עקמת הפין: לא נשבר לכם?

(9)
לדרג

עקמת הפין היא בעיה שכיחה הגורמת לקושי תפקודי (כאב או קושי בפעילות מינית) וגם לקושי רגשי (פגיעה בדימוי הגוף ובביטחון העצמי). החדשות הטובות - ניתן לטפל

מאת: ~~ד"ר רענן טל~~

עקמת הפין היא מצב די שכיח בקרב גברים: 5-8% מהגברים יסבלו מהבעיה בשלב כלשהו במהלך חייהם. המחלה עלולה להיות מולדת או נרכשת. גבר הסובל מעקמת מולדת של הפין, הגורמת לקושי רגשי-נפשי (למשל פגיעה בדימוי גוף ופגיעה אסתטית); ובוודאי גבר הסובל מעקמת מולדת, הגורמת לקושי פיסי (למשל קושי בביצוע חדירה) כדאי שיפנה לאורולוג.

טיפול ניתוחי פשוט יכול ליישר את הפין ולפתור את הבעיה. בעוד שעקמת מולדת אינה משתנה במהלך החיים, הרי שעקמת נרכשת עלולה להתקדם ולהחמיר, בייחוד במהלך השנה הראשונה להופעתה. לכן, במקרה של עקמת פין נרכשת, יש חשיבות רבה לאבחון וטיפול כבר בשלבי המחלה הראשונים. טיפול בשלב מוקדם עשוי להאט את קצב התקדמות המחלה ואף לבלום אותה.

מהי עקמת הפין?

זהו מצב בו הפין בעת זקפה אינו ישר, אלא פונה ימינה או שמאלה, מטה או מעלה. מצב זה עלול להיות מולד - עקמת פין מולדת או נרכשת. עקמת נרכשת של הפין נקראת גם מחלת פיירוני, על-שם פרנסואה דה לה פיירוני רופאו האישי של מלך צרפת, לואי ה-15. לכל מצב מאפיינים משלו וגורמים שונים וכך גם הטיפול והצורך בו שונים בין שני המצבים.

מהי עקמת פין מולדת?

עקמת מולדת היא מצב של התפתחות לא שווה של שני צידי הפין, בשלב החיים העובריים. מאחר שצד אחד של הפין הוא ארוך יותר מצידו האחר, הפין אינו ישר אלא נוטה לצד הקצר יותר. עקמת מולדת קיימת כמובן מלידה ומבחינים בה בגילאים צעירים מאד, כבר כשמופיעות הזקפות הראשונות של הפעוט. ברוב המקרים, עקמת זו גורמת רק לשינוי בצורת הפין בעת זקפה, ואינה גורמת לתסמינים מכבידים נוספים.

מהי מחלת פיירוני?

עקמת נרכשת או מחלת פיירוני מתבטאת לא רק בנטייה של הפין לכיוון מסויים אלא גם בגושים לאורך הפין, שקעים בגוף הפין, כאב בפין בעת זקפה ואפילו בקיצור ממשי של הפין. מחלת פיירוני לעיתים מלווה בירידה בזקפה ועלולה לגרום להפרעה קשה בתפקוד המיני. מצב זה מתרחש ללא גורם ברור וללא כל סימן מתריע, לרוב אצל גברים בגיל 50 ומעלה, אך עשוי להופיע גם בקרב גברים צעירים (אפילו בגיל העשרה). המחלה נוטה בשלביה הראשונים להתפתח בהדרגה, תוך החמרת התסמינים - ולאחר תקופת מה היא "מתייצבת", מפסיקה להחמיר והמצב נותר כפי שהוא.

מהם הגורמים לעקמת הפין?

לא ברור מהם הגורמים לעקמת פין מולדת או נרכשת. אצל חולים במחלת פיירוני, נמצא פעמים רבות קשר לחבלה, ניתוח או קרינה לאזור החלציים, לניתוח באזור הפין וכן למחלת הסוכרת. אולם, ברוב המקרים אין קשר לגורם ברור, ואין כל סיפור רקע שקדם למחלה ומסביר את הופעתה.

עד כמה שכיחה עקמת הפין?

תלוי באיזו עקמת מדובר; את היקפה של עקמת מולדת, איננו יודעים לגמרי - ולא נאספו נתונים בעניין, אולם ברור לרופאים העוסקים ברפואת המין כי אין מדובר בתופעה נדירה, אלא שכיחה מאוד. לגבי שכיחותה של מחלת פיירוני, יש נתונים ברורים המעידים על היקף שכיחות גבוה: 5%-8%, מה שאומר שאחד מכל 12 עד 20 גברים יפתח את המחלה. שיעור זה ממש לא נחשב נדיר.

מה הטיפול בעקמת פין מולדת?

אם מדובר בעקמת מולדת, אז הטיפול בה הוא טיפול כירורגי. בהליך ניתוחי, מיושר הפין על ידי קיצור הצד הארוך יותר. מדובר בניתוח פשוט ובטוח שניתן לבצעו כבר בגיל צעיר, אם כי מחקרים מראים כי הפונים לבצעו הם בממוצע בגיל 25. חשוב מאד שנדע כי אין טעם לחכות לגיל זה: עקמת מולדת של הפין אינה מסתדרת מאליה. ניתן לבצע את הניתוח הרבה קודם. הניתוח נחשב יעיל ותורם לפין ישר ולתוצאה שנשמרת לאורך כל החיים למשך שנים רבות. ההנחה הרווחת היא שההמתנה הממושכת נובעת ממספר סיבות, ובהן: מבוכה; חוסר ידע לגבי האופציות הטיפוליות; המתנה שהמצב "יסתדר מעצמו" או חוסר בשלות. סביב אמצע שנות העשרים, מתגבשת ההחלטה לטפל בבעיה וגברים הסובלים מהבעיה פונים לטיפול. הרופא יכול לייעץ ולתרום מניסיונו, אך ההחלטה על הטיפול היא של המטופל עצמו. אם קיימת עקמת, אך היא לא מטרידה אין צורך בטיפול.

מתי צריך לטפל בעקמת מולדת?

אם עקמת הפין גורמת לפגיעה תפקודית, כגון קושי לקיים יחסי מין או חוסר נוחות, לגבר או לאישה, רוב המטפלים ורוב המטופלים יהיו תמימי דעים כי כדאי לעבור ניתוח ולפתור את הבעיה. במקרים אחרים, בהם הפגיעה אסתטית בלבד, לא כל מטופל חש צורך לתקן את העניין - ובעבר גם המטפלים נמנעו מלהמליץ על ניתוח, אם לא היה צורך רפואי ברור. כיום המצב שונה וגם תיקון אסתטי נחשב לגיטימי ומומלץ בנסיבות מסויימות. כאשר מדובר במטופל, שבשל המצב, דימויו העצמי נפגע, והוא סובל מקשיים רגשיים-נפשיים, מקושי חברתי ומפגיעה בתקשורת עם בנות זוג, הגישה הרווחת היום מאמינה כי יש מקום להעניק טיפול. חוסר בטחון ופגיעה חברתית הן בעיות לא פחות חמורות מבעיות פיסיות וההתמודדות עימן לא פשוטה ובהחלט מצדיקה לשקול ניתוח.

מטופלים שבוחרים לא לטפל בעניין יישארו עם פין נטוי כל חייהם והעניין לא יסתדר מעצמו, אולם גם לא תחול כל החמרה במצבם - עקמת מולדת לעולם לא מחמירה.

מה הטיפול במחלת פיירוני?

יש טיפול שונה בכל אחד משלבי המחלה. אם "תופסים את המחלה בזמן" אז מתחילים מיד בטיפול תרופתי. ישנן תרופות המתאימות לטיפול במחלה אשר פועלות למניעת היווצרות הגושים שמונעים מהפין להתמתח באופן סימטרי בעת זקפה ומונעות את המשך התפתחותה. הן ניתנות באופן פומי (כדורים בבליעה) או בזריקה לאיבר המין.

במידה והמחלה כבר הגיעה לשלב הסופי שלה והמצב התייצב, הטיפול בעקמת בשלב זה הוא ניתוחי בלבד - אותו ניתוח המשמש לטיפול בעקמת הפין המולדת. במקביל, אם המצב גורם לבעיות זקפה, יינתן טיפול לשיפור הזקפה. אם מלווה העניין גם בהתקצרות של הפין, ניתן להשתמש במכשיר מתיחה המאריך את הפין, אולם השפעתו מוגבלת, הוא תורם במקצת לאורך הפין - אבל לא משיב את המצב לקדמותו.

אם כך, חשוב להתחיל את הטיפול במחלה בזמן?

בהחלט. אין מה להתבייש ואין מה לדחות את הקץ. רבים מהמטופלים לא ממהרים לדווח על הבעיה וטומנים את הראש בחול. חלקם פשוט אינם מודעים לכך שזהו מצב מחלה המצריך טיפול ואשר ניתן לטיפול; אחרים מתביישים ונבוכים וחלק מחכים שהמצב יחלוף. הם דוחים את הבדיקה ואת קבלת הטיפול ועם חלוף הזמן, המחלה מחמירה והטיפול הופך מורכב יותר. בעוד שבשלביה הראשונים ניתן לעצור את המחלה. לאחר תקופה של שנה בממוצע, נעשה כבר נזק קבוע שניתן לתקנו באופן חלקי בלבד - וחבל. על כן, המסקנה היא פשוטה: חשוב להיבדק ולהתחיל לטפל בבעיה מוקדם ככל האפשר.

ד"ר רענן טל הוא אורולוג מומחה, מרפאת התפקוד המיני ופוריות הגבר בית החולים אסותא רמת החיל, תל-אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה עם ד"ר רענן טל בפורום וריקוצלה - דליות בוורידי האשכים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום