הריון ולידה: רשלנות רפואית

(0)
לדרג

אלו מסוג הדברים שנהוג לומר עליהם "שלא נדע", אבל צרות קורות, וידע הוא כוח. שאלות ותשובות על רשלנות רפואית שיכולה להוביל לסיבוכים בהריון ובלידה

מאת: מערכת zap doctors

המאורע השמח בחייכם תקופת ההריון ורגע הלידה עלול גם להפוך לקשה ביותר במקרה של סיבוך רפואי או לקות קשה שלא אותרה בזמן. מחלות, מומים, נזק ליולדת ו/או לעובר יכולים להיגרם בעקבות רשלנות של אחד הגורמים המטפלים רופא, אחות, לבורנט וכדומה. מהם המקרים שייחשבו לרשלנות רפואית בלידה? רשלנות רפואית בהריון? מה הופך מחלה, נזק, מום וכדומה למקרה של רשלנות רפואית בהריון או בלידה? כל התשובות מפי עו"ד דותן לינדנברג, העוסק בתחום הרשלנות הרפואית.

מה היא רשלנות רפואית בהריון ובלידה?

"אלה הם מעשים המהווים כשלים ומחדלים של הצוות הרפואי, אשר גרמו נזק לאישה ו/או לעובר, בתקופת ההריון ו/או הלידה, ואשר מקימים עילת תביעה בגין רשלנות רפואית מקרים רבים יכולים להיחשב רשלנות בהריון ו/או בלידה: מות התינוק, מות היולדת, מום שלא התגלה בהריון, סיבוכים בהריון ובלידה שלא התגלו בבדיקות רפואיות, לידה שהסתבכה וגרמה לבעיות אצל התינוק או היולדת.
.

מה הם המקרים הנפוצים של רשלנות רפואית?

1. רשלנות של גורם רפואי באבחון הבעיה הרפואית.

2. אבחון מאוחר של מחלות קשות, באופן המחמיר את המחלה.

3. טיפול לקוי בבית החולים או בקופת החולים.

4. אי עמידה בדרישת הסכמה מדעת - הרופא נדרש לספק למטופל הסבר מקיף ומפורט לגבי ההליך הרפואי שהוא עתיד לעבור, תוך הצגת הסיכונים והסיכויים הכרוכים בהליך, ופירוט לגבי חלופות טיפול אפשריות נוספות.

מה הם המקרים הנפוצים של רשלנות בלידה ו/או בהריון?

1. רשלנות של גורם רפואי במעקב הריון לקוי.

2. אי ביצוע לידה של גורם רפואי לפי הפרקטיקה הרפואית המקובלת.

3. אי מתן טיפול חירום במהלך הלידה.

4. אי מתן הסבר ליולדת על אודות דרכי הטיפול.

מה הופך מעשה, כשל או מחדל לרשלנות רפואית?

במהלך השנים התגבשו בפסיקה שני מבחנים מנחים שעוזרים לבחון האם ישנה רשלנות של גורם רפואי המצדיקה תביעה בגין רשלנות רפואית:

1. בתביעה יש להוכיח שהרופא כשל בטיפול שנתן, הפר את חובת הזהירות שהייתה מוטלת עליו, ושהיה עליו כרופא סביר לצפות את אשר קרה כדי למנוע את הנזק. כמו כן על התובע להוכיח שקיים קשר סיבתי בין התנהגותו הרשלנית של הרופא לבין הנזק הנטען.

2. מבחן הרופא הסביר- החלטותיו ופעולותיו של הרופא הסביר צריכות להיות מבוססות על שיקולים סבירים, ברמה מקובלת. היינו, על הרופא לבסס החלטותיו על הידע העדכני הנתמך בספרות מקצועית, בניסיון קודם ובהתאם לנורמות מקובלות באותה עת בעולם הרפואה.

האם תוכל לספק דוגמאות לרשלנות רפואית בלידה ו/או בהריון? מקרים שנחשבו למקרי רשלנות רפואית וזיכו את המטופלת בפיצוי?

"מקרה של אם שהגיעה אל בית החולים בשבוע ה-30 להריונה עם דימום, ובמהלך הבדיקות נמצא כי העובר נמצא בסיכון. התקבלה החלטה לבצע ניתוח קיסרי, אולם בין קבלת ההחלטה לבין ביצוע הניתוח בפועל חלף זמן רב. לבסוף, התינוקת נולדה בניתוח קיסרי עם סימני תשניק. היא סבלה מפגיעה נוירולוגית קשה ומפיגור פסיכו-מוטורי. כעבור שנה היא נפטרה. בית משפט קבע כי הצוות הרפואי חרג ממתחם הסבירות ולא פעל כצוות רפואי סביר בנסיבות העניין ופסק פיצויים גבוהים".

כיצד מומלץ לנהוג במקרה בו עולה חשש לרשלנות רפואית?

"אנו פועלים לאסוף את כלל המידע הרפואי ופונים למומחה שייתן הערכה ראשונית האם קיימת רשלנות רפואית. אם קבע שכן, אזי משלימים הערכתו לחוות דעת מלאה ובמידת הצורך נעזרים בחוות דעת נוספות ומגישים תביעה".

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - רשלנות רפואית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום