צרכנות רפואית מס' 80

(0)
לדרג

מכשיר למעקב אחרי סוכרתיים; תרופה לסרטן הלבלב; טיפול חדש בלוקמיה; ופירות יבשים אורגניים שנראים קצת אחרת. עדכון צרכנות

מאת: מערכת zap doctors
מעקב אחרי רמות הסוכר בדם משפר את האיזון

חולי סוכרת נעורים העוקבים אחר רמות הסוכר ברציפות בעזרת טכנולוגיה חדשה זו, שולטים טוב יותר ברמות הסוכר מאשר סוכרתיים המבצעים בדיקות סוכר חד פעמיות במכשירי הסוכר הסטנדרטים הקיימים כיום. כך קובע מחקר חדש, שבחן את השפעת המעקב הרציף אחר רמות הסוכר. תוצאות המחקר פורסמו בגיליון האחרון של המגזין הרפואי המוביל בנושא סוכרת Diabetes Care. המחקר נמשך שלושה חודשים. בסיומו נמצאה ירידה משמעותית של כאחוז אחד ברמת ההמוגלובין A1C (המדד המעיד על איזון רמת הסוכר בשלושת החודשים שקדמו לבדיקה) אצל הסוכרתיים שבדקו את רמות הסוכר ברציפות, לעומת ירידה של 0.4% בלבד בקבוצת הביקורת שביצעה בדיקות ספורות ואקראיות של רמת הסוכר באמצעות מכשיר סוכר. בקרב 26% מהסוכרתיים שבדקו את רמות הסוכר ברציפות חלה ירידה של 2% בערכי המוגלובין A1c לאחר 3 חודשים. מדובר בחולים שסבלו לפני כן מבעיות באיזון רמות הסוכר.

המשתתפים במחקר זה בדקו את רמות הסוכר שלהם באמצעות מדי סוכר מסורתיים במשך 12 שבועות. הם חולקו לשלוש קבוצות מחקר: סוכרתיים שעקבו אחר רמות הסוכר ברציפות בעזרת הטכנולוגיה החדשה; סוכרתיים שעקבו ברציפות אחר רמות הסוכר במשך שלושה ימים, כל שבועיים, וקבוצת ביקורת אשר בדקה באופן עצמאי ואקראי את רמות הסוכר. החולים טופלו במשאבות אינסולין או בזריקות אינסולין.

תרופה לטיפול בסרטן הלבלב אושרה בישראל

טרסבה, תרופה חדשה לטיפול בסרטן הריאה, אושרה בישראל להתוויה נוספת - לטיפול בסרטן לבלב גרורתי. התרופה הוכיחה הארכת חיים משמעותית בחולים עם מחלה קטלנית זו, בה שיעור ההישרדות לחמש שנים לא השתנה במשך עשורים ונותר פחות מ-5% בלבד. הבקשה לאישור ההתוויה הנוספת של טרסבה לטיפול בסרטן לבלב התבססה על מחקר פאזה שלישית (PA.3), שבו טרסבה בשילוב עם ג'מציטאבין הראתה יעילות מוגברת.

סרטן לבלב נחשב לאחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר והוא הסרטן העשירי בשכיחותו באירופה. בשנת 2002 אובחנו באירופה יותר מ-78 אלף מקרים חדשים של סרטן לבלב, כאשר שיעור התמותה עמד על כ-82 אלף מקרים בשנה. סרטן זה עמיד לטיפולים כימותרפיים ולהקרנות ונוטה להתפשט במהירות לאברים אחרים בגוף, עובדה המובילה לשיעורי תמותה גבוהים ולתוחלת חיים קצרה במיוחד.

טיפול בלוקמיה מיאלואידית

לוקמיה מיאלואידית כרונית היא סוג של סרטן דם המתבטא בעליה בספירות הדם, הגדלת הטחול ובהמשך מעבר ללוקמיה חריפה. בעבר, ניתן היה לרפא סוג זה של סרטן הדם רק על ידי השתלת מח עצם, אלא שהשתלת מח עצם כרוכה לעיתים באחוזי תחלואה ותמותה לא מבוטלים ואינה יעילה בשלבים המתקדמים של המחלה.

בשנים האחרונות פותחו מספר תרופות יחודיות המונעות את התפתחות המחלה. תרופות אלו, שהראשונה מסוגן - גליבק - נמצאת כבר בסל הבריאות, גרמו למהפכה של ממש בטיפול במחלה. אך הצלחת הטיפול בגליבק, שייתכן ומונע את הצורך בהשתלת מח עצם, כרוכה במעקב מולקולרי צמוד אחרי שיירי מחלה מזעריים. מעקב זה דורש שיטות מולקולריות מתוחכמות ומכשור מודרני ומתקדם כך שניתן יהיה לזהות ולו גם מספר מזערי של תאים ממאירים. בנוסף, חלק מחולי הלוקמיה המיאלואידית הכרונית אינם מגיבים או מפסיקים להגיב לגליבק. ברוב המקרים הפסקת התגובה נובעת מפתוח יציבות לתרופה וזאת בשל שינוי נקודתי שחל בחומר הגנטי (מוטציה).

לאחרונה נרכש בשיבא מכשיר בשם SEQUENOM massARRAY המסוגל לזהות את המוטציות ולכן את התנגודת לגליבק באופן אופטימלי, במהירות מירבית וברגישות עצומה. החולים בהם זוהתה מוטציה ופיתחו תנגודת לגליבק מטופלים במחלקה ההמטולוגית בשיבא בראשותו של פרופ' ארנון נגלר, בדור חדש של תרופות יחודיות דמויות גליבק: דזאטיניב ונילוטיניב. עד כה, טופלו בהצלחה כ-60 חולים בדור החדש והמתקדם ביותר של תרופות אלו.

אחת המוטציות - T315I - אינה מגיבה אף לתרופות אלו ועד היום חולים עם לוקמיה מיאלואידית כרונית עם השינוי הגנטי לא הגיבו לכל טיפול. זה לא מכבר אישר משרד הבריאות לפרופ' נגלר, שימוש בתרופה חדשה מהפכנית (MK-0457) היעילה כנגד המוטציה העמידה. החולה הראשון החל בימים אלו לקבל תרופה מהפכנית זו.

שילוב של תרופות חדישות מסוג זה עם יכולת מאוד מתקדמת לזהות שיירי מחלה מזעריים מהווים פריצת דרך חשובה בטיפול בלוקמיה מיאלואידית כרונית,דבר שיביא קרוב לוודאי, להגברה ביכולת הרופאים להדביר סוג זה של סרטן הדם ויהווה מודל לחיקוי וטיפול במחלות דם ממאירות אחרות.

פירות יבשים אורגניים

בעקבות ט"ו בשבט, חברת אדמה - מוצרי מזון אורגניים, מציגה פירות יבשים אורגניים, ביבוש טבעי: תאנים, משמשים, צימוקים ובננה מיובשת - ללא חומרים משמרים וללא תוספים מלאכותיים.

פירות יבשים קונבנציונאליים עוברים תהליך שבמסגרתו מתבצע שימוש בחומצה סורבית למטרת הלבנה ושימור של הפירות היבשים בתהליך הייבוש. כמו כן, עוברים הפירות היבשים הקונבנציונאליים תהליכים של עישון ואייוד וחומרים כימיים וזאת כדי שלא הצטרכו לשמרם בקירור. לדוגמא, לאחר התהליכים הללו מתקבל משמש (קונבציונאלי) בצבע כתום בהיר.

לעומת זאת, בפירות היבשים האורגנים המשמש מגיע כאשר צבעו שחור כהה, התאנה נקייה, הצימוקים כהים וחשוב מאוד לציין כי הפירות היבשים האורגניים חייבים להישמר בקירור וזאת מכיוון שאינם מכילים חומרי שימור מכל סוג שהוא.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת, בפורום טיפולים אלטרנטיביים בסרטן ובפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום