גם הרופאים מתעדכנים בוויקיפדיה

(0)
לדרג

מטופלים צעירים ומבוגרים מחפשים מידע רפואי ברשת, ואפילו הרופאים עצמם. מה השוני ביניהם? אילו מחלות מככבות בראש ברשימת החיפושים?

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ויקיפדיה היא האתר המוביל לקבלת מידע רפואי גם עבור מטופלים וגם עבור הרופאים, כך עולה מדו"ח שבדק את השימוש הרפואי במדיה החברתית מטעם iMS Institute for Healthcare Informatics.

הנתונים מעידים כי השימוש הכולל ברשתות חברתיות עלה מ-8% בכלל המבוגרים ברשת בשנת 2005 ל-67% בסוף שנת 2012, והגיע לכדי 72% מהמבוגרים באינטרנט במרץ 2013. בתהליכי קבלת החלטות, רופאים משקיעים זמן כפול בשימוש במשאבים באינטרנט, בהשוואה לחומר מודפס. רופאים משקיעים כשלוש שעות שבועיות בצפייה בסרטוני וידאו באינטרנט למטרות מקצועיות.

עוד נמצא כי מטופלים לרוב בוטחים ברופאים והגישה הנרחבת למדיה חברתית מציבה את אנשי הצוות הרפואי בעמדה נוחה לקבלת מידע אודות הטיפול הרפואי ברשת האינטרנט. עם את, בדומה לחברות תרופות, אנשי צוות רפואי לרוב מפגרים באימוץ טכנולוגיות חדשות.

בין ההמלצות העולות מהדו"ח לאנשי צוות רפואי היו השגת הטיפול היעיל על ידי אנשי צוות רפואי תלויה בדרגת הנוחות של אנשי הצוות, כולל בפורומים של מדיה חברתית.

המומחים מסבירים כי לפני שמשתפים מידע עם המטופלים, על הרופא להרגיש בנוח כי מדובר במקור מידע מדויק וכי המידע מבוסס-ראיות. עם זאת, נראה כי המטופלים מתבססים על ויקיפדיה באופן נרחב.

מטופלים צעירים נוטים לחפש טיפול לפני התחלתו, בעוד שאלו בגילאי 50 שנים ומעלה לרוב מתחילים ראשית את הטיפול, ולאחר מכן מחפשים אחר מידע אודותיו.

רוצים לדעת עוד על מחלות נדירות

לפי הדו"ח, מהערכת הביקורים באתרי אינטרנט ב-5,236 דפי ויקיפדיה בשפה אנגלית במהלך השנתיים האחרונות, נראה כי מחלות נדירות יותר נטו למשוך ביקורים רבים יותר, בהשוואה למחלות נפוצות. ב-12 החודשים האחרונים, חמשת הדפים המובילים היו שחפת (4.2 מיליון ביקורים), מחלת קרוהן (4.1 מיליון ביקורים), דלקת ריאות (3.9 מיליון ביקורים), טרשת נפוצה (3.8 מיליון ביקורים) וסוכרת (3.4 מיליון ביקורים באתר).

החוקרים מסבירים כי לעתים קרובות, למחלות נדירות יותר פחות מקורות מידע זמינים והן אינן מובנות היטב על ידי המטופלים והרופאים, בהשוואה למצבים נפוצים יותר, ומכאן הצורך הגדול יותר במקורות תקשורת חיצוניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום