תאי לב אנושיים במעבדה

(0)
לדרג

חוקרים מהטכניון הצליחו ליצור תאי לב אנושיים במעבדה

מאת: חוקרים מהטכניון הצליחו ליצור תאי לב אנושיים במעבדה

קבוצת חוקרים מהפקולטה לרפואה ע"ש ברוך רפפורט בטכניון ומהמרכז הרפואי רמב"ם הצליחה, לראשונה בעולם, ליצור תאי לב אנושיים במעבדה מתאי גזע.

הרקמה שיצרו יכולה לפעום באופן ספונטני והיא בעלת תכונות מבניות חשמליות ומכניות של רקמת לב צעירה.

המחקר מתפרסם (1.8) בגליון המגזין המדעי היוקרתי Journal of Clinical Investigation.
המחקר בוצע ע"י ד"ר יצחק קהת בהנחייתו של ד"ר ליאור גפשטיין, ראש המעבדה לחקר הלב בפקולטה לרפואה ע"ש ברוך רפפורט בטכניון ורופא בבי"ח רמב"ם.

המחקר נעשה בשיתוף עם קבוצתו של פרופ' יוסף איצקוביץ, חבר סגל הפקולטה לרפואה ומנהל מחלקת נשים ויולדות ברמב"ם.

פרופ' איצקוביץ היה המדען שתאר לראשונה לפני שלוש שנים, יחד עם חוקרים מאוניברסיטת ויסקונסין את תאי הגזע העובריים האנושיים. לתאים אלה שתי תכונות עיקריות: יכולת התחלקות אינסופית ויכולת להתמיין לרקמות הגוף השונות. מאז אותה פריצת דרך, לפני שלוש שנים, עוסקות מעבדות מובילות בעולם בדרכים למיין תאי גזע עובריים לרקמות שונות (תאי עצב, תאי דם, סחוס, לבלב וכד').

דיקן הפקולטה לרפואה ע"ש ברוך רפפורט ומנהל היחידה לקרדיולוגיה פולשנית ברמב"ם, פרופ' רפאל ביאר, אומר כי למחקר של ד"ר גפשטיין וד"ר קהת השלכות מחקריות ויישומיות נרחבות:
תאי לב בוגרים אינם מסוגלים להתחדש ולכן כל נזק שנגרם לשריר הלב (כמו למשל, בזמן אוטם של שריר הלב) הוא בלתי הפיך וגורר אחריו ירידה בתיפקוד שריר הלב והתפתחות אי ספיקת לב.
אי ספיקת לב היא התחלואה הקרדיווסקולרית היחידה ששכיחותה ומספרי התמותה שלה ממשיכים לגדול גם היום. מספר האישפוזים של חולי אי ספיקת לב בשנה גדול ממספר האישפוזים של כלל חולי הסרטן גם יחד. אצל מקצת החולים הפתרון היחיד הוא השתלת לב, ויש מחסור גדול באברים להשתלה. המחקר החדש, אומר פרופ' ביאר, פותח סיכוי לפתרון בעתיד לחולי אי ספיקת לב: השתלת תאי שריר לאזורים הפגומים כדי לשפר את תיפקוד הלב. ההשתלה תוכל להתבצע בצורה של הזרקת תאים בודדים במהלך צנתור או השתלה של רקמה מהונדסת. מאחר שמדובר בתאים בעלי תכונות של רקמת לב צעירה, יש סיכוי שרקמה זו תוכל לשקם נזק שנגרם ללב.

מחקרם של פרופ' איצקוביץ וד"ר גפשטיין הוא רק צעד ראשון בכיוון טיפולי זה. במחקרים הנעשים עתה בעולם בודקים דרכים לכוון את ההתמיינות של תאי הגזע העובריים כדי ליצור רקמות שבהן אחוז תאי הלב גדול יותר. יש עוד לבחון אם תאים אלה ישרדו לתקופה ממושכת לאחר השתלה בלב האנושי, האם יצליחו לשקם בו נזקים וכיצד למנוע את דחיית השתל.






רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום