על תוצאות מחקר חדש שפורסמו ב"ניו אינגלנד"

(0)
לדרג

טיפול בתרופה המיועדת לטיפול בהשמנת יתר מוריד משמעותית גורמי סיכון הקשורים להתפתחות סוכרת ובעיות לב

מאת: מערכת zap doctors
רקע

המגזין הרפואי New England Journal of Medicine פרסם השבוע את תוצאותיו של המחקר RIO LIPIDS, אשר בחן השפעת מתן התרופה "אקומפליה" (רימונבנט) לחולים הסובלים ממשקל עודף או השמנת יתר ודיסליפידמיה (רמה גבוהה של טריגליצרידים וכולסטרול).
המדדים המרכזיים שנבדקו לפני ואחרי שנת טיפול היו:
היקף מותניים, משקל, רמת טריגליצרידים והכולסטרול הטוב בדם , רמת סוכר ורמת הפרשת אינסולין.

ממצאי המחקר מראים כי אצל חולים עם עודף משקל או השמנת יתר ורמה גבוהה של שומנים בדם, מתן יומי של 20 מ"ג אקמופליה, שיפר באופן משמעותי את גורמי הסיכון הקרדיומטבוליים הקשורים להתפתחות סוכרת מסוג 2 ומחלות לב.

השיפור מתבטא בהפחתת רמת הטריגליצרידים ובעליית ה- HDL שהינו הכולסטרול הטוב.
כמו כן נצפתה הפחתה בהיקף המותניים ובמשקל הגוף, שיפור ברמת הסוכר וירידה בלחץ הדם.
בנוסף, נצפתה הפחתה של רמת החלבון CRP שהינו סמן לתהליך דלקתי הקשור להתפתחות מחלות לב וכלי דם.
עליה משמעותית נרשמה גם ברמת החלבון adiponectin הקשור להפחתת הסיכון להתפתחות סוכרת ומחלות לב. המחקר הוכיח כי העלייה ברמת חלבון זה היא מעבר למה שניתן היה לצפות רק מהפחתה במשקל ולכן מיוחסת להשפעת אקומפליה.
"ממצא זה מוכיח את הפוטנציאל של אקומפליה בשיפור מכלול גורמי סיכון קרדיומטבוליים אצל חולים עם עודף שומן תוך בטני ומחלות כגון סוכרת ויתר שומנים בדם", אמר ד"ר ג'ון-פייר דספרה, מנהל המחקר במכון הלב של מרכז המחקר בבי"ח לבל בקוויבק, קנדה.

פירוט ממצאי המחקר

* נצפתה הפחתה משמעותית של 12.6% ברמת הטריגליצרידים אצל חולים שטופלו ב- 20 מ"ג אקומפליה ליום
בהשוואה להפחתה של 0.2% אצל חולים שקיבלו פלאסבו.

* נצפתה עלייה משמעותית של 19.1% ברמת הכולסטרול הטוב בקרב מטופלי אקומפליה בהשוואה ל- 11.0% בקרב
מטופלי פלאסבו. לא נצפה הבדל לעומת פלאסבו ברמת הכולסטרול הכללי וברמת הכולסטרול הרע- LDL, אם כי
גודל החלקיקים שלו שונה כך שהפרופיל שלו היה כזה שגורם לפחות רובד טרשתי בעורקים.
בקרב מטופלי אקומפליה הושגה ירידה ממוצעת בהיקף מותניים של 7.1 ס"מ בהשוואה ל- 2.4 ס"מ בלבד אצל מטופלי פלאסבו.

יצויין כי היקף מותניים הינו סמן של רמת השומן התוך בטני המנבא התפתחות מחלות לב וכלי דם וסוכרת מסוג 2, על כן הירידה המשמעותית בהיקפים שנצפתה בקרב מטופלי אקומפליה, הינה אינדיקטור חשוב להפחתת גורמי סיכון קרדיומטבוליים.

* ממצאי מחקר RIO LIPIDS, תואמים לממצאי מחקרי RIO קודמים בכך שחולים שקיבלו 20 מ"ג אקומפליה למשך שנה, הפחיתו ממשקלם בממוצע 6.9 ק"ג בהשוואה ל- 1.5 ק"ג בקרב מטופלי פלאסבו.

* יתרה מכך, 58.4% ממטופלי אקומפליה איבדו יותר מ- 5% ממשקלם בהשוואה ל- 19.5% בלבד מהמטופלים בתרופת הדמה- 32.6% ממטופלי אקומפליה איבדו יותר מ- 10% ממשקל גופם בהשוואה ל- 7.2% בלבד מקבוצת הפלאסבו.

* אפילו בקרב קבוצת מחקר זו שלא סבלה מסוכרת, הטיפול באקומפליה הוביל לירידה ברמת האינסולין ולשיפור ברמת הסוכר, 2 פרמטרים חשובים להתפתחות סוכרת מסוג 2.

* כמו כן נצפתה ירידה הן בערכי לחץ הדם הסיסטולי והן בערכי לחץ הדם הדיאסטולי בקרב מטופלי אקמופליה 20 מ"ג. נמצא כי בקרב מטופלי אקומפליה היתה ירידה של 2.1 ממ"כ בלחץ הדם הסיסטולי בהשוואה ל- 0.3 ממ"כ בקרב מטופלי פלאסבו וירידה של 1.7 ממ"כ בלחץ הדם הדיאסטולי בקרב מטופלי אקומפליה בהשוואה ל- 0.2 ממ"כ בהשוואה למטופלי פלאסבו.

יצויין כי גורמי סיכון קרדיומטבוליים אלה: שומן תוך בטני, רמה גבוהה של טריגליצרידים, כולסטרול HDL נמוך, רמה גבוהה של סוכר ויתר לחץ דם, מופיעים לעיתים קרובות ביחד ויוצרים מקבץ שנהוג לכנותו ה"סינדרום המטבולי".
במחקר זה 52.9% מקבוצת מטופלי אקומפליה 20 מ"ג ו- 51.9% מקבוצת מטופלי הפלאסבו נחשבים כסובלים מהסינדרום המטאבולי (חולים שלהם 3 מתוך 5 המדדים הקרדיומטבוליים שהוזכרו לעיל').

* בסוף המחקר נמצא כי שכיחות הסינדרום המטבולי צנחה בקרב מטופלי אקומפליה 20 מ"ג והופיעה רק ב- 25.8% מתוכם בעוד שהופיעה ב- 41% מתוך החולים בקבוצת הפלאסבו .

בואו לדבר על כך בפורום רוקחות ותרופות
בפורום סוכרת
ובפורום תזונה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום