שחיקת סחוס: פציעות וטיפולים - כיצד מטפלים?

(0)
לדרג

אם בעבר אנשים שסבלו משחיקת סחוס נאלצו להיות מרותקים לכיסא גלגלים או לסבול מהגבלת תנועה, הרי שהטכנולוגיה של היום מאפשרת להם לחזור לתפקוד מלא

מאת: ~~יפעת נחמני~~, כתבת doctors

כאשר מדברים על שחיקת סחוס או פציעה בסחוס יש להבחין בין פגיעות חריפות, המתרחשות בעת חבלות כגון נקעים, שברים וכו' לבין פציעות מעומס יתר, שהן פציעות הנבנות עם הזמן ונובעות מעומס שהגוף לא מסוגל לעמוד בו. פציעת עומס מתחילה במחושים וכאבים וממשיכה להגבלה תפקודית הדורשת התערבות רפואית.

תפקוד תקין של המפרק

"תנועה בין עצמות מתרחשת באזורים הנקראים מפרקים", מסביר ד"ר דוד מורגנשטרן, מומחה לכירורגיה אורטופדית, עמית ברפואת ספורט, מנהל הרפואי של מרכז הספורט בביה"ח מאיר ויועץ לסגל האולימפי.

"מפרקים מורכבים, בין היתר, מסחוס - הרקמה המכסה את קצה העצם. הסחוסים בעיתיים משום שהם נמצאים בצומת בין שתי עצמות ארוכות כעצמות גפיים עליונות ותחתונות. צומת זה מיוחד ויש לאפשר בו תנועה בטווח שמאפשר המפרק עצמו, דבר השונה ממפרק אחד למשנהו. הסחוס מורכב מרשת צפופה המכילה קולגן וחלבונים שונים ומיועד לספוג עומסים או לבלום אותם. בדומה לספוג הבולם זעזועים וכאשר לוחצים עליו כשהוא רטוב יוצאים מים, כך נסחט בעומס סביר גם הסחוס, וכך מתאפשרת תנועה חלקה". ד"ר מורגנשטרן אומר כי "הבעיה מתחילה במצב של עומסים המפעילים כוחות בלתי סבירים, העלולים להביא לשבירתו או קריעתו של הסחוס, בדיוק כמו הספוג".

לפעילות התקינה של המפרקים נדרשות יציבות מכאנית בטווח התנועה, תנועה חופשית וללא כאב בטווחים הפיזיולוגים ויכולת פיזור עומסים נכונה במשטחי הפרק. "אלה הכרחיים לתפקוד התקין של כל מפרק ותלויים בשלושה נתונים בסיסיים הקשורים לעיצוב הפרק: המבנה הגיאומטרי של המשטחים, התכונות המכאניות של הרקמות התומכות ותקינות הרצועות, והגידים והשרירים שמסביב למפרק", מסביר ד"ר מורגנשטרן. "פגיעה או נזק באחד או יותר מנתוני העיצוב התקינים עלולה לגרום לשרשרת של אירועים אשר יביאו בסופו של דבר להפרעה בתפקוד המפרק".

תהליך של הזדקנות טבעית

הפרעות בתפקוד המפרק נגרמות מנזקים חריפים או כרוניים אשר מביאים לשינויים באנטומיה של המשטחים המפרקיים כמו שברים תוך פרקים, איבוד המאטריקס של הסחוס (החומר סביב התאים המכיל חלבונים, סוכרים ומינרלים), או שינוי בתכונות המכאניות של הרקמות התומכות כגון קרעים ברצועות. "לסחוס המפרקי יכולת מוגבלת לריפוי לאחר פגיעה בו ועל כן פגיעה עמוקה ורחבה עלולה שלא להתרפא ולגרום לתהליך של שחיקת סחוס מוקדמת", מסביר ד"ר מורגנשטרן.

שחיקת סחוס אינה דבר טבעי אלא מתהווה רק כאשר יש פגיעה כלשהי. יחד עם זאת כמו בכל רקמה בגוף גם הסחוס עובר תהליך של הזדקנות טבעית אשר תלויה גם במבנה הגנטי/תורשתי של אותו אדם. כאשר הסחוס נפגע יכולת הריפוי שלו מוגבלת, ובמצב של הצטלקות, הנוצרת אחרי פגיעה, ייווצר סחוס פחות טוב מהסחוס המקורי.

תיקון פגיעות סחוס

הרופא המטפל, יתאים את הפיתרון לפציעה האינדיבידואלית ולגיל המטופל.

להלן פתרונות רפואיים המיועדים לטיפול בפגיעות סחוס:

1. הטריית סחוס חופשי: תהליך ניקיון כללי של איזור הפגיעה הסחוסית. המתבצע במהלך ניתוח ארתרוסקופיה (מבוצע על ידי החדרת מכשיר אופטי דק למפרק), במטרה לייצב את הסחוס הבריא שנותר באזור הפגיעה ולמנוע נפיחות.

2. גירוי מח העצם (מיקרו- שברים): טכניקה ארתרוסקופית הממריצה את הגוף לתיקון עצמי של פגיעת הסחוס. באמצעות קדיחה או שיוף של העצם החשופה נוצרים מיקרו-שברים המאפשרים הגעה של תאי מח עצם לאזור הפגוע. תאי מח עצם מחוללים יצירת רקמת סחוס פיברותית (צלקתית), בעלת תכונות שונות של סחוס הטבעי.

יש לציין כי שתי טכניקות אלה מספקות הקלה בכאבים אך אינן מונעות, בהכרח, המשך הידרדרות והחמרה עתידיים. אי לכך פועלת הקהילה המדעית והרפואית מזה שנים למצוא פתרונות מתקדמים יותר לשחזור ותיקון סחוס פגוע.

חברת הביוטכנולוגיה הישראלית, פרוכון ביוטק, פיתחה מוצר (BioCart II) המאושר לשימוש רפואי בישראל. המוצר מבוסס על טכנולוגיית השתלת תאי סחוס של המטופל עצמו. שימוש בתאי סחוס אשר מופקים מביופסיה הנלקחת במהלך ארתרוסקופיה, ומתורבתים במעבדה באמצעות גורמי גדילה ייחודיים.

המוצר מאפשר יצירת משתל ביולוגי דמוי רקמה הנושא את התאים ומוחדר כעבור שלושה שבועות למפרק הפגוע. המשתל מותאם לגודל איזור הסחוס הפגוע על-ידי הרופא המנתח ומודבק באמצעות דבק ביולוגי.

"לסיכום," אומר ד"ר מורגנשטרן, "חשוב לכבד את העיצוב הבסיסי של המפרק, לשמור על הירכיים, הברכיים והקרסוליים, ולפעול מבלי להכאיב לעצמנו (בניגוד למה שחושבים שאימון טוב הוא אימון כואב). צריך לזכור שמבחינה פיזיולוגית הסחוס אוהב תנועה ואפילו עומס מחזורי שמתפתח באיטיות, אבל לא עומסי יתר. כמו-כן, יש לקחת בחשבון שיש אנשים עם רקע תורשתי אשר עלולים לפתח תהליך שחיקתי מוקדם יותר מאשר באוכלוסיה הרגילה וטיפול מניעתי באנשים אלה עשוי למנוע הידרדרות ונזק תפקודי".

בואו לדבר על זה בפורום פגיעות סחוס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום