להיות שם, להיות פעיל

(0)
לדרג

סקר בינלאומי חושף: 90% מחולי הסוכרת רוצים לקחת חלק פעיל בהחלטות לגבי הטיפול במחלתם

מאת: מערכת zap doctors

ישנם הבדלים משמעותיים בין תפיסותיהם של הרופאים והחולים בסוכרת לגבי הטיפול במחלתם. בעוד ש-90% מהחולים טענו כי הם רוצים להיות מעורבים יותר בהחלטות הנוגעות בטיפול במחלתם, הרי שרק 44% מהרופאים חשבו שזה יהיה המצב. הסקר החדש שנערך על ידי חברת סנופי אוונטיס לקראת יום הסוכרת הבינלאומי החל מחר, 14.11.05, בדק כ-12,000 מרואיינים במדינות אירופה וארה"ב.

עוד עולה מהסקר שכ-80% מהאוכלוסייה מכירים באופן אישי אדם החולה בסוכרת. נתון זה אינו מפתיע לאור העובדה כי בעולם ישנם 193 מיליון חולי סוכרת, ומס' זה אמור לצמוח ל-333 מיליון שקל בשנת 2025. בישראל ישנם כ-400,000 חולי סוכרת, ועוד כ-200,000 שאינם מאובחנים

חולים רוצים לקחת אחריות, הרופאים לא מוותרים

סקר הסוכרת, ראיין, במשך החודשים אוגוסט עד אוקטובר 2005, חולי סוכרת מסוג 1 שהיו חולים כ-14 שנים בממוצע, וחולי סוכרת סוג 2 שהיו מאובחנים כ-7 שנים בממוצע. 62% המחולים העידו כי המעבר לטיפול באינסולין שיפר את מצבם הרפואי. 90% המחולים המטופלים באינסולין העידו כי היו מוכנים לשנות את מינוני האינסולין באופן עצמאי ובכך למנוע סיבוכים ארוכי טווח, לעומתם רק 42% מהרופאים העריכו כי מטופליהם יסכימו לעשות זאת.

עוד עולה מהסקר כי 47% מהחולים בסוכרת מסוג 2 היו מוכנים לעבור לטיפול באינסולין אם הרופא היה ממליץ על כך. הרופאים לעומת זאת אינם ממהרים, על פי הסקר הם נוהגים לחכות 8.1 שנים לפני שהם ממליצים לעבור לאינסולין.

לא מודעים לבדיקות הכרחיות

הסקר מאשש את תוצאות הסקר הישראלי שנערך על ידי חברת סנופי אוונטיס יצרנית האינסולין החדשני לנטוס, כאשר מצא כי פחות מ-50% מחולי הסוכרת מודעים לבדיקת ה-HbA1c הנחשבת למדד המרכזי לבדיקת איזון הסוכר בדם לאורך זמן. בישראל נמצא כי 54% מהחולים לא שמעו על הבדיקה, למרות שהיא ניתנת חינם לחולים במסגרת סל הבריאות.

בדיקת ההמוגלובין המסוכר (HbA1C) הנה בדיקת דם הנערכת אחת לשלושה חודשים ותוצאותיה מעידות על רמת הסוכר בדם בשלושת החודשים האחרונים. מחקרים בינלאומיים נרחבים מצאו קשר חזק בין רמת ההמוגלובין המסוכר לבין הסיכוי לסיבוכים ארוכי טווח כגון שבץ, התקפי לב, עיוורון וקטיעות. ארגוני הבריאות בעולם ממליצים על רמת המוגלובין מסוכר מתחת ל-7%.

החולים יותר חיוביים מהרופאים


אחד הנתונים המעניינים שעלו בסקר הוא העובדה כי מרבית החולים רופאים את הטיפול במחלתם באופן חיובי יותר מרופאיהם. 52% מהחולים המטופלים בכדורים ייחסו את המילים "חלק מהשגרה" לטיפול שלהם, ואותו אחוז מהחולים המטופלים באינסולין ייחסו את המילים החיוביות "יעיל", "מציל חיים" לטיפול שלהם. הרופאים לעומתם טענו כי החולים ישתשו במילים "מגביל", "מחייב" ו"ודוחה" לגבי הטיפול.

לדברי פרופ' פרנק סנוק, מומחה לסוכרת מבית החולים VU באמסטרדם, תוצאות הסקר מעוררות דאגה ושמחה במקביל: "בעוד שהסדר מראה רצון למעורבות גבוהה ושביעות רצון בקרב החולים, עדיין מדאיגה העובדה כי ישנה בורות רבה בהקשר לבדיקת ההמוגלובין המסוכר (HbA1C) שהיא אחת הבדיקות החשובות לחולי הסוכרת"

סקר נוסף שנערך מצא כי ישנם פגמים בטיפול של רופאי משפחה ואחיות בקשר לטיפול באינסולין, כאשר הם מעדיפים לדחות את הטיפול מעבר לצורך, בעוד רופאים המתמחים בסוכרת (דיאבטולוגים) נוטים לעשות זאת פחות.

בואו לדבר על כך בפורום סוכרת

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום