סוכרת: זהירות, דלקות בדרכי השתן

(2)
לדרג

אחד הסיבוכים הפחות ידועים של סוכרת הוא ריבוי דלקות בדרכי השתן. טיפול טבעי המבוסס על תוסף תזונה על בסיס סוכר ועל פרוביוטיקה עשוי לסייע

מאת: ליטל מאירסון

הקשר בין רמות גבוהות של גלוקוז בדם לבין פגיעה בקשת רחבה של מערכות ורקמות בגוף נדון ומסוקר רבות. יחד עם זאת, הדיון נוטה להתעלם מהשפעתה הישירה של הפרת איזון רמות הגלוקוז בדם על הופעתן של דלקות בדרכי השתן. ההתעלמות מעניינת במיוחד בהינתן העובדה כי שם המחלה בלטינית הוא הוא Diabetes mellitus ומשמעות השם היא: "שתן מתוק".

סוכרת ודלקות שתן (אילוסטרציה)
סוכרת ודלקות שתן (אילוסטרציה)

נתונים שהוצגו בכינוס המדעי ה-73 של איגוד הסוכרת האמריקאי (2013) מצביעים על סיכוי גבוה יותר של חולי סוכרת (נשים וגברים) לסבול מדלקות חוזרות בדרכי השתן. ממצאים אלה עולים מתוך מחקר רחב היקף שנערך בארה"ב בשנת 2010, אשר התבסס על מסד נתונים של 89,790 משתתפים.

הנתונים הראו כי 7.6% מכלל המשתתפים סבל מדלקת בדרכי שתן במהלך שנת המעקב. השכיחות בקרב סוכרתיים עלתה ל 9.4% לעומת 5.7% בלבד בקרב האוכלוסייה הבריאה. בקרב נשים, הפער משמעותי יותר: 14% בקרב חולות סוכרת, לעומת 9.1% בקרב הנשים הבריאות.

מהי דלקת בדרכי השתן?

זיהום בדרכי השתן מתרחש כאשר חיידקים מוצאים את דרכם אל מערכת השתן הסטרילית. משפחת החיידקים המזוהה ביותר עם זיהום זה היא הE-coli - (Escherichia Coli), הנחשבת כחלק מהפלורה הנורמלית במעיים ומקומה שם בלבד. התרבותה והצטברותה מחוץ למערכת העיכול מצביעה על זיהום.

דפנות חיידקי הE-coli - מכוסות בבליטות קטנטנות דמויות אצבע, קצות הבליטות הינן קומפלקס של חומצות אמינו וסוכר, הנקראים לקטין. לקטינים אלו מאפשרים לחיידק להידבק לדפנות השלפוחית ודרכי השתן.

בין תסמיניה האופייניים של הדלקת: צריבה בעת מתן שתן, תחושת מלאות השלפוחית והשתנה תכופה, חום, כאבים, שתן עכור בעל ריח חריף, עלייה בחום הגוף, כאבים באזור הגב התחתון ולעיתים אף דם בשתן. מלבד אי הנוחות, דלקת בדרכי השתן שאינה מטופלת עלולה להתפשט ולגרום לזיהום כלייתי.

מהו ההסבר האפשרי לקשר בין סוכרת לדלקות בדרכי השתן?

רמות גבוהות של סוכר בדם פוגמות בפעילותה התקינה של מערכת החיסון המורכבת. כך, מחלת הסוכרת חושפת את הלוקה בה לסכנה מוגברת לזיהומים. זרימת דם לקויה, הקשורה אף היא במחלה זו, מקשה על תאי הדם הלבנים להגיע ליעדם ומפחיתה את יכולתם להילחם במקור הזיהום. תפקוד לקוי של מערכת השתן גורם לשהייה ארוכה יותר של השתן רווי הגלוקוז במערכת ולהיווצרות מצע לשגשוג החיידקים. בנוסף, נמצא כי כ-30% מהנשים הסוכרתיות סובלות ממידה מסוימת של צניחת השלפוחית העלולה לתרום להגברת הסיכון ללקות בדלקת. יש לציין כי דלקת לא מטופלת בדרכי השתן, בקרב סוכרתיים, עלולה להביא לסיבוכים קשים עד לפגיעה כלייתית וצורך באשפוז.

האם רק סוכרתיים נמצאים בסיכון?

כל איזון לקוי של רמות הגלוקוז בדם, גם במידה והינו ברמה תת אבחנתית, מגביר את הסיכון לדלקת בדרכי השתן. תזונה עשירה בסוכרים פשוטים מספקת מצע אידיאלי לשגשוג חיידקי הE-coli -. שימוש ארוך טווח באנטיביוטיקה משפר אף הוא את תנאי הקיום של חיידקים אלו ומצטרף כגורם סיכון עיקרי לדלקת זו.

מהו הטיפול הטבעי לעומת הטיפול המקובל?

הטיפול המקובל בדלקת פעילה בדרכי השתן הינו נטילת אנטיביוטיקה מתאימה. נראה כי טיפול זה מהווה גורם סיכון בפני עצמו להישנות הדלקת, ועל כן, במקרים מסוימים, מוצע טיפול משלים של נטילת כמוסות או משקה של חמוציות, המגבירות את חומציות השתן ובכך מונעות מהחיידקים לשגשג. הטיפול הטבעי בדלקת בדרכי השתן מתמקד בראש ובראשונה במניעה. שמירה על תפריט מאוזן, הימנעות מסוכרים פשוטים, פעילות גופנית סדירה והתמודדות משופרת עם גורמי סטרס, מבטיחים איזון משופר של רמות הגלוקוז בדם. שתייה בכמות נאותה תורמת לזירוז ריקון השלפוחית ומניעת הצטברות שתן, כמצע לחיידקים הפתוגניים (כמות הנוזלים המתאימה נקבעת בידי הרופא המטפל בלבד). כמו כן, מתמקד הטיפול הטבעי בשיקום פלורת המעיים, באמצעות תוספת חיידקים פרוביוטיים.

מה עושים כשכל זה אינו מספיק? האם יש סוכר "ידידותי" לשתן?

קיים סוכר טבעי ייחודי שפעילותו המרשימה ובטיחותו ידועים עשרות שנים, המהווה גורם הנלחם בחיידקי הE-coli -. זהו ה-D-mannose, סוכר פשוט, הדומה במבנהו לגלוקוז (סטראואיזומר של גלוקוז), המיוצר במידה מסוימת בגוף ונמצא באופן טבעי בשלפוחית השתן. ספיגתו איטית פי שמונה מהגלוקוז, חלקו הזעיר עובר מטאבוליזם בגוף ורובו עובר ישירות לזרם הדם, דרך צינורות מערכת העיכול. הוא לא משפיע על רמות הגלוקוז בדם, מסונן דרך הכליות ומפונה דרך השתן. מבנהו המיוחד מתאים בדיוק לקולטני החיידקים גורמי הדלקת, הנצמדים אליו כמגנט ומורחקים אל מחוץ לגוף ע"י השתן. אפשר למצוא סוכר ידידותי זה בפירות שונים, אולם ריכוזו בהם נמוך. על מנת להשיג את המינון המתאים של הסוכר ה"ידידותי" (כ-4.5 מ"ג ליום), ניתן להיעזר בתוסף התזונה Feminnose (כמוסות המכילות 500 מ"ג של D-mannose).

לסיכום, איזון נאות של רמת הסוכר בדם חיוני למניעת הופעתן והישנותן של דלקות בדרכי השתן. מעבר לשינויים המתבקשים באורח החיים, מומלץ לסוכרתיים ולאוכלוסייה הכללית לאמץ טיפול טבעי משלים, המבוסס על די מאנוז ותוספי פרוביוטיקה.

הכותבת היא דיאטנית קלינית

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום