סוכרת: זהירות, קטיעת כף רגל

(0)
לדרג

כף רגל סוכרתית הינה אחד הסיבוכים הקשים בקרב חולי סוכרת ועלולה להסתיים בקטיעה. טיפולים חדשניים בגז האוזון ובהרחבת כלי דם, יסייעו לכם לשמור על הרגל

מכון רפואי
077-9977192 (מספר מקשר)

כחצי מיליון חולי סוכרת חיים כיום בישראל ונמצאים בסיכון גבוה לנזקים ולסיבוכים באזור כפות הרגליים. הסיבה לכך היא מיקומה הפיזי של כף הרגל: המקום המרוחק ביותר ממשאבת הלב וכלי הדם הנלווים.

תופעת "כף הרגל הסוכרתית" מאפיינת רבים מחולי הסוכרת וגורמת לאשפוזים רבים, בעקבות סיבוכים חמורים כתוצאה מזיהום, מפגיעה ברקמות ובמערכת העצבים בכף הרגל, או בגלל היווצרותם של פצעי לחץ במקום. במקרים רבים, אדם סוכרתי יתחיל לאבד תחושה בכפות הרגליים או שיחוש בכאבים חזקים באזור זה, עד כדי מצב שיהיה לו קשה לעמוד על הרגל לזמן ממושך.

מדוע זה כך? פרופ' יוסף סטראזשינסקי, מומחה לטיפול בפצעים קשיי ריפוי מנהל המרכז הוסקולרי לטיפול ברגל סוכרתית ברעננה.

מה גורם לכף רגל סוכרתית?

"כף הרגל הסוכרתית נוצרת בעקבות חוסר איזון סוכר בגוף, ומלווה בבעיות עצביות וכן בבעיות בכלי הדם באזור זה. לעתים קרובות, כף הרגל היא אזור מוזנח. הבעיות שבה לא מטופלות בזמן אמת. ראשית, מכיוון שבישראל לחולי הסוכרת אין מספיק מודעות לסיבוכים שיכולות להיגרם בעקבות כף רגל סוכרתית.

חשוב להבין כי כף רגל סוכרתית שאינה מאובחנת ומטופלת עלולה בסופו של דבר, לגרום לנמק - ומכאן לקטיעת הרגל".

כיצד נוצרת כף רגל סוכרתית?

"כף רגל סוכרתית מאפיינת בעיה גופנית רחבה יותר אצל חולי הסוכרת, המתבטאת בחסימת כלי הדם הזעירים, הנימים, אך יכולה להתבטא גם בחסימת כלי הדם הגדולים יותר, כגון הוורידים והעורקים. כל החומרים הנדרשים לתחזוקת ולתפעול הגוף מגיעים לכפות הרגליים בעזרת מערכת הדם. בעקבות חוסר איזון סוכרתי בגוף, הדם הופך להיות חסר בחמצן, ולכן כלי הדם הקטנים נחסמים ראשונים. תופעה זו מאפיינת בעיקר את כפות הרגליים ואת כפות הידיים, המרוחקים מהלב. במידה ומצב זה אינו מטופל, עלולים להתפתח בכפות הרגליים זיהום, בעיות עצביות קשות, דלקות ואף נמקים".

כיצד נזהה כף רגל סוכרתית?

"חולי סוכרת בעלי כף רגל סוכרתית מתלוננים בדרך כלל על בעיות עצביות: על חוסר תחושה באזור כפות הרגליים, או על כאבים חריפים באיזור, תוך כדי הליכה ותנועה.

התלוננו על פצעים שלא מחלימים,או על שינוי צבע הרגל.
לעתים חולה סוכרתי לא ירגיש מכה או פצע בכפות הרגליים, עקב הפגיעה שנגרמה למערכת העצבים, ולכן המעקב והטיפול מתבצע מאוחר מדי. כאשר רמת הסוכר בגוף גבוהה מהממוצע, ההשפעה על מערכת העצבים ועל דרכי מעבר הדם במערכות הגוף היא די מיידית".

כיצד מטפלים בכף רגל סוכרתית, על מנת להימנע מקטיעת כפות הרגליים?

"סוג הטיפולים שקיימים כיום בעבור כף רגל סוכרתית הם רבים ומגוונים. קטיעת גפיים עומדת כאפשרות אחרונה בלבד. במידה ומאבחנים בעיות חמורות בזרימת הדם, הטיפול הראשוני הוא טיפול תרופתי, שניתן למען הרחבת כלי הדם. לטיפול זה יש כ-80 אחוזי הצלחה בשטח. במידה ומאובחן פצע, יש לבדוק האם הוא מזוהם ובהתאם יש לטפל בו על ידי אנטביוטיקות המתאימות למיגור סוג החיידק שאובחן, בין השאר על ידי זריקות שמוזרקות לאזור המיועד. במקרים חמורים יותר, המגיעים עד לכדי סתימת עורקים, יש לבצע צנתור כדי להרחיב את כלי הדם בכפות הרגליים. הצנתור מהווה לעתים קרובות הליך מהיר יותר מהטיפול התרופתי, עד לשיפור ממשי".

"כיום יש טיפולים חדשניים, משולבים, קונבנציונאליים ומשלימים כאחד. באבחון ובטיפול של חולי סוכרת בעלי כף רגל סוכרתית, חשוב לכנס מוחות ולעבוד יחד בצוות רפואי רחב, כדי להגיע לתוצאה הטובה ביותר. מדובר על אורתופדים, על מומחי כלי דם ועל רופאים המתמחים במחלת הסוכרת ובפצעים קשיי ריפוי, שצריכים להתייצב יחד אל מול המקרה הספציפי, כדי להעניק את הטיפול הנכון. חשוב להבין גם את ההיסטוריה של אותו מטופל ספציפי. איזה תרופות וטיפולים הוא צרך עד כה? מה עיקר התלונות שלו? מה מצב איזון הסוכרת שלו?".

מה הטיפולים המוצעים לסוכרת במסגרת רפואה משלימה?

"טיפול השייך לעולם הרפואה המשלימה, ונמצא יעיל מאוד כטיפול תומך בבעיה, הוא טיפול בגז O3, גז האוזון. לאוזון יש יכולת טבעית לסייע לזרימת הדם באזור הפגוע, וכן לבצע סטריליזציה מקומית בחיידקים, במידה ומדובר על זיהום בכף הרגל. טיפול זה מתרחש פעמים אחדות בשבוע, ומתאים בעיקר לטיפול במקרים של פצעים עמוקים ומוגלתיים בכף הרגל. כמו כן, קיימים טיפולים משלימים, הכוללים תרופות להרחבת הכלי דם , צריכה של ויטמינים ומינרלים ,טיפולים באולטרסאוד,ולייזר

מה שמסייע לשיקום כפות הרגליים ולהחלמת הפצעים.
כמובן שיש לאבחן כל מטופל בהתאם למצבו הרפואי ,ולהעניק לו את הטיפול המתאים לו ביותר.

כיצד חולי סוכרת יכולים לשמור על כף רגל בריאה מבעוד מועד?

"הדבר החשוב ביותר שיש לקחת בחשבון הוא שמירה על איזון ערך הסוכר בגוף, באמצעות טיפול תרופתי במחלת הסוכרת ובאמצעות תזונה נכונה, בייעוץ של דיאטנית מומחית בסוכרת. כמו כן, חשוב לשמור על היגיינה ועל לחות באזור כף הרגל, וכן על ניגוב יסודי לאחר הרחצה, על מנת שלא להשאיר באזור כפות הרגליים סימני לחות. חשוב להתאים לכפות הרגליים את הנעליים הנכונות והנוחות, שיחלקו את משקל הגוף על סוליותיהן באופן שווה, ובמידת הצורך, להתאים להן גם מדרסים. וכמובן: לשמור על ערנות גבוהה סביב כפות הרגליים המועדות לפורענות: לעקוב ולוודא שאין עליהן אדמומיות, סדקים, פצעים ועור יבש. כמו כן גם פטרת בציפורניים אצל חולי הסוכרת יש לטפל מכיוון שעלולה לגרום לפצע ולזיהום באצבעות כף הרגל.

במידה ומזהים פצע אפילו קטן, או כל שינוי בצבע העור ברגליים או בתחושה שלהן, יש לפנות מיידית לרופא המטפל, כדי להימנע מסיבוכים מיותרים".

לכתבה בערוץ 2 - לחצו כאן.

בואו לדבר בפורום כף רגל סוכרתית.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום