נמצאה הדרך לבלימת טרשת העורקים

(0)
לדרג

נמצאה הדרך לבלימת טרשת העורקים

סיבת המוות הנפוצה בעולם המערבי כיום היא מחלה לבבית. הבסיס להתפתחות מחלה כזו היא תופעת טרשת העורקים. במחלה זו מצבורי שומן וקרישי דם (פלאק טרשתי) נערמים בדפנות העורקים בתהליך איטי של שנים ועשרות שנים. הם מצרים ומקשיחים את כלי הדם ופוגעים בהדרגה בתפקודם התקין עד הווצרות הנזק הבלתי הפיך.

קבוצת חוקרים מבית הספר לרפואה בהארוורד שבבוסטון מסצ'וסטס, הצליחו לעצור ואף למנוע את התנתקות הפלאקים הטרשתיים בעכברי מעבדה.

הסכנה בטרשת עורקים היא ניתוק של הפלאק והסחפותו עד נקודה בה הוא חוסם את העורק ומונע מהדם להמשיך לזרום. החוקרים הצליחו לעצור את התפתחות הפלאק בעכברים ואף לשנות את הרכבו כך שלא יתנתק ויסחף, על ידי פגיעה במולקולה בשם CD40 אשר מעורבת בתהליך יצירת הפלאק.
העכברים במחקר הוזנו בדיאטת עשירת כולסטרול. לאחר שלושה עשר שבועות הם חולקו לשתי קבוצות: קבוצת בקורת אשר קיבלה זריקות נוזלים, וקבוצה לה הוזרקו נוגדנים כנגד CD40. לאחר עשרים וששה שבועות מתחילת הניסוי, השוו החוקרים בין עורקי העכברים משתי הקבוצות. לקבוצה שקיבלה זריקת נוגדנים כנגד CD40 היו פחות פלאקים, ואלו אף היו דקים וצרים יותר, מאשר הפלאקים של העכברים, שקיבלו זריקות נוזלים בלבד.

דוקטור פיטר ליבי, מנהל המחקר, טוען כי מסקנות המחקר מהוות פריצת דרך חשובה בחקר טרשת העורקים, אך הן אינן מהוות תירוץ להפסקת הטיפול המניעתי הנהוג כיום.לסיכום הוא מציין כי קיימת עוד כברת דרך עד שהטיפול אותו חקרה קבוצתו יהפוך לטיפול מקובל המוצע לבני אדם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום