הפרעות נשימה בשינה: חשוב לטפל

(4)
לדרג
תוכן מקודם

לא מפסיק לנחור? הפרעת נשימה בשינה שכיחה יותר אצל גברים ועלולה לסכן את הבריאות. החדשות הטובות: ניתן לטפל בכך בעזרת מכשיר סיפאפ או ניתוח

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
077-9975636 (מספר מקשר)

הפרעות נשימה בשינה מבטאות מצב שבו דרכי הנשימה נחסמות במהלך השינה - וקשה מאוד לנשום. הפרעת נשימה בשינה מתבטאת גם בנחירות, איכות שינה ירודה, עייפות כרונית, יובש בפה, הזעת לילה והתעוררויות חוזרות ונשנות לאורך הלילה.

בזמן הפרעת נשימה בשינה, מתרחשים אירועים חוזרים של חסימת דרכי האוויר. כל אירוע כזה נמשך בין שניות ספורות ועד כמעט דקה - ומסתיים ביקיצה. מצב זה גורם לשינה לא מרעננת ולעייפות וישנוניות במהלך היום.

במהלך אירוע זה, כמות החמצן בדם יורדת מתחת לרף התקין בשינה, לעתים עד כדי 60% מהרף התקין - ובין האירועים, נשמעות בדרך כלל נחירות חזקות מאוד.
לא רק גורם מפריע, אלא בעיה בריאותית. אילוסטרציה: שאטרסטוק לא רק גורם מפריע, אלא בעיה בריאותית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם הפרעות נשימה בשינה מסוכנות?

הפרעות נשימה בשינה עלולות לגרום לסיבוכים, כגון יתר לחץ דם; והתעוררות של מחלות לב וכלי דם מסוגים שונים. בנוסף, הנחירות הרמות מפריעות בדרך כלל לאיכות השינה של בן או בת הזוג. ישנם מחקרים שמצביעים על כך שהפרעות נשימה בשינה עלולים להגדיל סיכוי להופעתם של גידולים סרטניים מסוגים שונים.

מי בדרך כלל סובל מהפרעות נשימה בשינה?

תופעה זו יכולה להופיע בכל גיל, אבל הולכת ומחמירה ככל שעולים בגיל. אנשים שסובלים ממשקל יתר מועדים לסיכון. לרוב תופעה זו נפוצה יותר אצל גברים מאשר אצל נשים, אך יש לזכור כי גם אצל נשים וגם אצל צעירים או צעירות בעלי משקל תקין, תיתכן הפרעת נשימה בשינה.

מהם הגורמים והסיבות להפרעות נשימה בשינה?

הפרעות נשימה בשינה יכולות להיווצר מתוך גורמים תורשתיים הקשורים במבנה עצמות הפנים והגולגולת; וכאמור, בעקבות השמנת יתר. בקרב נשים - עם הפסקת המחזור, התופעה הופכת לשכיחה יותר.

האם ניתן למנוע הפרעות נשימה בזמן השינה?

כמו כל דבר הקשור לבריאותנו, שמירה על אורח חיים בריא - הכוללת פעילות גופנית, הורדת לחץ נפשי, שמירה על מספר שעות שינה תקין (6-7), תזונה נכונה והימנעות מעישון ומצריכת אלכוהול - תסייע לנו להימנע ממחלות שונות ועוזרת במידה מסוימת להפחית הפרעת נשימה בשינה. כמו כן, ירידה במשקל עשויה לסייע במקרים רבים לאנשים בעלי משקל יתר הסובלים מהבעיה.
התחילו לישון לפחות 6 שעות בלילה. אילוסטרציה: שאטרסטוק התחילו לישון לפחות 6 שעות בלילה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד מאבחנים הפרעות נשימה בשינה?

ראשית, האבחנה מתחילה בתלונות של המטופל על עייפות ועל שינה לא שקטה, על התעוררויות תכופות וכן על אנשים מסביבתו הקרובה שמדווחים על נחירות. לעיתים תכופות בני הזוג מדווחים על הפסקות נשימה שנצפו במהלך השינה. בהמשך המטופל נשלח לבדיקה במעבדת שינה והמידע הנאסף בבדיקה מצביע על המצב המדויק של ההפרעה ועל דרגת החומרה שלה. בארץ קיימות כעשר מעבדות שינה. כמו כן, קיימות מעבדות שינה ניידות המותאמות לבדיקה עצמית בבית המטופל.

מה בדיוק בודקים במעבדת השינה?

מעבדת השינה הניידת בודקת את מצב הנשימה בשינה, את זרימת האוויר באף, את קצב הלב, את שרירי הנשימה ועוד. עם זאת, ישנן בדיקות מורכבות יותר, שניתן לבצע אך ורק במעבדת השינה עצמה.

מהו הטיפול בהפרעת נשימה בשינה?

הטיפול בהפרעת נשימה בשינה מתחיל בטיפול שמרני - באמצעות מכשיר סיפאפ (CPAP) שעשוי ממדחס אוויר, צינור ומסכה לאף ולפה. מכשיר זה מייצר אוויר בלחץ מתון השומר על דרכי הנשימה פתוחות.

סוג אחר של טיפול שמרני הוא התקן שבנוי משתי פלטות שמציבים על השיניים, אשר משאירות את הלסת התחתונה בעמדה ספציפית, כך שהמעבר בין החך לבין הלשון מתרחב ומשפר את מעבר האוויר. טיפול זה ניתן על ידי רופא שיניים מומחה בטיפול בהפרעות שינה. הטיפול במכשיר הסיפאפ נמצא בסל הבריאות, בעוד ההתקנים בפה אינם בסל הבריאות. במקרים רבים ניתן לטפל בהפרעות נשימה בשינה באמצעות ניתוח.
מסיכת CPAP 400. אילוסטרציה: שאטרסטוק מסיכת CPAP 400. אילוסטרציה: שאטרסטוק

באיזה מצב ממליצים לגשת לניתוח לטיפול בהפרעת נשימה בשינה?

הטיפולים השמרניים הינם באמצעות מכשירים וחלק מהמטופלים מתקשים להסתגל אליהם. קשה לישון עם מסכה לשינה או עם התקן פה. כאשר אדם סובל מהפרעת נשימה משמעותית, נבדקת האפשרות לפתרון ניתוחי. ההכנה לניתוח כרוכה בבדיקת הדמיה ובדיקת בית הבליעה בשינה מושרית (מצב של שינה תחת חומר מטשטש). בדיקות אלו מאפשרות התאמה אישית של סוג הניתוח לבעיה המוגדרת. ישנם ניתוחים שבהם לוע האף ולוע הפה עוברים תהליך הרחבה וייצוב - וניתוחים אלה מבוצעים תחת הרדמה כללית, בטכנולוגיה מתקדמת, המפחיתה באופן משמעותי את דרגת הכאב ואת הליך ההחלמה. ניתוח מסוג אחר הוא ניתוח באזור בית הבליעה התחתון, שבו מייצבים ומרחיבים את הלוע התחתון. קיים סוג נוסף של ניתוחים המבוצע בעצמות הלסת ובו משפרים את זרימת האוויר בלוע על ידי קידום הלסתות, העליונה והתחתונה, ניתוח זה מבוצע על ידי רופא פה ולסת.

ד"ר אייל רוזנצוויג הוא מומחה להפרעות שינה, מנהל מרפאת השינה בבית החולים איכילוב, תל אביב.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות שינה ונחירות.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום