קרע במניסקוס: האם כדאי לנתח?

(23)
לדרג
תוכן מקודם

קרע במניסקוס הוא אחת הבעיות השכיחות בברך. מהו המניסקוס? מדוע הוא כה רגיש? מי נמצא בקבוצת סיכון לקרע? והכי חשוב: לא תמיד צריך לנתח. מדריך

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-2310133 (מספר מקשר)

המניסקוס בברך הוא מבנה סחוסי בצורת סהרון. בכל ברך קיימים שני מניסקוסים, האחד פנימי והשני חיצוני. (מיקום המניסקוסים נקבע ביחס לקו האמצע של הברך) תפקידו של המניסקוס בברך הינו להוות בולם זעזועים, המשכך את עוצמת הכוחות המועברים במפרק הברך בעת פעילות.

המניסקוס בברך יכול לשכך את הכוחות המועברים, בזכות העובדה שהוא מבנה רקמתי אלסטי, השומר על עמידות מבנית גבוהה בזמן שהברך זזה ומועמסת.

עם זאת, בדיוק בגלל תכונת האלסטיות המוטבעת בו, לעתים קרובות המניסקוס מועד לפגיעות מסוגים שונים .(כגון ,קרע במניסקוס).

ספורטאים בסיכון, אך לא רק. אילוסטרציה: שאטרסטוק
ספורטאים בסיכון, אך לא רק. אילוסטרציה: שאטרסטוק

ממה נגרם קרע במניסקוס?

קרע במניסקוס נגרם בשל שני מצבים עיקריים. המצב האחד קשור לחבלה בברך, בעלת עוצמה מספיק חזקה, שעלולה לגרום לקרע במניסקוס. קרעים אלה שכיחים יותר בקרב האוכלוסייה הצעירה בעיקר בעקבות פעילות ספורטיבית או אחרת בעצימות גבוהה. קרע מסוג זה נקרא "קרע טראומטי / חבלתי במניסקוס".

המצב האחר, בו קרע במניסקוס אפשרי, הוא בקבוצת גילאי העשור החמישי ומעלה. באוכלוסייה זו, מתקיימים שינויים ניווניים טבעיים במניסקוס (כמו בשאר רקמות הגוף), הגורמים לירידה מסוימת בעמידותו ,מצב המהווה תשתית להיווצרות קרע, לעיתים ללא כל חבלה ברקע. במצבים אלה, הקרע נקרא "קרע ניווני/ דגנרטיבי במניסקוס".

מי נמצא בקבוצת סיכון ללקות בקרע במניסקוס?

בקבוצת הסיכון נמצאים, אם כך, ספורטאים חובבים ומקצועיים, המטילים עומס רב בזמן קצר על הברך; וכן אנשים בני חמישים ומעלה, החשופים לשינויים ולבלאי טבעי בכל רקמות הגוף.

מהם התסמינים של קרע במניסקוס?

תסמיני קרע במניסקוס מתבטאים בכאב בדרגות שונות, תפליט תוך פרקי ,(המכונה גם "מים בברך") ,תסמינים שונים של הפרעה מכאנית תוך פרקית בברך ("ברך נעולה") וסדרה רחבה של ביטויים קליניים נוספים.

כיצד מאבחנים קרע במניסקוס?

האבחנה של קרע במניסקוס תיגזר ממכלול הנתונים העומדים לנגד עיניו של הרופא המטפל. האבחנה מבוססת על הבנת נסיבות האירוע, מבדקים קליניים הקשורים לברך, ותוצאות בדיקות הדימות כמו גם על פרמטרים נוספים.

בדיקת הדימות הנבחרת לאבחון קרע במניסקוס היא בדיקת MRI . אבל חשוב לציין שעצם קיומו של קרע במניסקוס, במבדק MRI, איננו קובע את צורת הטיפול, אלא מכלול פרמטרים אחרים ונוספים.

כיצד מטפלים בקרע במניסקוס? האם האפשרות הניתוחית היא האפשרות היחידה לטיפול בקרע?

ניתוח היא אופציה שכיחה מאוד לטיפול בקרע במניסקוס, אבל איננה תנאי להחלמה ואיננה מתבקשת בכל המצבים בהם מאובחן קרע. לעיתים קיימת אפשרות של התמתנות ספונטנית בתסמיני הכאב, על ידי ריפוי חלקי-טבעי ותלוי זמן, במקביל לטיפול תומך, תרופות ובעזרת פיזיותרפיה.

מתי יש לגשת לניתוח לתיקון קרע במניסקוס?

הטיפול בקרע במניסקוס, המסתמן בכאב עיקש ובהפרעות מכאניות טורדניות, הוא טיפול ניתוחי, שבו למעשה מבצעים ארתרוסקופיה של הברך. טיפול זה מומלץ לעתים גם אחרי שהטיפול בתרופות ובפיזיותרפיה לא הוכיח את עצמו ולא שיפר את המצב.

כיצד מתבצעת ארתרוסקופיה בברך?

ארתרוסקופיה מבוצעת תחת הרדמה כללית. דרך חתך קטן מאוד, מוחדר לברך סיב אופטי המחובר למצלמה. סיב זה ,מחולל את התמונה המוקרנת על המסך - ומאפשר הסתכלות במבנים הנמצאים בחלל הברך. בפתח גישה דומה, סמוך לאיזור הכנסת הסיב האופטי, מוכנסים לברך הכלים הניתוחיים המשמשים לביצוע פעולות טיפוליות בברך.

מתי צריך לנתח? אילוסטרציה: שאטרסטוק
מתי צריך לנתח? אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה כוללת ההחלמה מהניתוח? מתי ניתן לחזור לשגרה מלאה?

הניתוח נעשה באשפוז יום, אין צורך להתאשפז בבית חולים. בהיעדר הנחיה אחרת, ניתן לדרוך על הברך ולתפקד ברמה ביתית בסיסית כרגיל, למרות הכאבים בימים ראשונים שלאחר הניתוח. כאבים אלה מתמתנים, ככל שהזמן חולף. לאחר שבוע עד עשרה ימים, מוזמנים לביקורת. מכאן מתחיל טיפול פיזיותרפי הנועד להחזרת תיפקודים.

ההחלמה המלאה מהניתוח תימשך מספר שבועות - והיא נגזרת מובהקת מן היכולות האינדיבידואליות . בתום שלושה חודשים, ניתן לצפות לקיומה של יציבות ההחלמה - ולנסות פעילות בעצימות גבוהה יותר.

לסיכום: מפרק הברך בעל שימוש רב ביום יום של כולנו, הוא אזור שעלול להיפגע בכל סוג של ספורט. ובנוסף, להיפגע עם העלייה בגיל ועם ההיחלשות הטבעית של רקמות הגוף. חשוב לדעת כי ניתוח הוא בהחלט אפשרות סבירה, לתיקון קרע במניסקוס, אך אינו הפתרון היחיד. בנוסף, יש לזכור כי לטיפול הפיזיותרפי ישנה חשיבות יתירה, בליווי הטיפול בקרע במניסקוס (הן כאשר מדובר על פתרון ניתוחי והן כאשר מדובר על טיפול שמרני).

ד"ר גבריאל נירנברג הוא מומחה לכירורגיה אורתופדית, לכירורגיה של הברך, לחבלות ספורט ולניתוחי ארתרוסקופיה, במרכז הרפואי רמב"ם.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום