מיגרנות: הגורם ההורמונלי

(1)
לדרג

אם יש לאישה נטייה למיגרנה המושפעת מהורמונים, היא תתחיל את ההתמודדות עם הבעיה בגיל 12 ותסיים רק לאחר גיל המעבר. כל מה שצריך לדעת על מיגרנות הורמונליות

מאת: יפעת נחמני כתבת doctors

עד גיל שבע בנים סובלים ממיגרנות יותר מבנות, אבל היחס הזה מתהפך בתוך שנים ספורות. בגיל 12 כבר משאירות הבנות את הבנים הרחק מאחור, ומתחילות להתמודד עם מיגרנות המושפעות מההורמונים הנשיים.

"ראשית יש להבחין בין סוגי המיגרנות", מסבירה ד"ר רחל הרינג חנית, נוירולוגית מומחית ומנהלת המרפאה לכאבי ראש במרכז הרפואי "מאיר". "מיגרנות ללא אאורה (Aura) ומיגרנות עם אאורה. מיגרנה ללא אאורה מתאפיינת בכאב ראש חד צדדי, בינוני עד קשה, הולם (דופק), המלווה בבחילה או בהקאה וברגישות יתר לאור ולרעש. מיגרנה עם אאורה מתאפיינת בהתקפים המתחילים בהפרעה בראייה, לעיתים עם קווי זיגזג, מחמירים לנימול של היד ושל הפנים ומגיעים לעתים עד לכדי בעיות בשפה ובדיבור. מצב זה חולף אחרי כעשרים דקות ומפנה את מקומו לכאב ראש.

"סביב גיל 12, הגיל בו מתעצמת הפעילות ההורמונלית אצל רוב הנשים, מתחילות יותר נשים לסבול ממיגרנה כך שהיחס בין גברים לנשים נוטה לרעת הנשים עד לרמה של אחד לארבע. בנוסף, נשים רבות שסובלות מהתקפים של מיגרנה במהלך החודש, סובלות תמיד מהתקף סביב הווסת ((menstrual associated migraine. התקף זה קשה הן בעוצמתו והן במספר הימים הרב שהוא נמשך. יש נשים הסובלות רק מהתקף אחד בחודש, התקף הקשור לווסת (menstrual migraine).

"נשים רבות שסובלות ממיגרנה ללא אאורה אינן סובלות מהתקפי מיגרנה בתקופת ההריון. לעומת זאת, נשים שסובלות ממיגרנה עם אאורה, קרוב לוודאי שיחוו את ההתקף הראשון שלהן דווקא בהריון או שתהיה עלייה בתדירות ההתקפים בזמן ההריון, אולם אלה מהוות אחוז קטן יחסית מבין הסובלות ממיגרנה (10%). ולבסוף, בתקופת המנופאוזה, סביב גיל 50, התקופה שבה המחזור מתחיל להשתבש, תדירות ההתקפים יכולה לעלות בצורה משמעותית. אולם הבשורות הטובות הן שאחרי הפסקת המחזור אצל נשים רבות ההתקפים יחלפו לגמרי".

מיגרנה
מיגרנה

אילו שינויים הורמונליים משפיעים על המיגרנה?

"האמונה הרווחת כיום היא כי שינויים ברמתו של האסטרוגן הם הגורמים להחמרת ההתקפים. נטילת גלולות למניעת הריון, בעיקר אלה מהדור הישן, עלולה לגרום להופעה ראשונה של התקפי מיגרנה או לעלייה בתדירות ההתקפים אצל נשים עם נטייה למיגרנה. לעומת זאת, אצל רוב הנשים תקופת ההריון נחשבת לתקופה טובה. אמנם בטרימסטר הראשון יכולה להיות החמרה בהתקפי המיגרנות, אולם בשני הטרימסטרים המתקדמים לא יופיעו התקפים בכלל, בתנאי שמדובר במיגרנות ללא אאורה.

"למרבה הצער, החגיגה נגמרת עם הלידה. בתום ההריון, ולעתים עוד בחדר הלידה, תדירות ההתקפים חוזרת להיות כפי שהייתה טרם ההריון. במקרים בודדים יש נשים הנהנות מתקופה טובה ללא התקפים גם במהלך ההנקה.

מדובר בבעיה תורשתית?

"מיגרנות עוברות בתורשה, אולם לא באופן מוחלט. הקשר ההורמונלי בהחלט תורשתי, אבל סוג המיגרנה, עוצמתה ותדירותה אינם תורשתיים באופן מלא וקשורים לגורמים רבים נוספים".

אז איך מטפלים בזה?

"הטיפול תלוי בעוצמה של המיגרנה. ישנם מצבים שבהם אפילו הליכה או שתיית קפה יכולים להפסיק את ההתקף, אולם ברוב המקרים יש צורך בתרופות. כשמדובר בכאב קל עד בינוני מומלץ להשתמש במשככי כאבים או בתכשירים נוגדי דלקת, כמו כל אותם משככי כאבים שניתן לקנות בכל בית מרקחת או על המדפים ברשתות הפארם. במקרה של התקף בינוני עד קשה - ורוב ההתקפים הם כאלה - מומלץ להשתמש במשככי כאבים מורכבים, שגם הם נמצאים על המדף וטוענים להיות ספציפיים למיגרנות.

בנוסף, מומלץ מאד להשתמש בכדורים ממשפחת הטריפטנים, שהם כבר כדורים ייעודיים ממש, הניתנים רק במרשם רופא. ביניהם, ישנם כדורים שבזכות מנגנון הפעולה שלהם פועלים לאורך זמן רב יותר ואף מונעים הישנות ההתקפים (כלומר, מונעים מהכאב לחלוף ולחזור תוך 24 שעות) וכדאי לשאול את הרופא במיוחד עליהם. הם מתאימים גם להתקפי מיגרנה שקשורים למחזור, שאחד המאפיינים שלהם הוא אורכם".

יש גם טיפולי מניעה?

"לנשים שסובלות מהתקף רק סביב המחזור נותנים בדרך כלל טיפול מניעה קצר בטריפטנים במינון נמוך במשך חמישה ימים לפני המחזור. ושוב, רוב הנשים יגיבו טוב יותר לכדורים בעלי משך פעולה ארוך יותר, אולם כידוע כשמדובר בתרופות יש הבדלים אינדיבידואליים, ולכן חשוב לבדוק איזה תכשיר יעיל יותר להפסקת ההתקפים. נשים הסובלות מהתקפים המופיעים במשך כל החודש יטופלו כמו הלוקות במיגרנה שאינה קשורה למחזור, דהיינו, טיפול לאורך כל החודש.

אילו תרופות מותרות לשימוש בהריון?

"הטיפול להפסקת התקף מיגרנה בזמן היריון כולל משככי כאבים פשוטים ושכיחים ביותר, מסוג פאראצטמול ודיפירון שאינם מקבוצת נוגדי הדלקת. בשני הטרימסטרים הראשונים ניתן לקחת גם תכשירים אנטי דלקתיים. יש כדורים שניתן להשתמש בהם לצורך מניעה, כולל בתקופת ההנקה, אך בעניין זה כדאי להתייעץ עם הרופא. חשוב להדגיש, לא כל טיפול אלטרנטיבי במיגרנה מותר בתקופת ההריון וההנקה. יש ויטמינים וצמחי מרפא כמו חרצית או רמוטיב שאסורים. חייבים להתייעץ עם רופא לגבי בטיחות הטיפול".

מומלץ למי שסובלת ממיגרנות להשתמש בגלולות למניעת היריון?

"מיגרנה היא מצב של קרישיות יתר. נשים צעירות שסובלות ממיגרנה עלולות לעבור אירוע מוחי. אמנם מדובר במצב לא שכיח, אולם כשאישה צעירה מגיעה עם אירוע מוחי תמיד יבדקו אם מדובר בהתקף מיגרנה (migraine stroke), וזאת בשונה מחולה בשנות ה- 70 שיגיע עם אותן תופעות ואצלו יבדקו סוכרת, לחץ דם או כולסטרול.

"נטילת גלולות על ידי חולה הלוקה במיגרנה מעלה את הסיכון לאירוע מוחי. הסיבה לכך היא שגלולות כשלעצמן, בעיקר גלולות מהדור הישן (וייתכן שגם מהדורות האחרונים), עלולות לגרום לאירוע מוחי. על כן ההנחיות כיום הן שנשים עם מיגרנה ללא אאורה יכולות ליטול גלולות עם מינון הורמונים נמוך, ואילו נשים הסובלות ממיגרנה עם אאורה יכולות ליטול גלולות אלה רק בתנאי שתדירות ההתקפים היא פחות מאחד בחודש. אם תדירות ההתקפים היא אחד בחודש (12 התקפים בשנה) או יותר, אסור לנשים הסובלות ממיגרנה עם אאורה לקחת גלולות בשום אופן".

בואו לדבר על זה בפורום מיגרנה וכאבי ראש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום