שיקום יעיל אחרי שבץ מוחי

(0)
לדרג

מטופלים שהשתתפו בתוכנית כושר שיקומית שיפרו את היכולת האירובית; רמת הכולסטרול שלהם ירדה, הם ירדו במשקל וחלקם הפסיקו לעשן

מאת: ד"ר עמית עקירוב

תוכנית אימון שיקומית לחולי לב מועילה ובטוחה לאנשים שעברו שבץ מוחי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש. לפי הממצאים, תכנית שיקום לבבי מובנית מביאה לשיפור היכולת האירובית, מדדי פרופיל השומנים ומדד מסת הגוף, וכן מסייעת בהפחתת שיעורי העישון.

לפי מגזין Stroke, שבו פורסם המחקר, את התוכנית החלו 100 חולים שעברו אירוע איסכמי (תקלה באספקת דם) חולף או שבץ מוחי קל בשנה האחרונה. 80 מהם השלימו את התוכנית. מרבית המשתתפים במחקר ניהלו אורח חיים לא פעיל, וסבלו מיתר לחץ דם, היפרליפידמיה או היסטוריה של עישון. התוכנית כללה הדרכה אודות גורמי הסיכון, כמו גם תזונה וטיפול תרופתי, ייעוץ פסיכולוגי ומבחן מאמץ.

לחולים הוצע לבחור בין תוכנית אימונים שכללה 50 אימונים גופניים, דו-שבועיים, עם תוספת אימונים ביתיים לפחות פעמיים בשבוע, או תוכנית ביתית עם תרגילים גופניים לפחות ארבעה ימים בשבוע וקשר טלפוני חודשי עם המרכז הרפואי.

בתום תקופת המחקר נרשמה עלייה של כ-30% ביכולת האירובית. עד תום התוכנית, נרשמה ירידה מובהקת בסיכון לתמותה. גם בפרופיל השומנים של המשתתפים חל שיפור. רמות כולסטרול כללי ירדו בקרוב ל-7%, רמות LDL ירדו ב-10%, רמות טריגליצרידים ב-16% ויחס כולסטרול ל-HDL עלה ב-11%. רמות HDL עלו ב-4%. כל השינויים היו מובהקים סטטיסטית, למעט השינוי ברמות LDL ו-HDL.

בנוסף, במדידות שנערכו למשתתפים נמצאה ירידה קטנה אך משמעותית במדד מסת הגוף ובמשקל הגוף. שבעה מבין 14 המעשנים הפסיקו לעשן עד תום המחקר. לא חל שינוי משמעותי בטיפול התרופתי, כנ"ל לגבי רמות סוכר בצום או לחץ הדם הסיסטולי או הדיאסטולי הממוצע.

החוקרים מסכמים כי לתכנית שיקום לבבי עשויה להיות עדיפות על התערבויות נוכחיות לטיפול בשבץ מוחי.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום שבץ מוחי
פורום שיקום ומניעת מחלות לב

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום