צרות לב מגיעות בשלוש

(0)
לדרג

זיהום, חיסוניות ודלקתיות בהתקפה משולבת על הלב

מאת: זיהום, חיסוניות ודלקתיות בהתקפה משולבת על הלב

זיהומים כרוניים, מצבים אוטואימוניים ודלקתיים חוברים יחד להגברת הסיכון למחלות לב, כך עולה במחקר ראשון שבוחן את היחסים בין שלושת המצבים ובין התפתחות התקפי לב.

מחקרים קודמים הראו קשר בין עליית הנוגדנים נגד הפתוגן המביא לדלקת ריאות Chlamydia pneumoniae (C pneumoniae) ובין טרשת עורקים. החוקרים מצאו שהעלייה ברמת הנוגדנים בעצמה לא מעלה באופן משמעותי את הסיכון למחלת לב או אירועי לב אחרים, גורמים אחרים נדרשים על מנת להביא למחלת לב.

החוקרים בחנו נתונים מ- 4081 גברים שטופלו במרכז הרפואי בהלסינקי, מחקר גדול שכלל גברים פיניים בגיל העמידה הסובלים מלחץ דם גבוה וכולסטרול גבוה.
החוקרים בדקו דוגמיות דם מ- 241 גברים שעברו התקף לב קטלני או לא קטלני, ומ- 241 גברים בקבוצת ביקורת שלא עברו התקף לב וחיפשו נוכחות של שלושה גורמים: נוגדנים לדלקת ריאות C, נוגדנים של חלבון שוק-חום אנושי 60 (hHsp60), וחלבון תגובה C (CRP).
הנוכחות של נוגדני hHsp60 מצביעה על תגובה אוטו-חיסונית. נוגדנים אלה נחשבים לקריטיים במחלות אוטו-חיסוניות, ונהוג לחשוב שהתגובה האוטו-חיסונית יכולה להוביל להתפתחות טרשת עורקים. נוכחות CRP מהווה אינדיקציה לדלקתיות. המחקר הוא הראשון שבוחן השפעות סינרגטיות של שלושת הגורמים הללו, וההשפעות נראות כחמורות.
לאחר שהותאמו שיקלולים של עישון וגיל, החוקרים מצאו שבמהלך שמונה שנות המעקב, גברים שנמצאו אצלם רמות גבוהות בעקביות של נוגדנים נמצאו בסיכון כפול להתקף לב קטלני או לא קטלני, בהשוואה לאלה עם רמות נמוכות של נוגדנים.
ואולם, הסיכון להתקף לב בהקשר לרמה גבוהה של נוגדנים, היה גבוה בהרבה בצירוף עם נוכחות גבוהה של CRP. גברים שנמצאה אצלם רמה עקבית גבוהה של נוגדנים ו- CRP נמצאו בסיכון גבוה פי ארבע לאירועי לב. הסיכון היה גבוה אף יותר כששלושת המשתנים נמצאו ברמה גבוהה.
אחד הממצאים המעניינים היה ששלושת האלמנטים נמצאו יחד אצל 17 חולים, אבל רק אצל אחד בקבוצת הביקורת.
בנוסף, דלקת (רמות גבוהות של CRP) נקשרה רק בצורה קלושה לסיכון לאירוע לב במידה שרמת הנוגדנים היתה נמוכה.
"כמעט כולם לוקים בדלקת ריאות C לפחות פעם אחת בחיים, וזיהומים חוזרים נפוצים למדי. לא תמיד הדבר מוביל למחלת לב" אומרת הוטינן.

אם ניסויים קליניים המתנהלים כעת ימצאו שאנטיביוטיקה יכולה למנוע התקפי לב, זה יהיה מאוד חשוב למצוא דרך בה ניתן יהיה לאבחן אנשים שעוברים זיהומים פעילים כרוניים כדי שיעברו טיפול. המחקר הזה מעלה את ההשערה ששילוב של רמות גבוהות בצורה עקבית יכול להוות סמן שימושי.

טרשת עורקים, התהליך המביא להצרת כלי הדם ויכול להוביל להתקף לב ולשבץ, נחשב היום לתהליך דלקתי. תאים דלקתיים וסמנים אחרים לגבי תגובת הגוף לפגיעה מופיעים ברקמה שומנית הסותמת את העורקים. מספר מחקרים מצאו גם נוכחות של נוגדני דלקת ריאות C ברקמות הללו.
יצורים חיים מפיקים חלבוני שוק-חום על מנת להגן על עצמם מפני נזק כימי או סביבתי אחר, כולל זיהומי חיידקים.
בשל העובדה שחלבוני שוק-חום דומים אצל זנים רבים, יש מדענים שמניחים כי במהלך מאמצי הגוף לחסל את החיידקים, הוא עלול לתקוף את החלבונים שלו עצמו בנוסף לאלה של החיידקים, ועל ידי כך להביא ליצירת נוגדנים לשני סוגי החלבון.
נראה שזיהום כרוני, חיסון טבעי ודלקת במשותף מביאים לאירועי לב באוכלוסיית המחקר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום