כאבי צוואר: לא לפחד מניתוח

(8)
לדרג

כאבי צוואר עלולים להופיע בגילאים שונים ומסיבות מגוונות: פריצת דיסק, חבלה, שינויים ניווניים, מחלות זיהומיות וגידולים שפירים וממאירים. לעתים הפתרון היחיד הוא ניתוח

מאת: איילת אלקין, כתבת doctors

כאבי צוואר אינם ייחודיים לפלח אוכלוסייה מסוים. לדברי ד"ר אלון פרידלנדר, מנהל יחידת העקמת במחלקה האורתופדית בתל השומר, "בגילאים הצעירים התחלואה היא בדרך כלל פריצות דיסק או חבלה, בעוד שבאוכלוסייה המבוגרת יותר יכולה התחלואה לנבוע משינויים ניווניים, או במקרים קיצוניים מגידולים וזיהומים".

כל מי שינסה להתחקות אחר שורשי הכאבים בצוואר, יתקשה למצוא סיבה אחת: "זה קורה כי זה קורה. לא ידועה בדיוק הסיבה", מסביר ד"ר פרידלנדר. "התופעה יכולה להיות מלווה בטראומה, אך ברוב המקרים אדם קם בבוקר עם כאבים לאורך היד, או עם כאבי צוואר שמקרינים ליד ללא חבלה כלשהי".

מה מתארים הסובלים מפריצת דיסק צווארי? "בדרך כלל מדובר בכאבי צוואר עם הקרנה של כאב לאורך היד. הכאב הוא ממקור עצבי בשל לחץ על אחד משורשי העצבים. במרבית המקרים הזמן הוא הרופא הטוב ביותר ואין שום צורך בפעולה פולשנית. קיים מגוון רחב של טיפולים תרופתיים: תרופות אנטי דלקתיות, תרופות לשיכוך כאב תרופות שמקלות על כאב עצבי (באופן ספציפי), הזרקות במרפאת כאב (זריקות אפידוראליות, חסם עצבי וכו'). טיפולים נוספים שעשויים לסייע הם פיזיותרפיה ומגוון טיפולי הרפואה המשלימה".

אולם אם כל אלו אינם מקלים את הכאב, יש לשקול התערבות ניתוחית. ד"ר פרידלנדר: " לפני שמתחילים בטיפולים ומניפולציות, חשוב לערוך הדמיה של הצוואר: בדיקת CT או MRI. תפקיד הרופא הוא קודם כל לאבחן נכון: במקרים בהם הדיסק לוחץ על חוט השדרה ולא רק על שורש עצב, בדרך כלל הטיפול יהיה יותר אגרסיבי ויהיה צורך לנתח, להוציא את הדיסק ולשחרר את הלחץ על חוט השדרה. חשוב לזכור כי חוט השדרה אינו סלחן, ולחץ עליו עלול לגרום נזק תפקודי מצטבר ובלתי הפיך לידיים, לרגליים ואף להפרעה בשליטה על הסוגרים".

כאבי צוואר
כאבי צוואר

אין טיפולים מונעים

האם אפשר להימנע מניתוח במקרה של כאב צוואר על רקע פריצת דיסק או שינויים ניווניים? לדברי ד"ר פרידלנדר, "אין טיפולים שמונעים פריצת דיסק ואין טיפולים שמונעים שינויים ניווניים. יש טיפולים שמשמרים טווחי תנועה, מחזקים שרירי צוואר ומפחיתים כאב".

מתי כדאי לפנות לרופא עם כאבי צוואר? לדברי ד"ר פרידלנדר, "אם לצד כאבי הצוואר מופיעות תופעות נלוות כמו הפרעה בתפקוד הידיים, הגפיים התחתונות וקשיים בהליכה, יש לגשת לרופא בהקדם. פגיעה בחוט השדרה הצווארי יכולה לגרום לפגיעה בידיים, ברגליים וביציאות; עלולות להתפתח הפרעות הליכה, הפרעות במוטוריקה עדינה ותופעות נוספות: למשל, בקרב אנשים מבוגרים, פעמים רבות רואים נפילות וקשיים בהליכה ללא כאב צוואר. פעמים רבות מקטלגים את התופעות הללו תחת הקטגוריה 'ז?קנה', כאשר בפועל זו עשויה להיות בעיה כרונית לא מטופלת בצוואר הגורמת לפגיעה בחוט השדרה הצווארי".

רבים חוששים ונרתעים מניתוחי צוואר. ד"ר פרידלנדר: "מדובר בניתוח שיש נגדו המון דעות קדומות. זה נכון שבניתוח צוואר קיימים סיכונים, אך באחוזים נמוכים. עם זאת, החלופות הן בדרך כלל הרבה יותר מסוכנות: כאשר חולה מתדרדר מבחינה עצבית ותפקודית עקב לחץ מכני על חוט השדרה הצווארי, קיימת סכנה להתפתחות שיתוק הולך ומחמיר, ואין דרך אחרת לעצור את התדרדרותו אלא על ידי ניתוח".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אורתופדיה
פורום אורתופדיה - כללי
פורום כירורגיה אורתופדית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום