מרובה.

כולנו מכירים את העובדה שהפחמימות הנאכלות עלולות להוביל לעלייה בערכי הסוכר, בעיקר אצל סוכרתיים, אצלם מנגנוני הגוף - שאמורים לשלוט על רמות הסוכר - חדלים מפעילות תקינה. מכאן מגיע הפרדוקס: מצד אחד, הגוף והנפש משתוקקים לפחמימות; ומצד שני, הנזק הטמון מאכילת יתר של פחמימות, מוביל לקשיים רגשיים ופיזיים של ממש.

מה הפתרון? מהי דיאטה דלה בפחמימות?

יותר ויותר אנשים מחפשים כיום דיאטות "פטנט" - ובהן דיאטה דלה בפחמימות, אשר הפכה לאופנתית מאוד בישראל בכלל; ובקרב סוכרתיים בפרט. הכמות המינימלית של פחמימות, על פי האגודה האמריקאית לסוכרת (ה-(ADA עומדת על כ-21 גרם פחמימה ליום (שווה ערך לפחות מ-2 פרוסות לחם).

דיאטות דלות בפחמימות עשויות לסייע רבות, הן באיזון רמות הסוכר והן בשמירה על משקל תקין; או, לחילופין, לסבך את העניינים אף יותר, אם הן לא נעשות בצורה נכונה - ובליווי המקצועי המתאים. נרכז אפוא להלן טיעונים בעד או נגד דיאטות דלות בפחמימות.

מהם הטיעונים בעד דיאטה דלת פחמימות?

ההצלחה מדברת בעד עצמה: קשה מאוד להתווכח עם התוצאות. המטופלים אשר מצליחים להתמיד בדיאטה דלת פחמימות - ועושים זאת עם ליווי אישי מקצועי, מצליחים להגיע לתוצאות מאוד מרשימות, באיזון רמות הסוכר; ועל ידי כך, הם מצליחים לאזן את רמות הסוכר, לרדת במשקל ולשדרג את איכות חייהם.

תרומה כללית לבריאות: עם התקדמות הטכנולוגיות הרפואיות (כגון: טיפול תרופתי מתקדם, סוגי אינסולין חדשים, משאבות אינסולין ומדי סוכר רציפים), נוצר מצב המביא לכך שבמקום לטפל בגורמים המובילים לסוכרת מסוג 2 (אכילת יתר ומשקל עודף) - אנו מטפלים, במקרים רבים, בסימפטומים שהרגלי האכילה הקלוקלים מביאים עימם, כמו יתר לחץ דם, פרופיל שומנים לקוי, סוכרת מסוג 2 ועוד. על כן, תזונה בריאה עדיין חשובה לבריאות הכללית של הסוכרתי - והיא תורמת משמעותית לאפקטיביות הטיפול ולהצלחתו.

מהם הטיעונים נגד דיאטה דלת פחמימות?

היעדר ליווי מקצועי: אם סוכרתי אינו מקבל את האינפורמציה והליווי המקצועי המתאים לביצוע הדיאטה באופן מיטבי ואינו מקבל הדרכה תזונתית מלאה, הוא עלול לחשוב שהוא נמצא בדיאטה דלת פחמימות, מבלי להחשיב כפחמימות את הפחמימות ה"בריאות", כגון לחם ללא גלוטן או שמרים, כוסמת, פירות ומוצרי חלב נוזליים. כך שבפועל, נמשכת צריכת הפחמימות - ואף בכמות גדולה, מה שעלול להוביל לכישלון ואכזבה מהתהליך.

הפחתת פחמימות בצורה דרסטית: ללא התייעצות עם גורם מקצועי מומחה לסוכרת, ההפחתה הפתאומית עלולה אף להזיק. זאת מפני שמהלך זה מצריך התאמה של תכנית טיפולית, המסייעת להפחתת ואיזון ערכי הסוכר בדם, על ידי הצוות הרפואי, תכנית המבוססת על ניטור הסוכר והאכילה טרם השינוי. לדוגמא: שימוש באינסולין ובתרופות פומיות אחרות עשוי לאזן אדם אשר אוכל כמות מסוימת של פחמימות - וברגע הפחתת כמות הפחמימות, ללא התאמת המינונים, עלול להיווצר מצב של היפוגליקמיה (ערכי סוכר נמוכים מהרצוי בדם). כמו כן, לתוצאי הפירוק של השומן, גופי הקטון, הנוצרים כתוצאה מדיאטה דלה מאוד בפחמימות, יש השפעה שלילית על תפקודו של המוח והגוף.

הקושי להתמיד: אי אפשר להתחמק מהעובדה שהאתגר מאוד לא פשוט. הימנעות מפחמימות מלווה בתחילה בתחושות של גמילה, שאנו מכירים מכל תהליך גמילה אחר. ולאחר מכן, תהליך ההסתגלות יכול להיות מאתגר.

בסופו של יום, כל סוכרתי - בשיתוף עם הצוות המטפל שלו - יצטרך להחליט עד כמה דיאטה דלה בפחמימות עונה על הצרכים הרפואיים והרגשיים שלו. לא נותר אלא לחזור ולומר שתכנית תזונתית צריכה להיות "תפורה" באופן אישי לכל מטופל, על פי יכולותיו והעדפותיו. ועדיף שיוכל להתמיד בה לאורך זמן, תוך שימור על איכות חייו, בנוסף לאיזון המיוחל של בדיקות הדם.

לפני כל החלטה על שינוי התפריט התזונתי, יש להיוועץ עם דיאטנית קלינית או עם הרופא המטפל. המאמר אינו מחליף ייעוץ אישי ואינו מהווה המלצה.

בתיה אלימלך היא דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת, יועצת לא.י.ל - אגודה ישראלית לסוכרת.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום