סוכרת נעורים: לחיות איתה בשלום

(0)
לדרג

סוכרת מסוג 1 היא מחלה כרונית הנגרמת מהרס עצמוני של תאי הלבלב; טיפול יומי באינסולין עשוי למנוע תמותה, כמו גם תזונה נכונה ופעילות גופנית

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

סוכרת נעורים או בשמה האחר סוכרת מסוג 1 הינה מחלה, שנגרמת עקב הרס עצמוני של תאים מסוג בטא הנמצאים בלבלב. הסיבה להרס איננה ידועה ויש תיאוריות רבות שנבדקות ללא הרף במטרה למצוא ריפוי למחלה. תפקידם של תאים אלה הינו לייצר את ההורמון אינסולין, שהינו האחראי על השימוש באנרגיה הדרושה לחיים (המגיעה ממזון וממאגרים בגוף). ללא קיום של הורמון האינסולין, הגוף איננו מסוגל לנצל את האנרגיה והסוכר החיוניים לעצם הקיום מצד אחד, ומצד שני רמות הסוכר בדם עולות לערכים גבוהים ומסוכנים. כאשר מדובר בסוכרת נעורים, הטיפול היחיד אשר מציל את חיי הסוכרתי, הינו תוספת חיצונית של הורמון האינסולין הניתן בזריקות. זאת בשונה מסוכרת מסוג 2 ,שזכתה גם לכינוי סוכרת מבוגרים, שבה ישנה הפרעה חלקית בתפקוד ובייצור האינסולין בגוף, והטיפול במחלה שונה.

עלייה בשיעור החולים וירידה בגיל

"הנתונים הסטטיסטיים, המתייחסים לסוכרת נעורים מצביעים על כך שמתוך כלל חולי הסוכרת, כ- 5%-10% לוקים בסוכרת נעורים", אומר ד"ר יוסף קליינמן, מנהל מרכז סוכרת במרכז הרפואי "ביקור חולים" בירושלים, "בישראל מספרם הכולל של חולי הסוכרת מגיע ל-500 אלף לערך ומתוכם, מספר חולי סוכרת מסוג 1 נע בין 50,000-75,000. מספר זה כולל בתוכו כ-5,000 ילדים וצעירים מתחת לגיל 17. במדינות רבות בעולם וכן בישראל נצפתה בשנים האחרונות עלייה במספרם של חולי סוכרת הנעורים, וכיום ניתן להצביע על גילוי של כ-10 מקרים חדשים על כל 100,000 ילדים ומתבגרים עד גיל 18. נקודה מעניינת נוספת היא העובדה שבמקביל לעליה במספרם של הלוקים בסוכרת נעורים ישנה ירידה בגילם של הלוקים במחלה זו ורבים מהם חולים בגיל צעיר יחסית".

השמנת יתר ותורשה

"כיום אין מספיק מידע על הגורמים להופעתה של מחלת סוכרת הנעורים, אולם ניתן להתייחס לשתי קבוצות עיקריות - חולים שאצלם המחלה הינה אוטואימונית ובמהלכה ישנו הרס עצמוני של הלבלב, וקבוצה שנייה הינם החולים שלקו בטראומה גופנית כלשהי, מצב פתאומי שגרם להרס ולפגיעה בלבלב", מסביר ד"ר קליינמן.

חלק מהחוקרים מצביעים על הופעתו של וירוס ה"מתלבש" על תשתית גנטית ספציפית, מעין "גן סוכרתי", בגופו של החולה וכך גורם להתפרצות המחלה. יש גם הטוענים כי גורמים כגון תורשה, דיאטה, תגובה כלשהי של המערכת החיסונית למצב גופני נתון ואף זיהום אוויר משפיעים על התפתחות המחלה.

סימנים מקדימים

לסוכרת נעורים ישנם מספר סימנים מקדימים וביניהם צמא מוגבר, איבוד משקל, מתן שתן רב, עלייה בתיאבון, ראייה מטושטשת, ועייפות הנגרמים עקב מחסור באנרגיה ובסוכר ועליית רמות הסוכר בדם.

ישנה חשיבות רבה לגילוי, אבחון ומתן טפול ספציפי למחלה, על מנת למנוע שורה ארוכה של תופעות חמורות וארוכות טווח כגון: סיבוכים הקשורים לכלי דם, טרשת עורקים, מחלות לב ופגיעה ברשתית העין. בנוסף, עיוורון, פגיעה בכליות, פגיעה בעצבים ובתחושה העצבית, זיהומים שונים וכן ירידה בפעילותה של המערכת החיסונית וביכולתה להגן על הגוף.

"כאשר ישנו חשד למחלת הסוכרת על החולה לעבור מספר בדיקות כשהראשונה הינה בדיקת רמת גלוקוז בדם בזמן צום", מסביר ד"ר קליינמן. "בדיקות נוספות הינן בדיקת שתן לבדיקת רמת הסוכר בשתן ותפקודי כליות וכן בדיקת רמת ההמוגלובין המסוכרר (HbA1c) . בדיקות אלה נותנות אינדיקציה על מצבו של החולה ועל הטיפול העתידי בו. הטיפול היחיד הקיים במקרים של סוכרת נעורים הינו כמובן טיפול באמצעות הזרקת אינסולין כתחליף לאינסולין הטבעי החסר, במטרה להציל את חיי הסוכרתי: לאפשר את ניצול האנרגיה ולהביא לאיזון ברמות הסוכר בגוף".

חידושים וטיפולים עתידיים

"אחד החידושים הקיימים כיום בתחום רפואת הסוכרת הינו השימוש בחיישן (סנסור) מיוחד, שבודק את רמות הסוכר בדמו של החולה וממפה את הנתונים", אומר ד"ר קליינמן. "מכשיר הסנסור למעשה קולט את רמות הסוכר בגוף וכאשר רמות הסוכר בגוף יורדות, החיישן מעביר שדר למשאבה, שנותנת לגוף את רמת האינסולין המדויקת, ועוצר את פעולתה. כך ניתן למעשה להביא לשיפור משמעותי באיזון הסוכרת וירידה באירועי ההיפוגליקמיה (ירידות ברמת הסוכר)".

אמצעים חדשים נוספים, שמטרתם להקל על חיי החולים הינם עטי הזרקה, שעברו בשנים האחרונות שכלולים רבים. ביניהם ניתן למצוא עט הזרקה הנקרא "אקו". עט זה הותאם במיוחד עבור הילדים. העט בעל זיכרון דיגיטלי, מינון מדויק של חצאי יחידה, והתאמה למחט הדקה ביותר. כמו כן ניתן להתאים לעט מגוון כיסויים מדליקים בעיצוב אישי.

תחום הסוכרת וסוכרת הנעורים בפרט הינו תחום שבו מתבצעים כיום מחקרים רבים. מטרת החוקרים הינה למנוע את הופעתה של המחלה וכן לצמצם את הנזקים הנגרמים לתאי הלבלב מייצרי האינסולין. אחד המחקרים, המתקיימים בארץ, בודק את השימוש בחלבון מסוים הניתן לחולים במטרה למנוע את הופעת הנוגדנים לסוכרת. בעולם נמשך המחקר בנושא השתלות של תאי לבלב, אולם בהצלחה חלקית בלבד. מחקרים נוספים העוסקים בהנדסת תאים של בעלי חיים והפיכתם לתאים שמייצרים אינסולין וכן שימוש בתאי גזע עוברים נמצאים עדיין בשלבי מחקר ראשוניים.

אורח חיים בריא וגם ספורט

"הופעתה של מחלת סוכרת הנעורים יכולה להיות בהחלט טראומתית עבור החולה ובני משפחתו" מסכם ד"ר קליינמן, "ולכן ישנה חשיבות לטפל בחולה בטיפול רב צוותי בו משולבים רופאים המתמחים בסוכרת, דיאטנית ובמקרה הצורך גם פסיכולוג. כיום אין כל סיבה שחולה בסוכרת נעורים לא יוכל לקיים אורח חיים בריא, תקין ומאוזן. מחקרים שנערכו בתחום הוכיחו כי טיפול אינטנסיבי באינסולין (עד להגעה לערכי סוכר נורמאליים), שמירה על אורח חיים בריא, תזונה נכונה, ופעילות ספורטיבית מאוזנת הינם בהחלט הבסיס לכך".

לפרטים על טיפולים חדשניים - ניסויים קליניים לחולי סוכרת לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת נעורים תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום