"המלחמה הקרה" בשבץ המוחי

(0)
לדרג

הנמכת טמפרטורת הגוף במעלה אחת תוך מספר שעות לאחר אירוע מוחי יכולה להוריד את הסיכון לנזק מוחי ומוות - כך עולה ממחקר חדש שנערך בדנמרק ובארה"ב

מאת: הנמכת טמפרטורת הגוף במעלה אחת תוך מספר שעות לאחר אירוע מוחי יכולה להוריד את הסיכון לנזק מוחי ומוות - כך עולה ממחקר חדש שנערך בדנמרק ובארה"ב

על פי גיליון החודש של STROKE (שבץ), אחד הירחונים הרפואיים של האגודה האמריקנית לרפואת הלב, חוקרים מקופנהגן, דנמרק, טיפלו ב- 17 חולים שסבלו משבץ מוחי באמצעות קירור הגוף במשך שש שעות.

"המוח מקבל דם מקורר", מסביר ד"ר לארס קמרסגארד, החוקר הראשי במחקר, "ובמחקרים שנעשו על בעלי חיים שקוררו בתנאי מעבדה התגלה כי ירידת טמפרטורת המוח גורמת לירידה בנזק הנגרם לרקמות המוח".

מהמחקר עולה החולים שטופלו בשיטת ה-"קירור" שרדו בצורה טובה יותר לאחר שישה חודשים מאשר חולים שלא טופלו בשיטה החדשה.

"קירור המוח זה כמו לגרום למוח ללכת לישון", מסביר ד"ר קמילו גומז, מהמרכז לשבץ מוחי של אוניברסיטת אלבאמה בארה"ב, שם מטופלים החולים בשיטה דומה, "החולה מכוסה על ידי שתי שמיכות תרמיות שלתוכן מוזרם אוויר קר שמקרר את גופו של החולה".

השיטה עדיין ניסיונית אולם סיפורו של קליאו מדרס, שטופל בבית החולים של אוניברסיטת אלאבמה, מדגים היטב את יעילותה של שיטת ה-"קירור".

מדרס סבל משבץ מוחי חמור לפני כארבע שנים. טמפרטורת גופו הונמכה בארבע מעלות למשך יום שלם. "הם לקחו אותו לטיפול נמרץ ואז... המוח שלו התמלא דם והם אמרו לי שהם קיררו אותו", משחזרת מרי, אשתו של מדרס, את הרגעים הקשים.

מדרס עצמו אינו זוכר את ה-"מלחמה הקרה" שהתנהלה על חייו. הוא היה מחוסר הכרה בזמן הטיפול אולם הוא משוכנע שהטיפול הניסיוני הציל את חייו. "אפילו לא הייתי זוכה להיות כאן", הוא אומר, "זה ממש נס".

לפני המחקר הדני, מספר ד"ר קמרסגארד, רק חולים מועטים טופלו בשיטת ה-"קירור" כשהם מחוסרי הכרה. אולם החוקרים בקופנהגן הצליחו להשתמש בתרופה השולטת ברעידות קור כך ש-17 החולים שטופלו במחקר, טופלו כשהם ערים ובהכרה.

בממוצע, מורדת טמפרטורת הגוף של החולים ב-1.3 מעלות ולפעמים אף יותר, במשך ארבע השעות הראשונות של הטיפול. שישה חודשים מאוחר יותר התגלה כי 12 אחוזים מהחולים ה-"מקוררים" נפטרו, זאת לעומת 23 אחוזים מהחולים שלא טופלו בשיטה החדשה.

"אף לא אחד מהמטופלים ה-"מקוררים" סבל מאיזו שהיא תופעות לוואי רצינית מספיק שעלולה הייתה לגרום להוצאת חולה מהמחקר", מציינים החוקרים, "באופן כללי ניתן לומר שהחולים מגיבים היטב לשיטה החדשה ".

:"טיפול הקירור ללא הרדמה הוא שיטת טיפול זולה המתאימה לרוב בתי החולים המטפלים בשבץ מוחי", אומר ד"ר קמרסגארד, "אם מחקרים עתידיים יתמכו במסקנות המחקר שלנו, יוכלו חולים ליהנות מטיפול ה-"קירור" בעתיד הקרוב".

דרושים מחקרים נוספים כדי לקבוע האם טיפול ה-"קירור" משפיע בצורה כלשהי על שיתוקים ופגיעות אחרות הנגרמות משבץ, אומר החוקר הדני.

שבץ מוחי, הידוע גם כ-"אירוע מוחי", הוא גורם המוות השלישי בארה"ב אולם הגורם מספר אחת של נכויות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום