מדריך מקוצר לבדיקות הדמיה

(0)
לדרג

לבדיקות ההדמיה השונות תפקיד חשוב ברפואה המודרנית והן משמשות לצורך אבחנה וקביעת טיפול. בואו להבין מה מסתתר מאחורי המילים CT, אולטראסאונד, MRI ורנטגן

מאת: מערכת zap doctors

בדיקות הדמיה הן כלי אבחנתי ממדרגה ראשונה, שבו משתמשים רוב הרופאים, פנימאים, כירורגים, אונקולוגים, נוירולוגים או אורתופדים. הרופאים נעזרים בבדיקות הדמיה כדי לאבחן בעיה כלשהי בעקבות תלונה של מטופל. בדיקות אלה כוללות רנטגן, אולטראסאונד, CT, MRI וממוגרפיה. הרדיולוג מעביר לרופא המטפל את ממצאי הבדיקה, ובהתאם לממצאים נקבע הטיפול. לפניכם סקירה של בדיקות ההדמיה הקיימות כיום בבתי החולים בארץ.

CT - מסע רנטגן סביב הגוף

CT הוא מכשיר הדמיה המצלם סדרת תמונות רנטגן מזוויות שונות סביב גוף החולה. הצילומים מעובדים על ידי מחשב אשר יוצר תמונות איכותיות בחתכים שונים של האיבר הנבדק. אמצעי עזר זה מסייע לצוות הרפואי בקביעת האבחנה ובתוך כך את קביעת הטיפול המומלץ. הבדיקה אינה כרוכה בכאב, אולם לעיתים גורמת תחושת אי נוחות. מכשירי ה-CT עושים שימוש בקרינת רנטגן ובטכנולוגיית מחשבים מתקדמת להפקת תמונות מרובות של פנים הגוף וליצירת הדמיה בחתך רוחב של אזור הגוף הנבדק. את התמונות המתקבלות ניתן לבחון על גבי מסך המחשב או להדפיסן. את מאות ואלפי התמונות הנוצרות מבדיקת ה-CT ניתן לעבד על גבי תחנת עיבוד מיוחדת ולייצר תמונות תלת ממדיות של הגוף.

הכנה לבדיקה: יש להיות בצום כשלוש שעות לפני הבדיקה. ניתן לשתות לפני הבדיקה מים בלבד. כהכנה, המטופל יתבקש לשתות 20 סמ"ק של נוזל המכיל יוד, אורוגרפין, מהול בליטר מים.

מהלך הבדיקה: המטופל שוכב על שולחן רנטגן הנכנס למכשיר ה-CT. יתכן שבמהלך הבדיקה הוא יקבל זריקה לתוך הווריד של חומר ניגוד המכיל יוד. במהלך הבדיקה אסור לזוז, מאחר שכל תזוזה עלולה להשפיע ולשנות את התמונה. הבדיקה נמשכת 30-15 דקות.

תופעות לוואי: במהלך הבדיקה, אם מוזרק חומר ניגוד, יתכנו תופעות לוואי כמו אודם והרגשת חום בפנים, בחילות, הקאות, גירוד ופריחה על העור.

אולטראסאונד - גלי קול הופכים לתמונה

בדיקת האולטראסאונד הנקראת בעברית "בדיקת על-קול", היא טכניקת הדמיה המבוססת על גלי קול בתדר גבוה. הבדיקה אינה תלויה בקרינה מייננת ובטוחה בשימוש גם לילדים, לנשים בהריון, ולנבדקים הזקוקים לבדיקות תדירות. מכשירי האולטראסאונד יכולים להיות קטנים וניידים (בגודל של מחשב נישא) וניתן לבצע את הבדיקה גם במקומות מרוחקים או ליד מיטת החולה. מחירה של הבדיקה זול משמעותית יחסית לבדיקות ההדמיה האחרות. איכות הבדיקה תלויה מאוד בניסיונו של הבודק. ישנם נבדקים אשר קשה לבצע בהם בדיקה ברמה אבחנתית מספקת, כגון נבדקים בעלי עודף משקל ניכר, נבדקים בעלי עור בצקתי או פגוע, או במקרים שבהם האברים הנסרקים מוסתרים על ידי אוויר או עצם.

הכנה לבדיקה: לכל בדיקת אולטראסאונד הכנה המתאימה לה, התלויה בסוג האבר הנבדק. יש לברר מהי ההכנה הנדרשת לבדיקה הספציפית בעת הזמנת התור לבדיקה.

מהלך הבדיקה: בעזרת מתמר המונח על גוף הנבדק שולח המכשיר גלי קול בתדר גבוה, שאינו נשמע לאוזן האנושית, וקולט את גלי הקול המוחזרים אליו ובונה מהם תמונה של אברי הגוף הנסרקים. בזמן הבדיקה מורח הבודק ג'ל שקוף על עורו של הנבדק. ללא הג'ל לא תתקבל תמונה אבחנתית בגלל תכונותיהם הפיזיקליות של גלי הקול.

MRI - במערה המגנטית

MRI הוא מכשיר הדמיה העובד על עיקרון התהודה המגנטית (באנגלית: Magnetic Resonance Imaging) ושליחת גלי רדיו. מכשיר ה-MRI מאפשר לבצע בדיקה לא פולשנית לדימות פנים הגוף ללא שימוש בקרני רנטגן וללא כאב. תמונות ה-MRI המפורטות מאפשרות לרופא הערכה טובה יותר של חלקי הגוף ושל חלק מהמחלות, אשר לא ניתן להעריך באמצעות שיטות הדמיה אחרות, כמו צילום רנטגן, אולטראסאונד או CT.

מהלך הבדיקה: מכשיר ה-MRI בנוי כדוד גדול שבמרכזו תעלה. זהו למעשה מגנט חזק שלתוכו מוסע הנבדק לצורך ביצוע הבדיקה. לצורך ביצוע הבדיקה מוכנס הנבדק אל התעלה, כך שהאזור הנבדק נמצא במרכז המגנט. בזמן הסריקה יוצר המכשיר רעש ולכן יינתנו לנבדק אטמי אוזניים. באמצעות הבדיקה ניתן לקבל דימות איכותי של פנים הגוף, בעיקר של רקמות רכות, באופן לא פולשני, ללא שימוש בקרינה מייננת, ובכל המישורים. אולם, הבדיקה מתקיימת בסביבה צפופה ורועשת היוצרת לעתים תחושה קלאוסטרופובית. אנשים שבגופם קוצבים או מתכות מסוימות אינם יכולים להיכנס למגנט.

רנטגן - הבדיקה הוותיקה ביותר

צילום רנטגן הוא בדיקה אבחנתית העושה שימוש בקרן של אנרגיה אלקטרו-מגנטית בלתי נראית כדי לייצר תמונות של רקמות הגוף, של עצמות ושל אברים שונים על גבי סרט או מסך מחשב. הצילום הוא השיטה הוותיקה ביותר ועדיין השכיחה ביותר, בין כל שיטות ההדמיה. הבדיקה אינה כואבת, והיא מאפשרת לרופא לאבחן מצבים רפואיים ולטפל בהם. קרני הרנטגן נוצרות עקב האצה של אלקטרונים במתח גבוה (בין הקטודה לאנודה) בתוך "שפופרת". ההתנגשות שלהם בחומר בשם טונגסטן יוצרת קרן פוטונים באנרגיה גבוהה. קרן זו נקראת קרן רנטגן.

מהלך הבדיקה: הצילום כרוך בחשיפת האיבר הנבדק לקרינה מייננת בכמות קטנה לצורך ייצור תמונה שלו. בצילום רנטגן של העצם ניתן ליצר תמונה של כל עצם בגוף, כולל כף היד, שורש כף היד, זרוע, כף רגל, קרסול, ברך, רגל או עמוד השדרה. בצילום חזה, למשל, ניתן לראות את גודל הלב, את הריאות, לזהות דלקת או גידול בריאות, לאבחן גודש ואי ספיקת לב ועוד.

המידע באדיבות מכון הדימות ומכון האולטרסאונד במרכז הרפואי שיבא, תל-השומר.

בואו לדבר על זה בפורום רדיולוגיה - בדיקות הדמיה: רנטגן, CT, MRI, אולטראסאונד וממוגרפיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום