מיתוסים ועובדות על טיפול באינסולין

(0)
לדרג

לרגל יום הסוכרת הבינלאומי שחל היום, דוקטורס מציג את כל המיתוסים בנושא אינסולין; מהשמנה ועד חוסר שליטה והיפוגליקמיה

מאת: ~~ד"ר יוסף קליינמן~~

נטילת אינסולין הופכת עם הזמן לטיפול מקובל בקרב מרבית חולי הסוכרת בעולם. אם בעבר התייחסו לאינסולין כמוצא אחרון, כיום יותר ויותר מומחים קוראים להתחיל טיפול באינסולין כבר בשלבים מוקדמים של המחלה; למרות כל זאת, חולים רבים עדיין שבויים בתפיסות ישנות לגבי השימוש באינסולין.

לרגל יום הסוכרת הבינלאומי שחל היום (ד'), להלן מיתוסים ואמיתות בנושא אינסולין:

^^חולים חשים כי נטילת אינסולין משמעה אובדן שליטה במחלתם^^

רבים מחולי הסוכרת חוששים, כי טיפול באינסולין יגביל את אורח חייהם ויביא לאובדן הספונטניות עקב התלות בהזרקות. חלקם טענו כי אינסולין ימנע מהם לצאת לטיולים או לפעילויות חברתיות.

העובדות: הטיפול באינסולין הינו חשוב ומאפשר לחולה איזון טוב יותר של רמות הסוכר, ובכך מאפשר לו לחיות חיים ארוכים יותר ומונע סיבוכים מסוכנים ומגבילים. כיום ישנם בשוק מספר אינסולינים המאפשרים את חיקוי המצב הטבעי של הגוף ושומרים על רמת אינסולין בסיסית למשך 24 שעות; כך מתאפשרת גמישות והחולה אינו חש מוגבל כפי שהיה בשנים עברו.

^^אינסולין גורם להיפוגליקמיה^^

חולים רבים מביעים את חששם מטיפול באינסולין, כיוון שהוא מביא להיפוגליקמיה שהיא ירידה מסוכנת של רמות הסוכר בגוף ועלולה לסכן את חייהם.

העובדות: אינסולין אכן עשוי להביא להיפוגליקמיה אם הוא נלקח באופן ובזמן לא נכונים. עם הדרכה נכונה ומינון נכון, וכן שמירה על חיקוי המנגנונים הטבעיים של הגוף ניתן להימנע מהיפוגליקמיה.

^^אינסולין גורם להשמנה^^

מדובר בחשש שמעלים חולי סוכרת רבים וגורם להם לעתים לוותר על השימוש באינסולין.

העובדות: שימוש באינסולינים ישנים גרם להשמנה. כיום עם התפתחות המחקר נמצא, כי משטר אינסולין המדמה את המנגנון הטבעי מאפשר איזון הדוק של מחלת הסוכרת ללא עליה במשקל.

^^חולי סוכרת חשים כי שימוש באינסולין מוכיח שמחלתם הוחמרה^^

בשל היותו של אינסולין טיפול הניתן בשלב מאוחר של המחלה, ובעיקר בשל מסרים לקויים לאורך השנים השתרשה התפיסה כאילו האינסולין הוא "מוצא אחרון" המבשר רעות.

העובדות: התפיסה המחקרית היום גורסת, כי אינסולין ניתן כאשר לגוף חסר אינסולין ואין הדבר מעיד על חומרת המחלה. בחולי סוכרת מסוג 1, בזמן גילוי המחלה, בדרך כלל אין כבר אינסולין בגופם. גם חולי סוכרת מסוג 2 מאבדים באופן הדרגתי את יכולתם לייצר אינסולין, וכבר בזמן גילוי מחלתם, כמות האינסולין הנוצרת היא רק 50% מהמצב הנורמלי. כמו במצבים אחרים, כאשר חסר הורמון בגוף, הוא ניתן באופן חיצוני (כגון: הורמון בלוטת התריס, קורטיזון, טסטוסטרון וכו'); כך גם בסוכרת, כאשר אין אינסולין, יש צורך במתן ההורמון באופן חיצוני ואין כיום אמצעי אחר במקום.

טיפול אינסולין הוא הדרך היחידה לאיזון רמות הסוכר אשר מסייע למנוע סיבוכים קשים מחולים, כגון: התקפת לב, שבץ וקטיעת איברים. יתכן ובעתיד ניתן יהיה "לחדש" את תאי הביתא בלבלב ולגרום להם לייצר אינסולין שוב, אך בינתיים מדובר בחזון למועד.

ד"ר יוסף קליינמן הוא מנהל מערך פנימית בבית החולים ביקור חולים.

בואו לדבר על זה בפורום אינסולין - דרכי טיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום