לזהות פרפור פרוזדורים בקלות

(0)
לדרג

מחקר: מדידת דופק מסייעת באבחון פרפור פרוזדורים לאחר אירוע מוחי; עדיף שהמדידה תהיה ע"י מומחה או בן משפחה, אך גם החולה יכול לבדוק בצורה מהימנה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מדידה פשוטה של הדופק ההיקפי בעורק הרדיאלי יכולה לאבחן פרפור פרוזדורים בחולים לאחר אירוע מוחי, כך עולה ממחקר חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת Neurology.

מדגם המחקר כלל 256 חולים לאחר אירוע מוחי איסכמי (שנגרם בגלל קריש דם שחוסם עורק המוביל דם למוח), ואת קרובי המשפחה שלהם, שהודרכו כיצד לזהות דופק חריג. החוקרים בחנו שלוש שיטות שונות להערכת הדופק: מדידה על ידי איש צוות רפואי בעל ניסיון בהערכת בעיות לב וכל דם של מטופלים; מדידה על ידי קרוב משפחה של מטופל לאחר השלמה מוצלחת של ההדרכה, ומדידה עצמית על ידי המטופל לאחר השלמה מוצלחת של ההדרכה. כל אלו בוצעו כמדידה יחידה במשך לפחות שלושים שניות, כאשר הבודק לא היה מודע לקצב ומקצב הלב. המדידות נערכו במהלך שעות היום והחולים עברו בו זמנית בדיקת אק"ג, תוך הערכת הממצאים בבדיקת הדופק ובתרשים האק"ג.

מהתוצאות עלה כי 90% מהחולים הצליחו למדוד את הדופק באופן מהימן. הרגישות באבחון הייתה הגבוהה ביותר עם מדידות דופק שנערכו על ידי איש צוות רפואי, ולאחר מכן על ידי קרובי משפחה. עם זאת, גם למדידת דופק על ידי החולה עצמו תוארה רגישות של 54%, והחוקרים מציינים כי רגישות זו מבוססת על מדידה יחידה ועשויה לגדול עם בדיקות חוזרות.

החוקרים קובעים כי התוצאות מעידות כי ניתן להדריך את מרבית החולים לאחר אירוע מוחי לבדוק באופן מהימן את קצב הלב, עם שיעור נמוך של תוצאות חיוביות-שגויות. בשילוב עם תרשים אק"ג, מדובר בבדיקת סקירה יעילה מאוד.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום נוירוכירורגיה תפקודית - הפרעות תנועה, פרקינסון, רעד וכאב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום