נשים, כדאי לקחת ללב

(0)
לדרג

אחת מכל שתי נשים תסבול ממחלת לב, וזהו גורם תמותה מוביל בקרב נשים. נשים חוות את המחלה אחרת מהגברים, לפיכך הגישה הטיפולית צריכה להיות שונה

מאת: ד"ר דנה צפת

מחלות לב וכלי דם הם הגורמים המובילים בעולם למוות בקרב נשים. אף שבמשך שנים מחלות אלו יוחסו בעיקר לגברים, אחת מכל שתי נשים תסבול ממחלות לב במהלך חייה, ואחת מתוך שלוש נשים עלולה למות מהן. בתקופה האחרונה חלה התקדמות גדולה במניעה ובטיפול במחלות לב, אך ההישגים עדיין פחותים בנשים בהשוואה לגברים. גם בקרב נשים צעירות גדלה בשנים האחרונות שכיחות התמותה ממחלות לב וכלי הדם. התחזיות לעתיד צופות המשך עלייה בשכיחות מחלות לב כליליות, לאור הזדקנות האוכלוסייה והמגיפות של השמנת יתר, סוכרת ושכיחות העישון.

תסמינים שונים משל הגברים

מחלות לב כליליות נובעות מהצטברות של רובד טרשתי בעורקים הגדולים והקטנים של הלב, מה שמוביל לירידה באספקת דם לשריר. התקף לב מתרחש כאשר עורק נחסם, ומונע מהדם להגיע לשריר הלב. התהליך מוביל לנזק לתאים ולהיווצרות צלקת. קיימים הבדלים גדולים בין התפתחות המחלה וביטוייה בין נשים לגברים: נשים מדווחות בשיעור גבוה יותר על עייפות, קוצר נשימה, אי נוחות כללית בפלג הגוף העליון ופחות על כאבים טיפוסיים בחזה, כפי שמדווחים גברים. גם סוג התקף הלב בנשים שונה מאשר בגברים: בנשים התהליך נובע פחות מקרע של רובד ויותר מיצירת ארוזיות ברובד הטרשתי. בנוסף לכך, שיעור התמותה לאחר אוטם לבבי חריף, וכן שיעור אוטמים חוזרים גבוה יותר בנשים מאשר בגברים.

נשים סובלות פחות ממחלה כלילית חסימתית כפי שנראית באנגיוגרפיה (בדיקת CT של כלי הדם), אבל למרות זאת הן סובלות בשכיחות גבוהה יותר מחוסר אספקת דם (איסכמיה) לשריר הלב. הסיבה לכך היא, ככל הנראה, שלנשים כלי דם קטנים יותר, יש הבדל בתגובה הדלקתית והיכולת לתקן כלי שניזוק מקומית, קיימת גם תגובתיות לא תקינה של העורקים הכליליים הראשיים ופעילות לא תקינה של כלי הדם הקטנים. לפיכך, בדיקות אבחון מסורתיות המתמקדות בזיהוי מחלה כלילית חסימתית יעילות פחות בנשים מאשר בגברים. לאור זאת, מחלת לב איסכמית בנשים מציבה אתגר מיוחד לרופא, היות שלנשים יותר סימפטומים, מוגבלויות תפקודיות גדולות יותר, צורך רב יותר בטיפול רפואי, ופרוגנוזה פחות טובה בהשוואה לגברים, וזאת למרות שכיחות נמוכה יותר של מחלה כלילית, הניתנת להתערבות.

מרפאה משלך

נשים מהוות יותר מ-50% מהאוכלוסייה ולכן כל מערכת, המספקת שירותי בריאות, עוסקת גם בטיפול בנשים. לאור זאת, נשאלת השאלה האם יש צורך במרפאה קרדיולוגית ספציפית לנשים. הגישה המסורתית שלנו, המתמקדת בגילוי של היצרות קריטית בעורקי הלב, לא מצליחה לאתר חלק גדול מאותן נשים, הסובלות ממחלות לב. ישנם גם הבדלים משמעותיים בין גברים ונשים באופן חילוף החומרים ובתגובות לתרופות וטיפולים שונים. יש גם אבחון וחוסר ידע לגבי גורמי סיכון למחלות לב שהם ייחודיים לנשים, כגון סכרת הריונית, יתר לחץ דם/ רעלת הריון, ושחלות פוליציסטיות. אפילו לגורמי הסיכון המסורתיים יש השלכות שונות בנשים בהשוואה לגברים. מסיבות היסטוריות, נשים לא היו מיוצגות כראוי במחקרים קליניים, מה שמוביל לקשיים נוספים בקביעת ההבדלים הללו ושילובם ביישום הקליני. ההתוויות האחרונות לטיפול בגורמי הסיכון למניעת מחלות לב וכלי דם תומכות בשינוי בהתמקדות ממניעת סיכון לטווח הקצר ( 10 שנים) לסיכון בכל שנות החיים. על ידי סיווג הסיכון למחלות לב וכלי דם לסיכון גבוה, בינוני או נמוך למשך כל החיים, ניתן יהיה ליזום התערבויות לאיזון גורמי הסיכון מוקדם יותר. כך ניתן יהיה להביא לתוצאות טובות יותר גם בנשים.

בהדסה, אנחנו פותחים מרכז חדש, המתמקד במחלת לב וכלי דם בנשים: המרכז לבריאות לב האישה על שם לינדה ג'וי פולין. במרכז זה יושם דגש על מניעה ושינויים התנהגותיים. במרפאה זו, בנוסף לטיפול התרופתי האגרסיבי של מחלת לב איסכמית, יתר לחץ דם והיפרליפידמיה, אנו נסייע לנשים לעשות שינויים, אשר ניתנים למדידה ומעקב בהתנהגותן הבריאותית. במקום להורות לאשה לבצע פעילות גופנית או לרדת במשקל, נתכנן תכנית ספציפית לכל אישה הכוללת צעדים קטנים ובני השגה, תוך מעקב אישי אינטנסיבי. בעזרת העלאת המודעות, התאמת הטיפול במחלות לב לצרכיה הספציפיים של אישה, וגישה יצירתית, ייחודית ופרטנית, נביא לשינויים בהתנהגות לקראת אורח חיים בריא, ובכך נשפיע באופן משמעותי על מחלות לב וכלי דם בקרב נשים.

הכותבת היא מנהלת מרכז לבריאות לב האישה, המרכז הרפואי הדסה

בואו לדבר על זה בפורום לב האישה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום