מחשמלים את הלב

(0)
לדרג

מהי הפרעת קצב? כיצד מטפלים בה ומה החידושים בתחום - על שיטות חדשות והצלחות מפתיעות

מאת: שיטה לטיפול בבעיות חשמליות בלב באמצעות גלי רדיו הוכנסה לשימוש בבית החולים אסותא בתל אביב. השיטה פותרת כ - 90% מכלל ההפרעות החשמליות הקיימות ומתבצעת תחת הרדמה מקומית
סוגים שונים של הפרעות קצב

א. פעימות מוקדמות: מצב בו אדם מרגיש כי ישנה "הפסקה" רגעית של כמה שניות בפעילותו של הלב. מצב זה נובע מפעימה לא סדירה של הלב ומרחק לא שיגרתי בין פעימה לפעימה. המקור להרגשה זו היא בפעילות החשמלית של הלב. במידה והפרעות אלה נמשכות לאורך זמן הן יכולות להתפתח להפרעות קצב מסוג "פרפור פרוזדורים". לשם כך יש להיבדק על ידי אלקטרופזיולוג או קרדיולוג.

ב. מהירות פרוזדורית SVT: הפרעת קצב הנובעת מדופק לב מהיר שמקורו בפרוזדורי הלב. להפרעה זו קיימים מספר מנגנונים: הראשון, השכיח ביותר הוא קיומו של סיב הולכה נוסף בשרירי הלב. עקב קיומו של סיב זה נוצר מעגל חשמלי בינו לבין מערכת ההולכה התקינה של הלב. כתוצאה מכך, נוצרת הפרעת קצב במהירות של כ 180 פעימות בדקה (מהירות תקינה היא 70 פעימות לערך לדקה). במקרים חמורים יותר יכולה המהירות להגיע לכדי 250 פעימות בדקה והוא עלול להימשך מספר שעות המלווה בסחרחורות, קוצר נשימה, כאבים ובמקרים קשים אף לאיבוד הכרה.

ג. פרפור פרוזדורים: הפרעת הקצב השכיחה ביותר, והסיכוי לפתח אותה עולה עם הגיל. הפרעת קצב זו נובעת מהיווצרות מעגלים חשמליים מרובים בחלקים העליונים של הלב. מעגלים חשמליים אלו גורמים לדופק לא סדיר של הלב. הפרפור אינו מסכן חיים באופן ישיר, אך ישנן אנשים שאינם מרגישים טוב בזמן פרפור. הפרפור מתפתח בדרך כלל באנשים עם מחלת לב, אך גם יש אנשים בריאים המפתחים אותה.

ד. רפרוף פרוזדורים: הפרעת קצב הדומה לפרפור חדרים, אך בשונה ממנה ברפרוף, הפעילות החשמלית איטית וסדירה יותר.

ה. מהירות חדרית: הפרעת קצב הבאה לידי ביטוי בדופק מהיר שמקורו בחדרי הלב. הפרעה זו אינה מופיעה רק בחולי לב, אלא גם יכולה להופיע אצל אנשים בריאים. חומרת ההתייחסות להפרעת קצב זו תלויה באם המטופל וסבל ממחלת לב או לא.

שיטה חדשה - אבלציה

בית חולים אסותא בתל אביב הכניס לשימוש שיטה לטיפול בהפרעות קצב באמצעות גלי רדיו. ההפרעות נובעות מסיב הולכה נוסף המתחרה במערכת החשמלית הנורמלית של הלב. באמצעות פעולת צריבה הנקראת "אבלציה", צורב המנתח את הסיב הנוסף על ידי פעולת צינתור כך שלא ייווצרו מקרים של פעימות לב בלתי סדירות. פעימות אלה יכולות להוביל בסופו של תהליך אף למוות. בעבר, טיפול מעין זה הצריך ניתוח לב פתוח על כל הטראומה הכרוכה בכך. כיום, בזכות התקדמות הרפואה, ניתן היום לצרוב את הלב ולהסיר את מוקד ההפרעה בתהליך פשוט.

התהליך מתחיל בבדיקה אלקטרופסיולוגית שבה הרופא מאתר את נקודת ההולכה החשמלית המיותרת. לצורך הבדיקה, מוחדרים צנתרים דקיקים דרך וריד המפשעה, תחת הרדמה מקומית ומגרים את הלב באמצעות אות חשמלי. האות מועבר ללב דרך הצנתר במטרה לשחזר את הפרעת הקצב ממנה סובל החולה. לאחר סיום הבדיקה וזיהוי הפרעת הקצב, צורב המנתח את הנקודה המתאימה שבתוך שריר הלב על ידי גלי רדיו. תהליך הצריבה אורך בין שעה לשלוש ודורש אשפוז של 24 שעות. הטיפול באמצעות צריבה הוא האפקטיבי ביותר מבין שיטות הטיפול הקיימות, ופותר כ 90% מכלל הפרעות הקצב.

"מפריע לעצב"

"מנגנון ההולכה החשמלית של הלב הוא מנגנון מורכב אשר אחראי לפעילותו התקינה של הלב", אומר הקרדיולוג פרופ' ברנרד בלסאן, מומחה לאלקטרופזיולוגיה של הלב ומומחה להפרעות קצב מבית החולים אסותא.

"מקור הפולסים החשמליים של הלב, משגר את האות החשמלי המועבר דרך שריר הלב לשאר חלקיו. אות זה, אשר מגיע לאזורי הלב השונים בסנכרון מתאים, גורם לפעולת ההתכווצות והשאיבה של הלב. לעיתים, עקב תקלות במערכת ההולכה החשמלית של הלב, הלב פועם בצורה בלתי סדירה". המשמעות של פעילות "בלתי סדירה", מוסיף בלסאן, יכולה לבוא לידי ביטוי בפעימות לב מהירות, איטיות, או לא סדירות.
דבר זה עלול להוביל לתופעות חמורות כגון פעילות מהירה של פרוזדורי הלב, הפרעת קצב הנובעת מדופק לב מהיר ופרפור חדרים, הפרעת הקצב הנפוצה ביותר. בנוסף יכולה להיווצר הפרעה הנקראת רפרוף חדרים שהיא הפרעה בפעילות החשמלית של הלב בדומה לפרפור אך איטית יותר".

בואו לדבר על כך בפורום קרדיולוגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום