סטטין - ה"אספירין" של הכולסטרול

(0)
לדרג

התפרסמו תוצאות מחקר חדש, המראות כי כמו אספירין בזמנו, גם הסטטין הוא "תרופת על" המסוגלת לעצור תהליכים פתולוגיים

מאת: כשליש מכלל התקפי הלב ומקרי השבץ היו יכולים להימנע על ידי שימוש בתרופות סטטין להפחתת רמת הכולסטרול בדם, מבלי להתייחס למין החולה או לגילו, גם כאשר רמות הכולסטרול לא נראות גבוהות. למסקנה זו הגיעו חוקרים בבריטניה, שהשלימו את המחקר האקראי הגדול בעולם להפחתת כולסטרול.

בחשיפת הממצאים אמר החוקר הראשי פרופסור ריצ'רד רורי קולינס: "אלו הן תוצאות מדהימות, עם השלכות ציבוריות בריאותיות רחבות. מצאנו שהטיפול להורדת הכולסטרול יכול להגן על הרבה יותר אנשים משחשבנו בהתחלה, ושהוא יכול למנוע שבץ כמו גם התקפי לב."
המחקר כלל 20000 מתנדבים בגילאי 40-80 הנמצאים בסיכון גבוה למחלת לב, אך אי סבירות גבוהה לגבי יתרונות ובטיחות בטיפולים להורדת הכולסטרול. במיוחד נלקחו קבוצות חולים בהן נראתה השפעה ישירה חיובית מועטה, כמו נשים, חולים מעל גיל 70, חולי סוכרת, מחלות לב לא קורונריות ובעלי רמות כולסטרול ממוצעות או מתחת לממוצע. המתנדבים קיבלו 40 מ"ג סימבסטטין מידי יום כטיפול להורדת הכולסטרול, או תרופת דמה תואמת. הטיפול והמעקב נמשכו בממוצע חמש וחצי שנים, והתקיימו ב 69 בתי חולים בבריטניה.
המחקר מומן על ידי מועצת המחקר בבריטניה וחברות התרופות, אך נערך בצורה עצמאית מכל הגופים הממנים. המחקר התחיל ב 1994, והסתיים לפני כחודש.
הממצאים:
הורדת הכולסטרול באמצעות סטטין מפחיתה את הסיכון להתקפי לב ולשבץ לפחות בשליש, כמו גם הפחתה בצורך בניתוחי עורקים, אנגיופלסטיקה וכריתות.
הפחתת שליש לפחות באירועי הלב העיקריים נראתה במגוון רחב של חולים בסיכון גבוה שבעבר הטיפול בהם היה לא בטוח, נשים כמו גברים, גילאי 70 ומעלה כמו צעירים יותר, אנשים בעלי רמת כולסטרול ממוצעת או נמוכה כמו אלה שאצלם רמת הכולסטרול היתה גבוהה.
כחמש שנות טיפול מנעו התקפי לב, שבץ ואירועים עיקריים אחרים בכל 100 מתוך 1000 אנשים שעברו התקף לב בעבר.
80 מתוך 1000 חולים שהיו חולים באנגינה, או בעלי הוכחה למחלת לב קורונרית
70 מתוך 1000 עם מחלה ברגל או בעורקים אחרים, וב70 מתוך 1000 חולי סוכרת
בנוסף, הפחתת הכולסטרול גם הקטינה את סיכויי האשפוז במקרה של אנגינה. ככלל ניתן לראות הפחתה של כ 30 לכל 1000 אשפוזים בכל שנה משנות המחקר.
השיפור הלך וגדל במהלך המחקר, כך שניתן לצפות שטיפול ממושך יותר יביא לתוצאות טובות יותר.
המחקר מספק הוכחות ייחודיות לבטיחות הטיפול בסימבסטטין, ולא תומך בחששות לגבי תופעות לוואי הנגרמות בשל הפחתת הכולסטרול במקרים של גורמי מוות שאינם תלויי מחלת לב, כמו סרטן, או שבץ הנגרם כתוצאה מדימום.
פרופסור קולינס אומר "ידענו ממחקרים אחרים שסטטינים מורידים את רמת הכולסטרול "הרע" (LDL), ומפחית את הסיכון לחלות במחלת לב בחלק מהמקרים. היום יש הוכחות ישירות לכך שטיפול בהפחתת הכולסטרול מפחית את הסיכון להתקפי לב ושבץ לפחות בשליש, לא רק אצל כאלה שכבר חולים אלא גם בקרב חולי סוכרת, המיצרה את העורקים ברגליים, או היסטוריה של שבץ. המחקר מראה שלחולים בקבוצת סיכון גבוה הפחתת הכולסטרול מביאה לשיפורים משמעותיים גם אצל אלה שיש להם רמות כולסטרול נמוכות. כמו כן לראשונה רואים את השיפור גם בקרב נשים ובאנשים מעל לגיל 70. היקף המחקר, והמגוון הרחב של חולים בקבוצת סיכון אומר שההוכחות היום ברורות ואמינות מתמיד.
"במחקר הזה 10000 אנשים טופלו בסטטין. אם מעכשיו 10 מליון אנשים בקבוצת סיכון בכל העולם יתחילו את הטיפול, נציל 50000 בני אדם מידי שנה, כלומר 1000 בשבוע. הממצאים שלנו חשובים לפחות כמו שהיו הממצאים לגבי השפעת האספירין על הלב בזמנו. אז הממצאים שינו את פני הרפואה, ואנחנו מצפים לתופעה דומה. למעשה, סטטין הוא האספירין החדש."
ד"ר ג'יין ארמיטאג', המתאמת הקלינית של המחקר אמרה כי הניסוי מספק הוכחות חשובות לגבי בטיחות התרופה. "הראנו שהשיפור בהפחתת הכולסטרול מתווסף לטיפולים אחרים כמו אספירין ותרופות להורדת לחץ הדם. יתר על כן, לא הוכח כל חשש לגבי בטיחות הטיפול".
פרופסור ריצ'רד פטו אומר "המחקר מראה שאנשים שעברו התקף לב או שבץ, או כאלה שעומדים בסיכון גבוה לכך, נהנים מטיפול להפחתת הכולסטרול גם אם רמות הכולסטרול שלהם לא נראות גבוהות. כך, גם מבלי להתייחס לרמת הכולסטרול בדם, סטטין יכול לעזור לכל מי שיש לו היסטוריה של מחלת לב, שבץ, מחלת לב אחרת, או סוכרת.
המחקר גם העריך את יעילותם של ויטמינים נוגדניים על ידי מתן נפרד של ויטמינים למחצית החולים, כשהחצי השני קיבל ויטמיני דמה. ההשוואה לא הראתה בבירור כי ויטמינים יכולים למנוע מוות, התקפי לב, שבץ או מחלות לב אחרות. יחד עם זאת, הוכחה בטיחות גבוהה. "לא מצאנו סכנה מוגברת לשבץ בגלל דימומים או סרטן בשום שלב. זה סותר את המגמות ההפוכות בחלק מהטיפולים הקודמים בוויטמין E ובבטה קורטן. נמשיך לעקוב אחר המתנדבים בשנים הבאות, כדי שנוכל לראות אילו תופעות חיוביות נוספות עולות" אומר פרופסור קולינס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום