ניתוח ארתרוסקופיה בברך: מדריך

(8)
לדרג

כל מה שרציתם לדעת על ניתוח ארתרוסקופיה בברך: סיבת הניתוח, הליך הפרוצדורה הניתוחית, סיכונים וסיכויים, זמן ההחלמה, טיפול ושיקום אחרי הניתוח

מאת: פרופ' מיכאל סודרי

המלה "ארתרוסקופיה" (הסתכלות במפרק) מקורה מיוונית. המפרקים השכיחים לטיפול בארתרוסקופיה הם: ברך (השכיח ביותר), כתף, מרפק, קרסול, שורש כף יד וירך. אמנם, האורתופדים היו בין הכירורגים הראשונים שהשתמשו בשיטת ה"סקופיה", אך לא עבר זמן רב עד שהשיטה חדרה גם למקצועות כירורגיים אחרים, כולל כירורגיה כללית, שם מרבית הניתוחים כבר מתבצעים בצורה לפרוסקופית.

ניתוח ארתרוסקופיה בברך ניתוח ארתרוסקופיה בברך

מהו המיניסקוס ומתי יש צורך לבצע ניתוח ארתרוסקופיה בברך?

מבין כל הרקמות הרכות הנמצאות בברך, המבנה הפגיע ביותר הינו המניסקוס (כשאחריו הרצועה הצולבת הקדמית). על המניסקוס מבוצעות מרבית הפעולות הכירורגיות לטיפול או לשחזור, והוא הניתוח השכיח ביותר בקרב ספורטאים, אך גם אצל אוכלוסייה מבוגרת, שם הוא ניזוק או נקרע עקב תהליך ניווני.

לברך יש מבנה גרמי בלתי יציב, הנושא עומסים מאוד גדולים, מה שמעמיד את המניסקוס בסכנה, בעיקר בפעולות סיבוביות.

בעברית נקרא המניסקוס "סהרון", עקב צורתו כסהר והוא נמצא במפרק הברך, בין עצם הירך והשוק. בכל ברך יש 2 סהרונים, אחד פנימי (קרוב לקו אמצע הגוף) ואחד חיצוני (רחוק מקו אמצע הגוף). לסהרון מספר תפקידים: הוא מונע מעצמות הברך להתחכך ישירות אחת בשנייה, משמש כבולם זעזועים ומפזר עומסים, כך שריכוז העומסים על הסחוס המפרקי מופחת. יש לו גם חלק בייצוב ושימון (לובריקציה) של מפרק הברך.

קיימות שלוש פתולוגיות עיקריות של הסחוס בברכיים: כאלה שנובעות מטראומה (פציעת ספורט, למשל), כאלה שנובעות משחיקה - בגיל המבוגר כמעט כל אדם יסבול מדרגה זאת או אחרת של שחיקת סחוס (כ-40% מהאוכלוסייה יראו סימני שחיקת סחוס בצילום רנטגן כבר בגיל 50), והשלישית הן פגיעות על רקע דלקתי מסוג זה או אחר.

 מהו מהלך הניתוח הארתרוסקופי ובאילו מצבים הוא מטפל? 

הפעולה מתבצעת בהרדמה כללית, אזורית או מקומית, ולכל שיטה היתרונות והחסרונות שלה. דרך החתך בעור מוכנס הארתרוסקופ ולידו מבוצעים חתכים נוספים לשם הכנסה של מכשור כירורגי יעודי לטיפול בנגעים. לארתרוסקופיה יש שימושים רבים בברך, ולהלן נתמקד בבעיה השכיחה של פגיעה בסהרונים.

^^טיפול במצבים חריפים של קרעים בסהרונים^^ - בעיקר בפגיעות ספורט כמו כדורגל, כדורסל, כדור-יד וסקי, שם מרבית החבלות הנן סיבוביות, אך גם בעיקום של הברך. הטיפול הוא ניתוחי כי רקמת המניסקוס לא מתאחה וחייבים לכרות את החלקים הקרועים. אם הקרע הינו אחיד ופריפרי, תופרים אותו באופן ארתרוסקופי. במצבים אלו התוצאות בדרך כלל טובות מאוד והמנותח חוזר לפעילות רגילה לאחר כחודש.

^^טיפול במצבים כרוניים של קרעים בסהרונים^^ - מדובר בעיקר בתהליכים ניווניים, בהם הסחוס המפרקי (סחוס היאליני) והסחוס המניסקלי (סחוס פיברוטי) נשחקים עם הגיל, עד כדי היווצרות קרע או ריטוש של המניסקוס. הטיפול הארתרוסקופי נקרא "הטרייה", וכרוך בכריתה חלקית של החלק הקרוע במניסקוס, שטיפה רבה של המפרק, כדי להרחיק מתוכו חלקיקים צפים ולדלל את הגורמים המגרים את המפרק. במצבים אלו התוצאות לא תמיד טובות (רק ב-70% מהמקרים) ולזמן קצוב בלבד, תלוי בדרגת החומרה של הניוון.

בטיפול בתהליך ניווני חשוב מאוד תיאום הציפיות בין המנתח למנותח, לגבי מידת הצלחת הניתוח, וזאת עקב התהליך הניווני התוקף את כל הברך.

מה כוללת ההחלמה מהניתוח?

מדובר בניתוח אמבולטורי - קמים מהניתוח והולכים הביתה לאחר מספר שעות. המנותח יזדקק לתרופות נגד כאבים ומומלץ לשים קרח על המפרק. לאחר כיממה מתחילים להפעיל הדרגתית את המפרק עם תרגילים לחיזוק שרירים. בד"כ, לאחר 10 ימים ניתן לחזור לפעילות רגילה ולפעילות ספורטיבית הדרגתית. בתהליכים ניווניים ההחלמה בד"כ איטית יותר ויכולה להימשך כ-4 שבועות.

מהו הטיפול הנדרש לאחר הניתוח?

יש לשמור על שרירים חזקים, לכן גם חשובה מאוד פיזיותרפיה לאחר הניתוח, בעיקר לחיזוק השרירים סביב הברכיים. חשוב לשלוט היטב על הברך, דבר הנעשה רק על ידי שרירים חזקים. חיזוק השרירים, בעיקר במצבים ניווניים, מקטין את קצב ההידרדרות של שחיקת הסחוסים.

פרופ' מיכאל סודרי הוא יו"ר המערך האורתופדי, מנהל מחלקת אורתופדיה א' ומייסד המכון לריפוי העצם של המערך האורתופדי ברמב"ם - הקריה רפואית לבריאות האדם.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום