סוכרת: סיבוכי לב וכלי דם

(1)
לדרג

מחקר שפורסם לאחרונה גורס כי חולי סוכרת שאינם מאוזנים ולא מטפלים כראוי במחלתם, הם בעלי הוצאות כלכליות רבות, כתוצאה מהתפתחות סיבוכי לב וכלי דם

מאת: ד"ר יבגני מושקוביץ

סוכרת כיום היא הגורם השלישי לתמותה בעולם המערבי. למעלה מ-371 מיליון בני אדם ברחבי העולם חולים בסוכרת - ולהערכת ארגון הבריאות העולמי לפחות מחצית מחולי הסוכרת אינם מאובחנים. בישראל ישנם כיום כחצי מיליון חולים, המהווים כ-7% מן האוכלוסייה, מתוכם כ-90% סובלים מסוכרת סוג 2, המאופיינת במרבית המקרים בהשמנת יתר.

מחקר שפורסם בירחון Diabetic Medicine בדק בשנים 1997-2007 3,589 חולים שונים בבריטניה. המחקר מציג חולי סוכרת הסובלים מסיבוכים, כתוצאה מסוכרת לא מאוזנת. מן המחקר עולה כי לא רק שמחלתם של הסוכרתיים מחריפה, אלא גם ההוצאות הכלכליות על הטיפולים והצורך באשפוזים, ניתוחים והצורך במכשור תואם. מדובר בתמונת מציאות בעייתית עבור החולים, במיוחד אלה המתקשים לאזן את רמות הסוכר בדמם בעזרת הטיפולים המתאימים לכך.

איזה סיבוכים עלולים להיגרם כתוצאה מסוכרת?

למעשה, רבים אינם מודעים לכך שמחלת הסוכרת עלולה להביא עמה סיבוכים שונים ורבים. לא רק הסיבוכים הידועים כמו עיניים, רגליים וכליות, אלא גם בלב ובכלי דם שונים בגוף. זאת מאחר שחולי סוכרת עלולים להימצא בסיכון לבעיות קרדיו-וסקולריות.
חולים אשר אינם שומרים על סוכרת מאוזנת (רמות סוכר מאוזנות בדם), הם בעלי סיכון לסיבוכים מאקרו-וסקולאריים: סיבוכים אשר משפיעים על כלי דם מרכזיים וגדולים; ובסיכון לסיבוכים מיקרו-וסקולאריים: סיבוכים הגורמים לנזקים בכלי הדם הקטנים.

סיכון לבעיות קרדיו-וסקולריות (אילוסטרציה shutterstock)
סיכון לבעיות קרדיו-וסקולריות (אילוסטרציה shutterstock)

מה בנוגע לסיבוכים מיקרו וסקולאריים? איזה כלי דם קטנים עלולים להיפגע?

עלולה להיגרם פגיעה בכליות, בעיניים וברגליים - כל הפגיעות האלה קשורות בכלי דם קטנים.

כיצד נגרמת פגיעה בכליות - ב"מסננת" של הגוף?

כאשר אדם סוכרתי אינו מאוזן ורמות הסוכר שלו עולות ומגיעות לרמות גבוהות מאוד, עלולים להופיע סיבוכים שונים הנגרמים כתוצאה מכך, והמשפיעים על כלי הדם הקטנים בגופנו. הסיבוך הנפוץ ביותר, בקרב כ-67% מן החולים, הוא פגיעה בכליות.
הסוכרת עלולה לשנות את התפקוד הרגיל של הכליות; אחד התפקידים המרכזיים של הכליות הוא לשמור על כל החלבון בגוף - ולא להוציאו החוצה. כאשר יש נזק בכליות, חלבון מתחיל לדלוף לתוך השתן. בדיקת שתן פשוטה יכולה למדוד את כמות החלבון בשתן - ולבדוק עד כמה הסוכרת משפיעה על פעולות הסינון של הכליות. כמויות קטנות מהוות אינדיקציה מוקדמת לסיבוכים בכליות.
נוסף על כך, מרבית הטיפולים הקיימים כיום למחלה, מתפנים באמצעות הכליה. כך, ישנם קשיים רבים למטופלים לאזן את מינון התרופות, כך שלא ישפיעו על הכליות ואף יזיקו להן. כיום, עם ההתפתחויות המדעיות, ישנם טיפולים שונים שאינם מתפנים דרך הכליה - ולכן מאפשרים המשך טיפול ללא שינוי במינון, גם במקרים של סיבוך בכליות.

מה בנוגע לעיניים? האם עלולה להיגרם פגיעה באיכות הראייה?

בעבר, סיבוכים שונים בעיניים ואף עיוורון היו נפוצים בקרב סוכרתיים, אך כיום ניתן למנוע את מרבית הסיבוכים באמצעות בדיקות עיניים תדירות, המאתרות פגמים ובעיות בשלב מוקדם, ומאפשרות טיפול מונע ושימור הראייה. הסיכון לכך משתנה, בהתאם לסוג הסוכרת ומשך המחלה. לכן, גם ההנחיות בבדיקות שונות מאדם לאדם.
סוכרתיים מסוג 1 צריכים לעבור בדיקות עיניים החל מחמש שנים לאחר אבחון המחלה אצלם, מלבד כאלה הסובלים מבעיות ראיhה או מרכיבים משקפיים - וצריכים להיבדק בשלב מוקדם יותר. מומלץ לבצע בדיקת עיניים בתדירות של שנה עד שנתיים לאחר הבדיקה הראשונית, ובהתאם לתוצאות הבדיקה.
סוכרתיים מסוג 2 צריכים לעבור בדיקת עיניים מיד עם אבחון המחלה, וזאת מכיוון שאצלם ייתכן מצב בו רמות הסוכר היו גבוהות ובלתי מאוזנות, עוד לפני אבחון הסוכרת - וסיבוכי עיניים יכולים להתפתח כבר אז, גם מבלי שהאדם יחוש בסימפטומים כלשהם.
כאשר אנשים מאובחנים לראשונה עם סוכרת, הם עלולים לחוות ראייה מטושטשת, אם רמות הסוכר שלהם גבוהות מאוד. מצב זה אינו בהכרח מעיד על מחלה בעיניים - ונוטה להשתפר, עם איזון רמות הסוכר, לאחר מספר שבועות.

בסוכרת חשוב לאזן גם את לחץ הדם (אילוסטרציה shutterstock)
בסוכרת חשוב לאזן גם את לחץ הדם (אילוסטרציה shutterstock)

עד כמה משפיעה הסוכרת על הרגליים? האם עלולה להיגרם פגיעה ביכולת לנוע?

סוכרת עלולה להקטין את אספקת הדם לרגליים ולגרום נזק לעצבי החישה, שינויים שעלולים לסכן את הרגליים, ולגרום להתפתחות סיבוכים פוטנציאליים חמורים, כגון כיבים. אחת הבעיות בסיבוכים ברגליים היא שהסיבוכים עלולים להיעלם מעינו של הסוכרתי עד שיהיו במצב חמור מאוד.
סוכרתיים צריכים לבדוק את כפות הרגליים שלהם כל יום בקפידה ולשים לב לכיבים, עור פגוע, שלפוחיות, אדמומיות ועוד - ובמידת הצורך, לבדוק את זרימת הדם והתחושה בכפות הרגליים. בדיקת התחושה חשובה, מאחר שלעתים חוסר הכאב גורם לאדם לא לשים לב לפציעות ברגל.

ומה באשר לסיבוכים מאקרו-וסקולאריים? כיצד הסוכרת משפיעה על כלי-הדם הגדולים?

סיבוכים אלה קשורים לתנגודת אינסולין: מצב בו התאים שאמורים להגיב לאינסולין מפסיקים להגיב. ולכן, דרוש עוד אינסולין לגוף, שיתגבר על כך. סיבוכים אלה מתחילים עוד בשלב ראשוני, בטרם מופיעה הסוכרת - ומלווים ביתר לחץ דם, השמנת יתר וכולסטרול לא תקין; ואף בסיכון מוגבר למחלות לב ושבץ.
בנוסף, כדי לנסות למנוע סיבוכים הקשורים ללב וכלי הדם הגדולים, חשוב לשלוט ב-3 אלמנטים עיקריים בגוף האדם הסוכרתי: רמת הסוכר בדם, לחץ הדם והכולסטרול. כאשר כל השלושה מטופלים כראוי, הסיכון לסיבוכי סוכרת יורד באופן משמעותי.

ד"ר יבגני מושקוביץ הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה ורפואה פנימית, מנהל מרפאת סוכרת במחוז דן, פתח תקווה, שירותי בריאות כללית.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום