מונדיאל: פציעתו של ניימאר

(0)
לדרג

הכוכב של נבחרת ברזיל בן ה-24 נפצע בגבו בעת משחק מול קולומביה, ושבר חוליה בגבו התחתון. מה הסיכוי להחלים מפציעה שכזאת וכיצד מטפלים בה?

מאת: מערכת zap doctors

זה רק ספורט? כדורגל ידוע כספורט אגרסיבי ואפילו אלים, ובחודש האחרון כולנו מוקפים באווירת הכדור העגול בעקבות המונדיאל בברזיל, צופים במסך הקטן על הכדור שמתרוצץ בין קבוצות על הדשא, ונושאים עיניים גם אל הכוכבים הגדולים: השחקנים המקצועיים.

בשבוע שעבר תחושה גדולה של אסון אפפה את ברזיל, מארחת המונדיאל, ואת הצופים הנלהבים בעולם קולו, כשניימאר דה סילבה סנטוס ז'וניו, השחקן בן ה-24, כוכב קבוצת "הסלסאו" הברזילאית, נפצע בגבו תוך כדי משחק מול נבחרת קולומביה. לצד צעקות המעריצים, צילומי הפפארצי, ודיווחי החדשות חוצי היבשות, דווח כי ניימאר סובל משבר בחוליה בגב התחתון, ולא יוכל להמשיך לשחק במונדיאל.

השחקן הצעיר נחשב לעילוי בתחום הכדורסל, ספורטאי מצטיין מילדות, והנבחרת ספגה מכה קשה בהיעדרותו ממשחקיה הבאים. אך איזה מכה קשה בדיוק ספג גבו? ד"ר אלון פרידלנדר, מנהל היחידה לעיוותי עמוד שדרה בבית החולים שיבא, מסביר: "לשאלה האם וכיצד אדם יחלים משבר בחוליה בגב, אין תשובה אחת נכונה. החלמה מפגיעה שכזאת מותנית בסוג הפגיעה בעמוד השדרה. בדרגות הקלות יותר, שבר בחוליה בגב התחתון יכול להחלים לחלוטין ולאפשר, בסופו של דבר, תפקוד ספורטיבי מלא וללא כאבים. אך במצבים חמורים יותר, כאשר מצטרפת לשבר גם פגיעה עצבית, המצב יכול להיגמר במוגבלויות ובנכויות לכל החיים".

כיצד מטפלים בשבר חוליה בגב התחתון שנחשב קל באופן יחסי?

"בדרך כלל פרט למשככי כאבים אין שימוש בתרופות, אלא רק באמצעי קיבוע שונים. תוך שלושה חודשים השבר מתאחה מעצמו והמצב הקודם חוזר לאטו. כמובן שבעבור ספורטאים מקצועיים שרגילים לבצע ספורט אגרסיבי, חזרה לפעילות גופנית משמעותית יותר מתרחשת רק אחרי שנה".

מהן תופעות הלוואי של הפגיעה?

"בתקופה הראשונית שלאחר הפגיעה, מבחינה מכנית, כמובן שלא ניתן לנוע בחופשיות כי הדבר מותנה בכאבים גדולים. יש לתת לחוליה הפגועה זמן להתאחה, ולשבר להתחבר מחדש. תופעת הלוואי השכיחה ביותר היא כאבים באזור הפגיעה. במידה והתרחשה פגיעה עצבית, המצב מורכב יותר ודורש התערבות כירורגית ניתוחית".

האם זמן האיחוי של שבר בחוליה בגב קשור לגיל הפצוע?

"בדרך כלל לא. פגיעות אצל ילדים אכן מחלימות מהר יותר מאשר אצל מבוגרים, אבל באוכלוסייה המבוגרת באשר היא, סוג הפגיעה היא זו שמכתיבה את זמן ההחלמה. גם לפגיעה קלה יכול לקחת בין שישה חודשים לשנה להחלים באופן מלא. אצל מבוגרים קצב ההחלמה הוא די דומה, עד למצב שבו יציבות עמוד השדרה חוזרת להיות קרובה למצב לפני החבלה".

כיצד מקבעים שבר באזור הגב?

"אנחנו מתאימים את הקיבוע לסוג השבר. בשברים פשוטים ויציבים אין צורך בטיפול למעט מנוחה וטיפול במשככי כאב. בשברים שהינם פחות יציבים יש צורך בייצוב מלאכותי בצורת מכוך (תעשייתי או מגבס). במצבים בהם השבר מאוד לא יציב או במצבים בהם קיימת פגיעה עצבית, יש צורך בהתערבות ניתוחית. במקרים אלה נבצע קיבוע על ידי ברגים ומוטות בניתוח פתוח או בצורה מיל-עורית, לעתים יש צורך בבניה מחודשת של גוף החוליה באופן מלאכותי, כמו כן כאשר קיימת פגיעה עצבית יש צורת לבצע הרחבה של תעלת השדרה ושחרור העצבים, על מנת לתת תנאים מיטביים להתאוששות נוירולוגית. התאוששות הפצוע תלויה בעיקר בחומרת הפגיעה הראשונית".

בואו לדבר על זה בפורום בעיות גב ועמוד שדרה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום