נשאות איידס ועישון: שילוב קטלני

(0)
לדרג

ממצא: תוחלת חייהם של נשאי HIV שמעשנים נמוכה בעשור מזו של נשאי HIV שאינם מעשנים. בנוסף, סיכון התמותה של המעשנים גבוה פי 4 מזה של הלא מעשנים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בנשאי HIV הנוהגים לעשן חלה ירידה של למעלה מעשור בתוחלת החיים הצפויה, עם עליה של פי ארבעה בסיכון לתמותה. זאת בהשוואה לנשאי HIV שאינם מעשנים, גם תחת טיפול מסודר. כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסם בדצמבר 2012 בכתב העת Clinical Infectious Diseases.

המחקר נערך במשך חמש שנים וחצי, ובדק 2,921 נשאי HIV מגילאי 16 ומעלה, ו-10,642 נבדקי ביקורת שתאמו להם במין ושנת לידה.

כאמור, החוקרים מצאו כי שיעורי התמותה על-רקע איידס עלו משמעותית בקרב מעשנים נשאי HIV בהשוואה ללא-מעשנים נשאי HIV. כמו כן, שיעורי התמותה על-רקע סיבות שאינן קשורות לאיידס היו גבוהים פי 5.3 אצל מעשנים נשאי HIV, בהשוואה ללא מעשנים.

עוד נמצא כי חציון תוחלת החיים של נשא HIV בן 35 שנהג לעשן, עומד על 62.6 שנים, זאת לעומת 78.4 שנים אצל נשא שלא עישן מעולם. כמו כן, שיעורי התמותה בקרב מעשנים כבדים (30 סיגריות ומעלה ליום) גבוה פי ארבעה, בהשוואה למעשנים קלים. במעשנים כבדים בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם, היחס מאמיר ל-7.5. אצל אלו שעישנו בעבר, נרשמה ירידה בשיעורי התמותה בהשוואה למעשנים בהווה.

לפי החוקרים, מספר שנות החיים שאבדו בשל עישון היה גדול יותר בהשוואה למספר השנים שאבדו בשל HIV; נשאי HIV בגילאי 35-80 שנים שלא עישנו מעולם, איבדו 5.1 שנים, זאת בהשוואה ללא-מעשנים באותו טווח גילאים ללא HIV.

בואו לדבר על זה בפורום אבחון וטיפול במחלות מין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום