רשלנות: על מה תובעים רופאים?

(0)
לדרג

מחקר מקיף בארה"ב מגלה כי היעדר אבחון רפואי נכון, במקרים של סרטן, התקף לב ודלקת קרום המוח הוא עילת התביעה הנפוצה; רק שליש מהתביעות מתקבלות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

העילה הכי נפוצה לתביעת רשלנות רפואית היא חוסר אבחון בזמן, בעיקר במקרים של מחלות ממאירות והתקף לב במבוגרים ודלקת קרום המוח בילדים. כך עולה מסקירה חדשה של חוקרים מאירלנד, שבחנו עשרות מחקרים להערכת תביעות רשלנות רפואית.

ברקע למחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת BMJ Open, מסבירים החוקרים כי השכיחות השנתית של תביעות רשלנות בארצות הברית נותרה יציבה במהלך עשרים השנים האחרונות, אך מספר התביעות כנגד רופאים כלליים בבריטניה ואוסטרליה מצוי במגמת עלייה. מבין 34 המחקרים שנבחנו, קרוב למחציתם (15 מחקרים) נערכו בארצות הברית, 9 בבריטניה, 7 באוסטרליה, מחקר אחד נערך בקנדה ושניים בצרפת.

הסיבה הנפוצה ביותר לתביעות רשלנות כללה היעדר אבחון או עיכוב באבחון, הסיבה ל-26%-63% מכלל התביעות במחקרים שנבחנו. תמותה הינה התוצא הנפוץ ביותר שתועד, עם שכיחות של 15-48% מכלל התביעות.

טעויות שהובילו לתביעות רשלנות היו לעתים קרובות בעלות אופי מורכב: מחקר אחד דיווח כי ב-43% מהטעויות, שני רופאים או יותר היו מעורבים באי-קביעת האבחון הנכונה, וב-16% מהטעויות, שלושה רופאים או יותר. התהליכים הנפוצים ביותר שצוטטו במקרים של עיכוב באבחון או אי-קביעת אבחון כללו כשלון בביצוע בדיקה אבחנתית, הכנת תכנית מעקב הולמת, קבלת האנמנזה הרפואית בשלמותה, או ביצוע בדיקה גופנית, כמו גם פירוש לא נכון של תוצאות המעבדה.

במבוגרים, התוצאות היו דומות במחקרים שונים להערכת אי-קביעת אבחון נכון או עיכוב באבחון, כאשר ממאירויות (שד, מעי גס, מלנומה, ריאה, רחם ושחלות) ואוטם לבבי היו בראש הרשימה. דלקת תוספתן, הריון חוץ רחמי ושברים, היו נפוצים גם כן.

בילדים - חוסר אבחון נכון של דלקת קרום המוח וגידולים ממאירים היו סיבות התביעה הנפוצות. ממחקר בבריטניה להערכת דלקת קרום המוח בילדים עלה כי מדובר היה בטעויות פרטניות (תיעוד לקוי וחסרים בטיפול) וכן טעויות מערכתיות (העברה לקויה של המידע והעדר רציפות בתכנון).

טעויות בטיפול תרופתי היו הבאות בתור בשכיחותן בתביעות רשלנות והיוו 5.6%-20% מהתביעות. למרות העלייה בהיקף התביעות, מרביתן לא התקבלו. המחקר הגדול ביותר בארה"ב (כ-27 אלף תביעות) מצא כי פחות משליש מהתביעות הסתיימו בתשלום, שני מחקרים אחרים דיווחו על שיעורים של 28% ו-20%. לעומת זאת, בבריטניה - הסתיימו כמחצית מתביעות הרשלנות במתן פיצוי.

בואו לדבר על זה בפורום רשלנות רפואית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום