שאלון: עד כמה אתם לחוצים בעבודה - חלק שני

(0)
לדרג

בשבוע שעבר דנו בלחץ בעבודה והשפעותיו. עתה נביא בפניכם שאלון מקיף לבדיקת רמת הלחץ האישית בעבודה

מאת: ד"ר יוסי טוביאנה, פסיכולוג קליני בכיר ומנכ"ל מכון זהב לאבחון וטיפול במצבי לחץ
כיצד ניתן לאבחן את רמת הלחץ בארגון?

שאלון זהב הינו כלי השלכתי בינלאומי, שפותח ע"י ד"ר יוסי טוביאנה ותוקף בהצלחה ב-15 מדינות שונות (טוביאנה 2005). הוא מבוסס על מחקרים שנעשו במהלך 14 השנים האחרונות ומתבסס על קריקטורות שהוזמנו מיעקב פרקש ("זאב") ז"ל, הקריקטוריסט והעיתונאי מ"מעריב" ו"הארץ". ישנה גרסה מקוונת של השאלון שתורגמה לתשע שפות.

לחלק א' של הכתבה: לחץ כאן

השאלון מצייד את הנבחן במשוב מידי לגבי רמת הדחק שלו בהתייחס לגורמי לחץ מגוונים בעבודה (מצבים של אי ודאות, עומס בעבודה, לחץ זמן, קידום, פיטורין...), וכן לגבי נושאים אחרים שמשפיעים אף הם, באופן ישיר או עקיף על התיפקוד בעבודה (לחצים במשפחה, מעברים, פחדים, בעיות בריאות ועוד).

קיימת אפשרות לקבל מיפוי של רמת הדחק בכלל הארגון, וכן ביחידות קטנות יותר שלו (אגף, מחלקה, צוות), וכן מידע לגבי מידת הנכונות של העובדים להסתייע בגורמים מקצועיים כדי להתמודד עם הלחץ.

השאלון מזהה ארבעה טיפוסי תגובה לכל גורם לחץ: לחוץ, מודאג, מתמודד ורגוע.

הציונים לגבי כל אחד מטיפוסי התגובה נעים מ-0 עד 100 ומושווים לנורמות מקובלות. הם מאפשרים לנבחן לראות באיזו מידה הוא חורג מהן. במידה ורמת הדחק שלו גבוהה (במימד של הלחץ ו\או של הדאגה) בהשוואה לנורמה המקובלת, חיוני שישקול ייעוץ מקצועי שיסייע לו לשפר את יכולות ההתמודדות עם גורם הלחץ שכלפיו העריך את עצמו.

באופן דומה יכולים חברי צוות מסוים לבחון כיצד הם מגיבים למצבי אי וודאות בארגון, לעומס בעבודה, למצוקת זמן. בהמשך הם יוכלו, במסגרת של היוועצות אישית או קבוצתית קצרת מועד וממוקדת, לרכוש כלים התנהגותיים ומחשבתיים יעילים לשיפור תפקודם במצבי הדחק הללו.

להלן פירוט המאפיינים של כל טיפוס ומספר רעיונות שעשויים לשפר את יכולת ההתמודדותו.

הטיפוס הלחוץ:
-------------------

הוא מגיב בעוצמת לחץ גבוהה ביותר שמתבטאת הן בתגובות גופניות שונות ותגובות של מערכת העצבים האוטונומית כגון: הזעה, מתח בשרירים, דופק מואץ, קשיי נשימה, הסמקה. כמו כן, מחשבות מדאיגות ומטרידות לגבי השלכות אפשריות של כישלון בביצוע משימה מסוימת בעבודה, בלימודים או בכל מסגרת אחרת למשל: נשירה מהלימודים, ביקורת מהסובבים, פיטורין. תלמידים וסטודנטים מכירים את התופעה כ"בלק אאוט" (חישכון) - מעין מסך שחור היורד על הזיכרון, מוחק את כל מה שנלמד למבחן ומשתק את יכולת התפקוד.

בעבודה, החרדה מתבטאת בחוסר אמונה ביכולת של העובד לעמוד בדד-ליין ולספק את איכות העבודה הנדרשת. תגובת הלחץ יכולה להיות זמנית וחולפת או נמשכת. במידה והעובד מגלה שתגובה כזו אופיינית לו בהתייחס למגוון של מצבים שמעוררים דחק, חיוני שיסתייע ברכישת כלים להפחתת לחץ כגון: פעילות גופנית סדירה, שיטות של הרפיה גופנית ומחשבתית, מדיטציה. כמו כן, יש להיעזר בטכניקות לשיפור הדמיון ואיכות תכני החשיבה והומור.

הטיפוס המודאג
---------------------

ראשו של אדם זה עובד שעות נוספות ומוצף במחשבות מדאיגות. הוא מעלה שוב ושוב תסריטי כישלון. אדם זה חי בדאגה מתמדת, חששותיו מתפרשים על כל תחומי החיים ולא רק העבודה - הבית, קשיי בריאות, פחדים, המצב הביטחוני ומה לא. עם זאת, למחשבות טורדניות אלה אין ביטוי פיזי מקביל אשר משקף לחץ גופני. הטיפוס המודאג יפיק תועלת מכל פעילות שעשויה לתת לו תחושה טובה: פעילות גופנית ובידורית, התמקדות בשינוי תכני החשיבה משלילית לחיובית - התבוננות "בחצי הכוס המלאה" וגיוס תכונות חיוביות שיכולות לצמצם את השפעת המחשבות הטורדניות. בנוסף, היכולת שלו לבטא את דאגותיו בעל-פה ובכתב כדי "להתנקות" ולקבל בכך תמיכה ישירה ועקיפה מהסובבים אותו, עשויה להפחית את רמת הדאגה.

הטיפוס המתמודד
-----------------------

הטיפוס המתמודד מתייחס למצב הלחץ שמופעל עליו לא כאיום, אלא כאתגר שניתן להתמודד עימו ולא כאיום משתק. את התגובות הגופניות שהוא חש במהלך ההתמודדות (זיעה, מתח) הוא מפרש לעצמו כגיוס משאבים ולא כתגובת מצוקה. הוא אופטימי לגבי סיכוייו להצליח במשימה. אולם, לעיתים קרובות אדם כזה משקיע את מיטב כוחותיו במשימה בבחינת "מצאת החמה עד צאת הנשמה" בלי שיקפיד לעשות הפסקות, להתאושש ולמלא מצברים.

הוא עשוי להפיק תועלת מתכנון יותר יעיל של הזמן, מגיוס תכונות שעשויות לסייע לו להגיע להישגים דומים עם פחות מאמץ, ובעיקר לאתר פעילויות שונות שיעזרו לו לפרוק את המתחים שהוא צובר בעבודתו המאומצת.

הטיפוס הרגוע
------------------

הטיפוס הרגוע מבטא דפוס של תגובה נינוחה ורגועה כלפי מצב הלחץ. לעיתים אפשר לקבל את הרושם שהוא אולי מדחיק או מזלזל בקשיים. קשה לזהות אצלו סימנים בולטים של מצוקה גופנית או של מחשבות דאגה בהתייחס ליכולתו להתמודד עם המשימה. לעיתים, נינוחות זו עלולה להיות בעוכריו שכן הוא פחות עירני למה שנדרש ממנו, אינו מגייס מספיק כוחות כדי להצליח בהתמודדות ועלול להיכשל. הרגוע עשוי להפיק תועלת מתמריצים שונים שישפרו אצלו את ההנעה להישג, וכן יסתייע בגיוס תכונות טובות שיאפשרו לו הצלחה רבה יותר בהתמודדות היומיומית.

לבדיקת רמת הלחץ האישית בעבודה ניתן להיכנס לשאלוני הסקר.

תוצאות הסקר תפורסמנה באחד הירחונים הבאים של מגזין סטאטוס.

בואו לדבר על זה בפורום התמודדות עם מצבי מתח ולחץ ובפורום פסיכולוגיה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום