דורבן העקב - גורמי סיכון ופתרונות

(0)
לדרג

קשה לכם לדרוך על הרגל? נאנקים מכאבים בצעדים הראשונים בבוקר? כנראה שאתם סובלים מדורבן. על בליטה מכאיבה בעקב

מאת: ד"ר משה פרימן, N.D

דורבן היא בליטה גרמית קטנה בעצם העקב. בליטה זו נוצרת עקב עומס וחיכוך יתר באזור כף הרגל בנוסף ליציבה לא נכונה שלה בזמן הליכה, אשר גורמים לכאבים חזקים. מקור השם שניתן לבעיה, דורבן, הוא בזיז סידני, המופיע לפעמים בצילומי רנטגן של העקב.

גורמי סיכון

ספורטאים, כגון אצנים ואתלטים שדורכים הרבה על כף הרגל.

הנעלה לא נכונה - נעליים עם סולייה דקה מדי, נעליים ללא בולמי זעזועים באיזור העקב, נעלי עקב או נעליים גבוהות הגורמות לקיצור של גיד אכילס ועל ידי כך להתכווצות שלו וליצירת גירוי בעקב.

כף רגל שטוחה מדי או כף רגל עם קשת גבוהה מדי יגרמו שניהם לספיגה נמוכה של זעזועים בזמן הליכה וריצה.

לחץ קבוע על כפות הרגליים - כל עיסוק שמצריך דריכה קבועה על הרגליים, למשל זבנים ומלצרים.

אנשים מעל גיל 45 - מבנה העקב מותאם לבלימת זעזועים ומניעת שחיקה. העור בסוליית כף הרגל הוא עבה יותר מהעור במקומות אחרים בגוף. עם הגיל, מתרחשים תהליכי שחיקה של הגוף, עובי שכבות השומן התת עורי יורד בגוף בכלל ובעקב בפרט.

נשים עם משקל עודף, הגורם לעומס רב על מפרקי הברכיים, הגפיים וכף הרגל.

על החיתולית הכפית

החיתולית הכפית (Plantar Fascia) היא רקמת חיבור שמשתרעת בין עצם העקב (קלקנאוס) לבין בסיס האצבעות. רקמה זו היא בעלת תפקיד חשוב בשמירת תפקוד הקשת האורכית הפנימית בכף הרגל. המשקל הרב שמופעל בפעולת הדריכה של כף הרגל גורם למתיחה של החיתולית הכפית, כאשר מתיחה חוזרת ונשנית שלה עלולות לגרום לקרעים זעירים בחיתולית.

מהי מחלת החיתולית הכפית ומהו דורבן העקב?

כאמור לעיל עקב קרעים מיקרוסקופיים כרוניים המתרחשים באיזור החיתולית הכפית נוצר מצב דלקתי ברקמת החיתולית. במצבים רגילים, הגוף מצליח לתקן קרעים מיקרוסקופיים אלו. אך במקרים רבים יכולת הריפוי העצמי של הגוף לא מספיקה לתקן את הקרעים המיקרוסקופיים. הניסיונות של הגוף "להצמיד" את החיתולית הכפית לעצם יוצרים במקרים רבים זיז גרמי הנראה בצילומי רנטגן של העקב. הזיז הזה הוא מקור הביטוי "דורבן", ולכן הבעייה מכונה בשם דורבן העקב. חשוב לציין, כי הזיז הגרמי נראה בכ-50% מהסובלים ממחלת החיתולית הכפית.

ממה נובעים כאבי דורבן?

לא תמיד הזיז הגרמי הנקרא דורבן אחראי לכאבים העזים. לפעמים, כאשר מתפתחת מחלת החיתולית הכפית יחד עם התעבות משמעותית שלה, החיכוך המתמיד שלה עם הזיז הגרמי גורמת לכאב ולמצב דלקתי.

אך לפעמים דווקא קיצור של גיד האכילס, המתחבר לעצם העקב (קלקנאוס), הוא זה שגורם לעומס יתר על רקמת החיתולית הכפית ולכאב. בנוסף, תנועה של דורסיפלקציה של כף הרגל (הקטנה של הזווית בין כף הרגל לרגל עצמה) תמתח את החיתולית הכפית ותגרום לכאב.

כיצד מאבחנים את דורבן העקב?

הכאב מחמיר עם הצעדים הראשונים בבוקר או אחרי מנוחה כמו שנת לילה.

רגישות וכאב בלחיצה על נקודות בעקב.

קיצור של גיד האכילס שמחובר לעקב בחלק מהמקרים.

שלילת בעיות אחרות בכף הרגל. יתכן שהכאב הוא ממקור עצבי, למשל הקרנה הנובעת מלחץ על עצב היוצא מעמוד השידרה.

לעתים מבצעים צילום רנטגן, על מנת לשלול בעיות אחרות בעקב כגון שברי מאמץ.

סוגי טיפולים

מגוון הטיפולים הוא רחב, החל מטיפול שמרני ועד לניתוח.

הטיפול השמרני כולל שימוש בקרח בזמן דלקת, מנוחה, עיסוי של העקב ושל כף הרגל, טיפול פיזיותרפי הכולל מתיחה של החיתולית הכפית יחד עם מתיחה של גיד האכילס.

טיפול תרופתי כולל מתן תרופות נוגדות כאב לא סטרואידליות ו/או הזרקת קורטיזון (סטרואידים) לעקב עצמו.

במקרים מעטים בהם כשלו כל הטיפולים האחרים ובמצב של כאבים חמורים, יש צורך בניתוח שיפריד את הקשת (החיתולית הכפית) מהעקב.

^^טיפול משולב ייחודי^^

טיפול פיזיותרפי - תרגילי מתיחה לגיד אכילס עשויים להקל במקרים מסויימים של דורבן העקב, במיוחד במקרים שבהם יש גם קיצור של הגיד. הארכה של הגיד תמנע התכווצות של החיתולית במנוחה.

טיפול בגלי הלם - גלי קול בליסטיים - על מנת לטפל בהסתיידויות (במקרה של היווצרות זיז גרמי) ובגיד אכילס.

התאמת נעליים פיזיולוגיות, נעלי אליפסול או נעלי MBT. נעל פיזיולוגית מורידה לחץ מכף הרגל, מהקרסול ומהמפרקים. גם הלחץ על הקשת האורכית של כף הרגל קטן בצורה משמעותית בהליכה עם נעל פיזיולוגית.

התאמת מדרס אורתופדי מיוחד המשלב בולם זעזועים רך מתחת לעקב, יחד עם תמיכה רכה לקשת הפלנטרית האורכית. המדרסים עוזרים בהפחתת לחץ על כף הרגל בזמן ההליכה.

עיסוי לכף הרגל המשולב בחימום פראפין לריכוך האיזור.

טיפול בגלי קול במקרים דלקתיים.

הכותב הוא מומחה לשיקום אורתופדי במרפאת אלטרנטיבה - מרכז רפואי טיפולי.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיה - בעיות כף רגל וקרסול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום