פארקור: קפץ ושבר את המפרקת

(0)
לדרג

נער קפץ קפיצת אקסטרים ושבר את מפרקתו, מצב שעלול להסתיים במוות. הוא נותח בבית חולים רמב"ם בניתוח ייחודי שבו קיבעו את השבר באמצעות בורג אחד בלבד

מאת: מערכת zap doctors

קפץ מעל הפופיק. בני נוער רבים ואף ילדים מדלגים מעל גגות, מתקני שעשועים בגנים ציבוריים וכדומה, תופעה המכונה פארקור, קפיצות אקסטרים במטרה להגיע ממקום למקום בזמן הקצר ביותר. במקרים רבים מסתיים התחביב המסוכן ללא פגיעה, אבל קפיצה אחת יותר מדי, הביאה לחדר המיון ברמב"ם נער בן 15 תושב הצפון, שסבל משבר במפרקת כתוצאה מ"נחיתה לא נכונה".

שבר במפרקת (צילום: דוברות רמב"ם)
שבר במפרקת (צילום: דוברות רמב"ם)

הנער, שהגיע לפני כשבוע לחדר המיון עם חבלה בעמוד השדרה הצווארי, סבל משבר בלתי יציב בחוליה הצווארית השנייה, חבלה המוכרת יותר בשם "שבר במפרקת". חבלה כזו יכולה לגרום למוות כמעט ודאי, במקרה והשבר פוגע בחוט השדרה. למזלו של הנער, הפגיעה נגרמה בחוליה מסוימת, שאפשרה לרופאים להציל את חייו, אבל גם לספק לו איכות חיים גבוהה בהמשך, זאת הודות לניתוח שכמוהו בוצעו רק בודדים בארץ, קיבוע לשבר, באמצעות בורג בודד בלבד.

בשיטת הפעולה החדשנית הצליחו הרופאים לקבע את השבר באמצעות בורג בודד בלבד מאזור בסיס הצוואר, מקדימה מעל עצם הבריח, כשבדרך זו, אין כלל פגיעה בוושט, בעורקים או בקנה הנשימה. טכניקה זו אפשרה לרופאים להבטיח את קיבוע השבר המסוים בחוליה C2 באופן מיידי, כאשר הסיכויים לחיבור העצם הם הגבוהים ביותר. אולם החלק המהותי ביותר בניתוח הוא שטווח התנועות הסיבוביות של הצוואר נשאר כמו שהיה וביכולת הנער לבצע תנועות סיבוביות, תוך פחות מ-48 שעות מהניתוח. את הניתוח ביצעו ד"ר אליאס חדאד, מנתח בכיר ביחידת עמוד שדרה ברמב"ם וד"ר עמית קרן, רופא בכיר במערך האורטופדי, בהנחית ד"ר חנני עמוס, מנהל יחידת עמוד השדרה בבית החולים. בבדיקות ה-CT שבוצעו לאחר הניתוח, נמצא שהשבר שוחזר וקובע באופן משביע רצון, והנער שוחרר לביתו, כשהוא אינו סובל מכאבים משמעותיים.

ד"ר חדאד מסביר כי "בצורת ניתוח זו החתך הניתוחי שנשאר אצל המטופל הינו קטן, אין קדיחות בגולגולת ואין ברגים מיותרים. כדי לוודא שהכיוון והקיבוע של אותו שבר מתבצע בצורה האופטימאלית בוצע שיקוף באמצעות שני מכשירי דימות, כשהתוצאה שקיבלנו הייתה חייבת להיות מדויקת ביותר. ברגע שקיבלנו את התמונה המלאה, החלטנו לפעול בשיטת הקיבוע השלישית, שלמרות מורכבותה הטכנית, היתרונות שלה לרווחת המטופל בהמשך חייו, הינם הגבוהים ביותר".

לא להזיז אדם שנפגע

כאשר רואים אדם הסובל מפגיעה באזור הצוואר כתוצאה מנפילה מגובה או מחבלה, ד"ר חדאד ממליץ שלא להושיב את הפגוע, לא לנסות להזיז אותו, להזעיק מיד עזרה ראשונה ולתאר את מהות הפגיעה באופן הרחב ביותר. בהרבה מקרים, הזזת אדם פגוע בפגיעות מסוג הזה, כשהראש מוזז שלא באותו "ציר" עם הגוף, עלולה להיגרם נזק חמור למטופל, שיכול להסתיים אף במותו.

בואו לדבר על זה בפורום אורטופדיה כללי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום