דום נשימה בילדים: בגלל השקדים

(2)
לדרג

תופעת דום נשימה בשינה נפוצה יחסית בקרב פעוטות וילדים, והיא גורמת להם לעייפות כרונית והופכת אותם להיפראקטיביים ועצבניים. כיצד מטפלים בבעיה?

מאת: מערכת zap doctors

תופעת דום נשימה בשינה נחשבת לנפוצה יחסית אצל פעוטות ילדים. מדובר בהפסקה של הנשימה במהלך השינה, בעיקר בזמן שנת חלום, למשך עשר עד שלושים שניות, ולפעמים יותר. מצב זה נגרם בדרך כלל בעקבות הגדלה של רקמה לימפתית השקדים או השקד השלישי (אדנואיד) שחוסמת את מעברי האוויר בשינה.

"תופעת דום נשימה לא מופיעה מרגע הלידה, אלא מתחילה בדרך כלל בגיל שנה-שנה וחצי", מסביר .ד"ר דן גוטמן רופא בכיר במרכז הרפואי רבין. "התופעה קשורה גם לחשיפה לזיהומים, שמתרחשת כשהילד הולך לגן ונדבק בדלקות שונות בדרכי הנשימה. דלקות אלה גורמות להתנפחות של הרקמה הלימפתית וזה מביא להפסקות הנשימה בזמן השינה".


הפרעת השינה פוגעת בערנות הילד וביכולת הריכוז שלו. צילום: שאטרסטוק

כיצד נבדיל בין צינון רגיל לבין תופעת דום נשימה בשינה?

"צינון אצל ילדים הוא בדרך כלל עניין נקודתי, שנמשך יום, ימים אחדים או שבוע. אבל כשמדובר על תופעה מתמשכת, שבה האף סתום כל זמן, והילד תוך כדי שינה נוחר ונושם כל הזמן דרך הפה ולא מסוגל לסגור אותו, וכן מתקשה לשתות מבקבוק, וצריך לעצור ולנשום בכל כמה לגימות כי נגמר לו האוויר זוהי נורת אזהרה להורים. כמו כן, בזמן דום נשימה ניתן לזהות כי הילד נוחר נחירות עזות, וזז בתנועות גוף מהירות".

כיצד מאבחנים דום נשימה אצל ילדים?

"האבחון מתבצע בבדיקת אף-אוזן-גרון במרפאה. כאשר רופא מסתכל בחלל הפה ועל הגרון, הוא יכול להבחין בהגדלה של השקדים. את השקד השלישי ניתן לאבחן על ידי בדיקה עם סיב אופטי גמיש המוחדר דרך האף, או בצילום רנטגן פשוט של הגולגולת. לעתים, התופעה גורמת לחסימה מסוימת גם באזור האוזניים ולהצטברות של נוזלים בחלל האוזן התיכונה, מה שעלול להוביל לשתי בעיות נוספות: ירידה בשמיעה של הילד, ומכאן לפיגור בהתפתחות השפה שלו, וגם דלקות אוזניים חוזרות".

מהן שיטות הטיפול בדום נשימה אצל ילדים?

"אחרי האבחון שמאשש את העובדה שלא מדובר בתופעה רגעית, אלא בתופעה מתמשכת, הטיפול הוא בדרך כלל טיפול ניתוחי. אם מדובר רק בהגדלה של רקמת השקד השלישי ניתן להסירו, ואם קיימת הגדלה משמעותית של השקדים ניתן להקטינם או להוציא אותם. ישנן שיטות ניתוחיות רבות, וביניהן קיימת אפשרות לשימוש במכשיר קובלציה, המאפשר להקטין את השקדים בחזרה לגודלם המקורי, וכך לא חייבים לכרות אותם בשלמותם, דבר המפחית את תחושת הכאב שלאחר הניתוח ואת הסיכון לדימומים.

"במידה שהילד סובל גם מדלקות אוזניים בשל נוזלים באוזניים, מומלץ באותה ההזדמנות גם להשתיל כפתורי איוורור בעור התוף. מדובר כמובן בניתוח אחד ולא במספר ניתוחים. אם מדובר בכריתה של השקד השלישי, ההתאוששות היא תוך יום-יומיים, ואם בכריתת השקדים היא אורכת מספר ימים.

"הניתוחים האלה נחשבים לנפוצים יחסית בארץ. מבחינת סיכונים ייתכן, כמו בכל ניתוח אחר, דימום שלאחר הניתוח, ולכן אנו מבצעים בדיקות דם מקיפות טרם הניתוח, על מנת לאתר הפרעות בקרישה. לאחר ניתוח שקדים אנו מאשפזים את הילד להשגחת לילה ומבקשים להימנע מאכילת מאכלים חמים למספר ימים".

האבחון מתבצע בבדיקת אף-אוזן-גרון במרפאה. צילום: שאטרסטוק

ואם ההורים מעדיפים לא לנתח?

"ניתן לנסות טיפולים לא ניתוחיים כגון שימוש באנטיביוטיקה באופן ממושך, כטיפול מונע לדלקות אוזניים וכנגד הגדילה של רקמות הלימפה. טיפול זה מתאים לילדים שסובלים מדלקות גרון ואוזניים חוזרות. חשוב לציין כי אחרי גיל שש בדרך כלל יש נסיגה של התופעה. יחד עם זאת, אם התופעה של דום נשימה נמשכת כן מומלץ לטפל. הפרעת השינה פוגעת בערנות הילד וביכולת הריכוז שלו, ולעיתים גורמת לילד להיות היפראקטיבי ועצבני כי איכות השינה ירודה. בדום נשימה משמעותי חסימתי לאורך זמן קיים גם סיכון לפגיעה בלב והריאות, וכן יכולות להיגרם הפרעות בגדילה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום