יום בריאות הלב העולמי - סויה

(0)
לדרג

מחקר חדש מגלה - הסויה מפחיתה גם את רמות לחץ הדם ותורמת להגנה מפני התקפי לב ואירועים מוחיים

מאת: מרב מור-אופיר, יועצת תזונה לחברת אלפרו, מתמחה בקידום בריאות
סויה להמונים

הסויה, שהוכתרה כבר כבעלת כוח מנצח להורדת כולסטרול על-ידי ה-FDA, מתגלה כעת גם כמפחיתה לחץ דם. מחקר חדש שפורסם בכתב העת היוקרתי Annals of Internal Medicine הראה כי חלבון הסויה תורם להפחתת לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי כאחד.

יתר לחץ דם מהווה בעיית בריאות כלל עולמית. בארה"ב לבדה, סובלים ממנו קרוב ל- 50 מליון בני אדם. מעריכים כי בישראל לחצי מיליון אנשים בני 20 שנה ומעלה יש לחץ דם גבוה.
יתר לחץ דם מהווה גורם סיכון להתקפי לב, אירועים מוחיים, פגיעה בכליות ופגיעה בראייה.

המחקר החדש שנערך בשיתוף פעולה על-ידי חוקרים אמריקניים וסיניים כלל 302 נבדקים בגילאים 35-64 שנים, שלהם יתר לחץ דם מתון שאינו מטופל תרופתית, והוא נמשך 12 שבועות. הנבדקים חולקו לשתי קבוצות: קבוצת הניסוי קיבלה תוספת של 40 גרם חלבון סויה ליום, וקבוצת הביקורת קבלה תוספת של פחמימות מורכבות. בתום הניסוי נראתה בקבוצת הסויה, לעומת קבוצת הפחמימות, ירידה משמעותית של 7.9 מ"מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי וירידה של 5.3 מ"מ כספית בלחץ הדם הדיאסטולי.

לא לגמרי ברור מהו בסיס המנגנון שבאמצעותו עשוי חלבון הסויה להשפיע על לחץ הדם. אחת ההשערות היא שהוספת חלבון הסויה מעלה את ריכוזן של חומצות אמינו מסוימות, הגורמות להרחבת כלי דם. בנוסף, מחקרים בבעלי-חיים הראו כי חלבון הסויה עשוי לשפר את הרגישות לאינסולין ואת הסבילות לגלוקוז. עמידות לאינסולין והיפראינסולינמיה עשויות להיות גורם משמעותי ליתר-לחץ-דם.

החוקרים מסכמים כי יש להמליץ על מזונות המכילים חלבון סויה, כדרך יעילה להפחתת לחץ דם אצל אנשים בעלי יתר-לחץ-דם מתון. תרומתה המוכחת של הסויה גם להפחתת רמות הכולסטרול בדם, מציבה אותה בחזית ההגנה מפני מחלות לב וכלי דם/התקפי לב ואירועים מוחיים.

בואו לדבר על כך בפורום תזונה ודיאטה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום