תופעת ריינו: בדיקה חדשה בוידיאו

(8)
לדרג

בבית חולים "בני ציון" מבצעים לחולי סקרלודרמה בדיקת כלי דם קטנים במיטת הציפורן בשיטת וידיאו-קפילרוסקופיה. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

שיטה חדשה לבדיקת שינויים בכלי דם קטנים במיטת הציפורן באמצעות וידיאו-קפילרוסקופיה נוסתה לאחרונה במרכז הרפואי "בני ציון".

הבדיקה נועדה ללמוד על תופעת ריינו (Raynaud's), שמשמעותה כיווץ מוגזם של כלי דם בקצות הגפיים כתגובה לקור. מדובר בתופעה שכיחה שעלולה להופיע ללא סיבה ידועה ולעתים כמלווה למחלות שונות. מבדיקת מטופלים החולים במחלת פרקים סקלרודרמה (SSc) נמצא כי תופעת ריינו היא אחד התסמינים המקדימים להתפרצות המחלה ברוב המכריע של המקרים.

על מנת להעריך את הנזק בכלי הדם בחולי סקלרודרמה ולנסות לנבא החמרה או הטבה במצבם בוצע מחקר בינלאומי בשיתוף עם מספר בתי חולים בישראל. במסגרת המחקר בדק ד"ר דורון רימר, בכיר במחלקת ראומטולוגיה בבית החולים, את נימי הדם הקטנים המצויים במיטת הציפורן של מספר מטופלים בעזרת שיטת וידאו קפילרוסקופיה. לדבריו, "השיטה מאפשרת בדיקה של צורת הנימים, מדידת גודלם, תיעוד ומעקב לאורך זמן על ידי התבוננות דרך מצלמה ממוחשבת בעלת רזולוציה של מיקרוסקופ. מדובר בשיטה המאפשרת להבדיל בין צורות פשוטות של כחלון באצבעות הידיים לבין כחלון הקשור בהתפתחות מחלה ראומטולוגית באמצעות פעולה שאינה פולשנית או מכאיבה".

מנהל מחלקת ראומטולוגיה במרכז הרפואי "בני ציון", פרופ' יצחק רוזנר ציין כי בתום המחקר הוחלט להמשיך ולאפשר למטופלים בבית החולים לעבור את הבדיקה באופן שגרתי שלא במסגרת המחקר.

בואו לדבר על זה בפורום ראומטולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום