התייבשות: הקדימו מים לצימאון

(1)
לדרג

מנגנון תחושת הצמא עלול להטעות. לכן עלינו לשתות גם כשאיננו צמאים, במיוחד בימים חמים. בתקופת הקיץ, במצב של מנוחה יש לשתות 1-2 כוסות לשעה

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

שתיית מים נחוצה לאדם לשם הישרדות; המים מהווים כ-70% מתכולת הגוף והם חיוניים לתפקוד המערכות השונות. לפיכך, אדם שאינו צורך את כמות המים הנדרשת עלול למות. חשיבות השתייה עולה בימי הקיץ החמים כאשר הגוף מאבד נוזלים רבים בשל הזעה.

כדי למנוע התייבשות יש להקפיד על שתיה מרובה. צילום: שאטרסטוק

בתקופת הקיץ מגיעים אנשים רבים לקבלת טיפול רפואי ומתלוננים על תסמינים כגון עייפות, כאבי ראש, סחרחורות וירידה בתיאבון. תופעות אלה עלולות להתברר לאחר בדיקות כסימני התייבשות (Dehydration).

ד"ר אשקר ג'לאל, מנהל המרכז לרפואה דחופה במרכז הרפואי הלל יפה, מסביר: "בהתייבשות קלה התסמינים העיקריים הם תחושת צמא, אובדן תיאבון ועור יבש. התייבשות בינונית מתבטאת, על פי רוב, בתחושת צמא, יובש בפה, עייפות, כאבי ראש, סחרחורות ומיעוט במתן שתן. התייבשות חמורה המהווה אובדן של 5% מנוזלי הגוף עלולה להיות גם קטלנית. התסמינים לקיומה כוללים האצה של קצב הלב, האצת הנשימה, ירידה בלחץ דם, ישנוניות, עילפון, התכווצות שרירים, פרכוסים ואובדן הכרה".

לדברי ד"ר אשקר, "לרוב התייבשות נגרמת אצל אדם בריא כאשר הוא פשוט לא שותה מספיק. חשוב לדעת כי בדרך כלל תחושת הצמא והגירוי לשתות מתעוררים רק לאחר הפסד של 2% ממשקל המים בגוף, שהם בין 1.5 ל-2 ליטרים לערך. כלומר, אדם לא צריך להיות צמא כדי לשתות, ואדם מיובש לא יכול להסיק מתחושת הצימאון כמה מים באמת חסרים לו. ההתייבשות מתרחשת בדרגות שונות, כשדרגת ההתייבשות מוגדרת לפי כמות המים החסרים ולפי מידת השפעתה על הגוף. בעקבות ההתייבשות מתחילות פגיעות שונות באיברים שונים בגוף העלולות להחריף עד כדי קריסת מערכות ומוות במצבים קשים. ככל שחסרים יותר נוזלים בגוף, כך הפגיעה הרב מערכתית באיברי הגוף החיוניים חמורה יותר. בפועל, מחסור של 15% מנוזלי הגוף הוא כמעט קטלני".

כיצד אפשר למנוע התייבשות?

כדי למנוע התייבשות יש להקפיד על שתיה מרובה. כמה צריך לשתות? על כך משיב ד"ר אשקר: "מומלץ להתאים את כמות השתייה לכמות הנוזלים המופרשים בהזעה. בתקופת הקיץ במצב של מנוחה יש לשתות 1-2 כוסות לשעה; בזמן מאמץ יש להגדיל את כמות השתייה ל-4-5 כוסות מים בשעה; ובזמן מאמץ פיזי קשה יש להגדיל את כמות השתייה ל-8-10 כוסות ביום".

ד"ר אשקר מזהיר מפני "מכת שמש", מושג שרבים נוטים לבלבל בינו לבין התייבשות ובטוחים שמדובר באותה התופעה. "מכת שמש" עלולה להיגרם בעת חשיפה ממושכת לשמש, במסגרתה מבצע אדם פעילות גופנית מאומצת. במצב דברים זה מנגנון ויסות החום עלול להיפגע והגוף אינו מצליח לקרר את עצמו באמצעות הזעה; אם מתרחש תהליך זה, הרי שהאדם שחוטף מכת שמש זקוק לטיפול רפואי מיידי ולסיוע בוויסות חום הגוף. מכת שמש עלולה להיות מסוכנת מאד בשל הסיכוי שתגרום, כדברי אשקר, "לשרשרת אירועים מסוכנים בגוף שעלולים לגרום לקריסת מערכות ומוות".

כאשר צובטים את גב כף היד של אדם מיובש, העור אינו מתמתח חזרה במהירות (אינו גמיש). צילום: שאטרסטוק

מהו הטיפול בהתייבשות?

כדי לסייע למי שהתייבש יש לקבוע את דרגת ההתייבשות בהתאם לתסמינים מהם הוא סובל. לאחר הקביעה יש להתאים את הטיפול. ד"ר אשקר: "כאשר רוצים לסייע לנפגע הסובל מהתייבשות בדרגה קלה, ניתן לתת לו לשתות נוזלים בכמות רבה ולאפשר לו מנוחה באזור מוצל. כאשר דרגת ההתייבשות היא בינונית עד קשה יש להעביר את הנפגע לאזור מוצל ומאוורר, להכניס עירוי נוזלים ולהעבירו למרכז לרפואה דחופה הקרוב (חדר מיון) להמשך טיפול ומעקב.

בחדר המיון יקבל המטופל נוזלים דרך הפה ובאמצעות עירוי שיזרים כמות נוזלים גדולה ביותר בזמן קצר. החולה ייבדק ויתבצע מעקב אחר סימנים חיוניים וכן מעקב אחר מתן שתן. על פי רוב מטופל שהתייבש באופן משמעותי יישאר באשפוז לתקופה קצרה לצורך מעקב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום