כירורגיה פלסטית: ניתוח אף חוזר

(1)
לדרג

מטופלים לא מעטים שחלמו על אף מושלם יוצאים מהניתוח לא מרוצים: האף החדש מעוות או עקום, ובמקרים רבים יש גם נזק בריאותי וקושי לנשום. מה עושים? ניתוח תיקון

מאת: מערכת zap doctors

ניתוחי אף הם מהניתוחים הנפוצים ביותר בתחום הכירורגיה הפלסטית, ומטבע הדברים לא תמיד הם מסתיימים לשביעות רצונו של המטופל. לעתים אף נגרם נזק תפקודי שמפריע למנותח לנשום כראוי. בשני המקרים ניתן לעבור ניתוח תיקון אף, המכונה גם ניתוח אף שניוני, ובאופן לא מפתיע הוא מבוצע לא מעט.

"מאות מטופלים מגיעים אליי בבקשה לבצע ניתוח תיקון באפם", אומר הכירורג הפלסטי ד"ר הראל מרקוס. "בחלק קטן מהמקרים מדובר באנשים שציפו ליותר מדי מהניתוח הראשון והתאכזבו מהתוצאה שלא בצדק. אותם אני לרוב מצליח לשכנע לא לעבור ניתוח נוסף. אבל הרוב הגדול סובלים מנזק רציני באף - בריאותי או אסתטי - ובהחלט זקוקים לניתוח אף נוסף".

מה ההבדל בין ניתוח אף רגיל לניתוח שניוני?

"ניתוח אף חוזר נחשב לניתוח קשה לאין ערוך ומורכב הרבה יותר מניתוח אף ראשוני. במהלך ניתוח האף הראשוני מתרחשים שינויים במבנה של האף וברקמות השונות. השינויים הללו מתרחשים בסחוסים ובעצמות. מחיצת האף לפעמים חסרה משום שהוסרה בניתוח הראשוני באופן חלקי או מלא. בנוסף לכך, העור העוטף את האף נעשה לרוב עבה יותר ופחות גמיש ולכן מתקשה להסתגל לצורה החדשה של האף. כל זה מחייב עבודה מורכבת וקשה ושימוש בטכניקות מגוונות שיאפשרו השגת תוצאה טובה בתנאים אלו. במקרים רבים מתעורר צורך להשתמש בשתלי סחוס שנלקחים מהאוזניים, מהצלעות או מהשכבה הפנימית של הקרקפת ולהשתילם באף - פעולה מורכבת הדורשת מיומנות רבה. ניתוח כזה אורך 3-4 שעות ביחס לניתוח אף ראשוני שאורך שעה. הוא נחשב מורכב הרבה יותר וגם ההחלמה ממנו קשה הרבה יותר".

בשל מורכבותו של הניתוח הפלסטי השניוני באף יש לשקול היטב את נחיצותו. אם קשיי הנשימה שנגרמו כתוצאה מהניתוח הראשוני ו/או השינויים החיצוניים באף הם כה משמעותיים, כך שאין מנוס מניתוח תיקון אף, יש לבחור מנתח מומחה ומיומן בתחום הספציפי של ניתוח אף שניוני. לא כל מנתח פלסטי יוכל לבצע ניתוח תיקון אף בצורה מוצלחת. ישנם כמה מנתחים פלסטיים בישראל שהתמקצעו בניתוחי תיקון אף ויוכלו להתמודד בהצלחה עם אף שמראהו או תפקודו הנשימתי נפגמו בניתוח אף ראשוני.

ביצוע ניתוח תיקון אף אצל מנתח פלסטי שאיננו מומחה בניתוחי אף שניוניים עלול אף להחמיר את המצב. "מגיעים אליי גם מנותחים אחרי ניתוח שני לתיקון אף ואפילו אחרי ניתוח שלישי ורביעי", אומר ד"ר הראל. "זה מצב מורכב ביותר. אחרי כל ניתוח האף משתנה עוד יותר, מה שהופך את ניתוחי התיקון לקשים ומורכבים בהרבה. ניתוח אף שניוני חייב להתבצע בצורה מושלמת ולהניב תוצאה מיטבית כך שלא יהיה צורך בניתוח נוסף, משימה שעלולה להיות בלתי אפשרית. אסור לסבול עוד כשלון כי כל ניתוח אף מתקן קשה יותר מהניתוח הקודם. אף לא יכול לעבור אינסוף ניתוחים. מראה האף המתפורר של מייקל ג'קסון הבהיר את העניין הזה היטב".

התאמה אישית למטופל

מטופל שמגיע ומבקש לעבור ניתוח תיקון אף לא בהכרח יזכה בשיתוף פעולה מצד המנתח. יש לשקול היטב את הרקע לרצון בניתוח ואת יכולות המנתח לתקן את הבעיות שנוצרו. חלק מהבעיות אינן ניתנות לפתרון והמנותח יצטרך להשלים עם זה ולהימנע מניתוח אף נוסף. במקרים אחרים התוצאה האסתטית של הניתוח הראשוני איננה כה גרועה אלא סבירה בהחלט וניתוח שני נראה לא נחוץ. יש מקרים בהם יש עיוות ברור באף, אבל הוא איננו כה רציני עד שיצדיק את כל מה שכרוך בניתוח אף שניוני - וגם אז עלול המנתח לדחות את בקשת המנותח לניתוח תיקון. בנוסף, ישנם מקרים בהם המצב הפיזי והנפשי ו/או מצב האף של המטופל לא מאפשרים התערבות כירורגית נוספת.

"אני לא דוחה הרבה מטופלים שמבקשים ניתוח תיקון אף", אומר ד"ר הראל. "אני מבין לליבם. על אף שניתוחי אף שניוניים הם ארוכים, מורכבים וקשים, אני לא יכול לשלוח הביתה מטופלים שעברו סבל, השקיעו זמן וכסף, נותחו והחלימו וכעת נותרו עם הפרעה אסתטית או בריאותית. לכן, אם אני מזהה שאני יכול לעזור למטופל אני עושה זאת. אני כמובן עושה זאת בזהירות רבה - אני מבהיר למטופל מהם הסיכונים בניתוח, מה הסיכויים לשיפור המצב ומה צפוי לו. לצד תיאום הציפיות אני גם בודק באופן מעמיק את מצב המטופל ומתאים לו תוכנית ניתוחית אישית ומותאמת למצבו שתאפשר את תיקון מירב הבעיות, תוך הבהרת הבעיות שיישארו ללא פתרון. אני ממליץ לכל מי ששוקל ניתוח כזה לחשוב טוב על כל מה שכרוך בכך, ולפנות רק למנתח שיש לו התמחות וניסיון בניתוחי אף שניוניים".

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פלסטית: ניתוח אף.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום