נטילת תרופה בערב מורידה לחץ דם

(17)
לדרג

סקירה: נטילת תרופות בערב מפחיתה את לחץ הדם הממוצע על פני היממה, ירידה של כ-1.7 מ"מ כספית בלחץ הסיסטולי ושל כ-1.4 מ"מ כספית בלחץ הדיאסטולי

מאת: מערכת zap doctors

האם יש משמעות לזמן שבו נוטלים את התרופות להורדת לחץ דם? מסקירת ספרות שפורסמה לאחרונה על ידי ארגון קוקריין עולה כי נטילת תרופות בשעות הערב מורידה את ממוצע לחץ הדם על-פני 24 שעות. עם זאת, לא ברור מה המשמעות הקלינית של הממצא ואין להסיק ממנו המלצות כלשהן לטיפול.

רקע

לחץ הדם משתנה כידוע בזמנים שונים של היממה; בשעות הבוקר המוקדמות למשל חלה עלייה בלחץ הדם, דבר הגורם לעלייה בסיכון להתקפי לב בשעות הראשונות שלאחר ההתעוררות משינה.

מטרה

מטרת סקירת הספרות שפורסמה באוקטובר 2011 הייתה לבחון אם עיתוי נטילת תרופה להפחתת לחץ-דם משפיע באופן כלשהו על גובה לחץ-דם, על תחלואה במחלות לב וכלי הדם או על התמותה מהן.

שיטות

החוקרים סקרו את כל מאגרי המידע הרפואיים המרכזיים וכללו במחקר 21 מחקרים איכותיים, שהקיפו 1993 חולים עם יתר לחץ-דם ראשוני. כל המחקרים השוו נטילה של תרופה להורדת לחץ-דם בשעות הבוקר לעומת נטילה של אותה תרופה בשעות הערב.

תוצאות

חמישה מחקרים בחנו תרופות ממשפחת ACE, שבעה מחקרים בחנו תרופות ממשפחת חסמי הסידן, שישה מחקרים בחנו תרופות ממשפחת ARB, שני מחקרים בחנו תרופות ממשפחת הדיאורטיקה, ומחקר אחד בחן תרופות ממשפחת חסמי אלפא.

במטה-אנליזה נצפתה שונות גדולה בין המחקרים, אך אף אחד מהם לא דיווח על שיעור התמותה מכל סיבה שהיא, על התחלואה במחלות לב וכלי דם או התמותה כתוצאה מהן.

נמצא כי עיתוי נטילת התרופה (בבוקר או בערב) לא השפיע על שיעור תופעות הלוואי או על לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי בבוקר.

עם זאת עיתוי נטילת התרופה השפיע על ממוצע לחץ הדם על-פני 24 שעות לחץ הדם הממוצע אצל חולים שנטלו את התרופה בערב היה נמוך יותר בהשוואה לחולים שנטלו את התרופה בבוקר: נרשמה ירידה של כ-1.7 מ"מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי הממוצע, וירידה של כ-1.4 מ"מ כספית בלחץ הדם הדיאסטולי הממוצע.

מסקנה

למרות היתרון בנטילת תרופה בשעות הערב, החוקרים מדגישים שכיוון שהמחקרים לא בדקו תחלואה/תמותה לא ברור האם לממצאים אלו יש משמעות קלינית.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום נפרולוגיה ויתר לחץ דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום