צרכנות רפואית מס' 70

(0)
לדרג

השבוע: על מד חום חדש, תמיסה להורדת הסיכוי להדבקות בזיהומי בטן לאחר ניתוח וטיפול מעולם המדע הבדיוני

מאת: מערכת zap doctors
קצת על חום, וכן: מד חום אוזן דיגיטלי חדש

חום כשלעצמו אינו מחלה, אלא עדות לכך שמתרחש בגוף תהליך דלקתי. טמפרטורת הגוף של האדם משתנה במהלך היום. הטמפרטורה הנמוכה ביותר נמדדת בסביבות השעה שש בבוקר. הטמפרטורה הגבוהה ביותר נמדדת בין השעות ארבע עד שש אחרי הצהריים. הפרש הטמפרטורות עשוי לנוע בין 0.6-0.9 מעלות צלזיוס. טמפרטורת גוף תקינה של ילד נעה בין 36-38 מעלות צלסיוס. חום הגוף נקבע באמצעות ווסת חום (טרמוסטט) הנמצא במוח. עלייה בחום הגוף נוצרת כאשר יש עלייה בפעילות השרירים, בדרך כלל עקב שינוי של אותו ווסת.

הבעיה הקשה ביותר במחלות חום היא להבדיל בין מצב קל, שיחלוף מעצמו, ובין מחלה רצינית המצריכה טיפול ספציפי. מומלץ לפנות לרופא כאשר מדובר בילדים מתחת לגיל חודשיים או כאשר ישנם תסמינים נוספים כגון שיעול, כאב גרון, הקאות וכדומה. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם חום היא לפעול להורדת טמפרטורת הגוף של הילד, הן באמצעות תרופות להורדת חום (חשוב לדעת כי ירידת החום מתחילה בדרך כלל תוך 30 דקות ממתן התרופה וההשפעה בשיאה כשלוש שעות) והן באמצעים נוספים.

^^המלצות להורדת החום באמצעים פיסיים^^

מומלץ שלא להלביש את הילד בבגדים רבים.
מומלץ שלא לכסות את הילד בשמיכות עבות, כיסויים עבים רק שומרים על חום הגוף
ומונעים את קירורו.
מומלץ שלא להניח את הילד על מגבת רטובה שכן כך נמנע איבוד החום הטבעי דרך
העור.
אין לחמם את חדרו של הילד מעל ל- 25-20 מעלות. יש להשאיר את החלון פתוח מעט על מנת לאוורר את החדר. אם מזג האוויר חם, אין להסס למזג את החדר: הקרירות עוזרת להורדת החום.

חשוב לתת לילד הרבה משקאות קרים. החזרת הנוזלים חשובה במיוחד כשיש חום ומשקאות קרים יעזרו להוריד את הטמפרטורה. סוג השתייה צריך להיות לפי בחירתו של הילד.

חשוב להתייעץ עם הרופא האם כדאי לרחוץ את הילד באמבט מים פושרים. לא מומלץ להשתמש במים קרים או אלכוהול. העבירו על גב הילד ועל חזהו ספוג רחצה ספוג במים פושרים כ-30 דקות. יש להפסיק את האמבטיה אם היא גורמת לצמרמורת.

^^דרכים למדידת חום^^

ישנן דרכים רבות ומגוונות למדידת חום, החל בדרכים המסורתיות (מדחום כספית ומדחום אלקטרוני) ועד מדידת חום באוזן על ידי מדחום מיוחד המותאם לכך. בזמן שהילד חולה מדידת חום אינה נוחה, אורכת זמן רב וקשה יחסית וכן מצריכה שיתוף פעולה מצד הילד. כמו כן חשוב להתאים את אופן המדידה לגיל הילד.

^^טווחי טמפרטורה נורמליים במד חום אוזן לפי גילאים^^

גילאי 0-2 שנים 36.4-38.0 מעלות צלסיוס
גילאי 3-10 שנים 36.1-37.8 מעלות צלסיוס
גילאי 11-65 שנים 35.9-37.6 מעלות צלסיוס
מעל 65 שנים 35.8-37.5 מעלות צלסיוס

בראון מציגה מדחום אלקטרוני חדש, המודד חום דרך האוזן. היתרון המוצג במדחום הזה הוא מהירות ונוחות מדידת החום אורכת שניה אחת, ואין צורך להחזיק מדחום בפה. בשל כך ניתן למדוד חום גם לילד ישן. למד החום יש שמונה זכרונות לשמירת תוצאות המדידה האחרונות וכן תאורת מסך.

כדי למדוד חום במכשיר, יש צורך להצטייד בכיסויים חד פעמיים, האמורים להבטיח סטריליות; המכשיר אינו פועל ללא הכיסויים.

המחיר המומלץ לצרכן הוא 356 שקל, וניתן למצוא את המדחום בבתי מרקחת, בחנויות לתינוקות ובחנויות חשמל.

תמיסה חדשה להורדת הסיכון להידבקויות תוך בטניות בעקבות ניתוחי בטן ואגן

הידבקות תוך בטניות לאחר ניתוחים מובילה לבעיות רפואיות כגון אי פריון, כאבים וחסימות מעי, ומצריכה ברוב המקרים התערבות כירורגית נוספת. ADEPT, תמיסה להורדת הסיכון להדבקות איברים, משווקת בימים אלו בישראל לאחר שקיבלה את אישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי.

הידבקויות תוך בטניות הינן תוצאה של ניתוחים בטניים ואגניים ומהווים סיבה מובילה לתחלואה שלאחר ניתוח. הידבקויות שלאחר ניתוח עלולות לגרום לחסימת מעיים. חסימות מעיים עלולות לסכן חיים והן דורשות לעתים ניתוח חירום, וכן הן מהוות סיבה עיקרית לכאבי אגן כרוניים ולאי פריון. הסיבה העיקרית בשיעור של 74% לחסימת המעי הדק הינן היווצרויות הידבקויות לאחר ניתוח. כשליש מהסיבות לאי פריון. הידבקויות אלו מקשות על ביצוע ניתוחים נוספים וגורמות לקושי רב ושיעור סיבוכים גבוה.

אדפט היא תמיסה המכילה פולימר של גלוקוז. התמיסה מוחדרת לחלל הבטן בסוף הניתוח, שם היא מהווה חיץ מכאני בין האיברים שבחלל הבטן, וכך מקטינה את הסיכון להידבקויות.

ממחקר שערכה המשווקת בקרב 400 נשים בהן בוצע ניתוח לפרוסקופיה, כאשר ב-200 מתוכן נעשה שימוש באדפט וב-200 אחרות נעשה שימוש בתמיסת אינפוזיה רגילה, נראה כי התמיסה מקטינה את הסיכון להדבקות במחלה של אברים.

טיפול לחיזוק המערכת החיסונית באמצעות קרניים אולטרא סגולות

בעזרת טיפול הנשמע כאילו נלקח מסרט מדע בדיוני חשיפת הדם לריכוז גבוה של קרניים אולטרא סגולות אפשר לחזק את מערכת החיסון ובכך למנוע את התפתחות השפעת. כך טוענים באריאל, המציעים אלטרנטיבה לזריקות חיסון. הטיפול נקרא 'ביו-פוטוני' (B.P.T.), והוא אמור גם למנוע סיבוכי שפעת כמו דלקת ריאות במי שחלה במחלה.

שיטת הטיפול דומה מאוד לתרומה של מנת דם, אך במקרה זה מוציאים פחות מחצי מנת דם. הדם מועבר לתא הקרנה העשוי קוורץ, בו מוקרן לתוך הדם אור אולטרה סגול. לאחר מכן, מוחזר הדם המוקרן לחולה דרך אותה המחט אשר שימשה להוצאת הדם. כל טיפול אורך כחצי שעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום