נמצאו גורמי סיכון נוספים לבעיות לב

(0)
לדרג

מטה אנליזה: חולים עם דלקת שדרה מקשחת מצויים בסיכון מוגבר למחלות לב בהשוואה לכלל האוכלוסייה. הסיבות לסיכון: דלקת מפרקים ופרופיל שומנים שלילי

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בהשוואה לאוכלוסיה הכללית, אצל חולים עם דלקת שדרה מקשחת קיים סיכון מוגבר להתקפי לב ושבץ מוחי. כך מדווחים חוקרים מצרפת במאמר חדש שפורסם ב-Arthritis Care & Research.

לדברי החוקרים, דלקת מערכתית ופרופיל שומנים שלילי עלולים להצטרף לגורמי הסיכון המסורתיים בחולים אלו. הקשר בין דלקת מפרקים לבין סיכון מוגבר לתחלואה לבבית מוכר היטב: בספטמבר 2009 קראו איגוד הריאומטולוגים האירופי לערוך שינוי בהמלצות, כך שחולים עם עם דלקת שדרה מקשחת מצויים בסיכון למחלות לב וכלי דם.

החוקרים טוענים כי התמותה הכוללת של חולים עם דלקת שדרה מקשחת גבוהה פי 1.6-1.9 בהשוואה לאוכלוסיה הכללית, עם עלייה בשיעורי התמותה עקב מחלה קרדיווסקולארית בטווח של 20%-40%.

סיכון מוגבר לשבץ והתקף לב

במטרה להעריך באופן מדויק את היארעות אוטם לבבי ושבץ בחולים עם דלקת שדרה מקשחת החוקרים ערכו מטה-אנליזה שכללה 38 מחקרים, עם 34,132 חולים ו-83,705 ביקורות.

במהלך מעקב ממוצע בן 22 שנים, היארעות אוטם לבבי היתה גבוהה יותר בקרב חולים עם דלקת שדרה מקשחת (7.4%) בהשוואה לביקורות (4.6%), למרות שההבדל לא היה מובהק סטטיסטית.

נתונים משבעה מחקרים עם למעלה מ-20 שנות מעקב הצביעו על שיעור אירועי שבץ של 2.2% בחולים עם דלקת שדרה מקשחת, בעוד שמחקר אחד דיווח על שיעור של 2.3% ב-7,372 ביקורות.

על בסיס הממצאים, החוקרים ממליצים על איזון גורמי סיכון קרדיווסקולאריים ובקרת דלקת מערכתית בחולים עם דלקת שדרה מקשחת.

הידיעה בשיתוף doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום כאב גב תחתון - אנקילוזינג ספונדיליטיס AS.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום