תופעת "כלבם של בני בסקרוויל"

(0)
לדרג

השפעת מתח פסיכולוגי על זמן המוות

מאת: השפעת מתח פסיכולוגי על זמן המוות

אמריקנים רבים ממוצא סיני או יפני נפטרים כתוצאה מאירוע לב המתרחש ביום הרביעי בחודש, כנראה משום שהמספר ארבע מביא למתח מאמונות טפלות.
"הממצאים שלנו מראים שתמותה בגלל אירועי לב בימים חסרי מזל תואמת את ההנחה לגבי מתח פסיכולוגי" אומרים ד"ר דייויד פיליפס ועמיתיו במחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו, לה יולה.
בארבעה בכל חודש, מקרי מוות בגלל אירועי לב נפוצים יותר בצורה משמעותית, וגבוהים ב 7% בהשוואה לשאר ימי אותו שבוע.
נמצא שהמספר 4 לא הביא להשפעות דומות בקרב אמריקנים לבנים, וגם לא היה משמעותי בקרב אמריקנים ממוצא סיני או יפני בכל סיבות המוות האחרות.
ד"ר פיליפס מכנה את העלייה במקרי המוות "השפעת בסקרוויל" שכן בספר המוכר "כלבם של בני בסקרוויל" שנכתב על ידי הסופר והורפא ארתור קונן דוייל, צ'ארלס בסקרוויל מת כתוצאה מהתקף לב בעקבות מתח פסיכולוגי קיצוני.
במנדארינית, קנטונזית ויפנית המילים "מוות" ו"ארבע" נהגות כמעט אותו דבר. אין קשר לינגוויסטי מקביל בין הספרה 13 ומוות באנגלית.
חוקרים מציינים שמספר בתי חולים סיניים ויפניים לא מציינים את הקומה הרביעית או חדרים במספר 4. במרכז סין משמיטים את הספרה 4 ממטוסים צבאיים; מספר יפנים נמנעים מנסיעות בארבעה בחודש; מסעדות רבות נמנעות מהמספר.
החוקרים הישוו 209908 סינים ויפנים ו 47328762 אמריקנים אחרים, שתעודות המוות הממוחשבות שלהם דווחו מתחילת 1973 ועד סוף דצמבר 1998.
הם העריכו את הצפי לתמותה ב 4 בחודש ביחס לתמותה בשאר הימים בחודש.
תמותה בעקבות מקרי לב אצל יוצאי סין או יפן הגיעה לשיא בארבעה בחודש. השיא היה מודגש במיוחד בכל הנוגע למוות לאחר מחלת לב, ואף יותר מכך לגבי מקרי מוות לאחר מחלות לב בקליפורניה.
"השיא לא הביא אחריו צניחה במספר מקרי המוות. קבוצת הבקרה הלבנה התואמת בגיל, מין, מצב משפחתי, דיווחי בתי חולים, מיקום וסיבת המוות, לא הראתה עלייה דומה בארבעה בחודש" מציינים החוקרים.
השיא של הארבעה בחודש לא התרחש בגלל שינויים בתזונה, צריכת אלכוהול, פעילות גופנית או טיפול תרופתי. ההסבר היחיד שניתן להעלות נראה המתח הפסיכולוגי הקשור לספרה 4 אצל חולים ממוצא סיני או יפני.
"הממצאים שלנו תואמים את הספרות המדעית כמו גם את הסיפור המפורסם " מסכמים ד"ר פיליפס ועמיתיו. "תופעת בסקרוויל קיימת במציאות ובבדיה, מה שמצביע על כך שקונן דוייל לא היה רק סופר דגול, אלא גם רופא בעל יכולת אינטואיטיבית מדהימה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום