נוגדי הקרישה החדשים אינם עדיפים

(0)
לדרג

לפי מאמר חדש, מחקרים המעידים על יתרונות נוגדי הקרישה החדשים מוטים והם לא בהכרח עדיפים על קומדין. מנהל מרפאת הקרישה בבי"ח העמק עושה סדר

מאת: מערכת zap doctors

המחקרים המשווים בין ביצועי נוגדי הקרישה החדשים לבין נוגד הקרישה הוותיק קומדין מוטים ואינם מתייחסים לרמת האיזון של המטופלים ועמידה בטווח המינונים שבהם התרופה יעילה; כך לפי מאמר קנדי חדש, שפורסם באחרונה בכתב העת BCMJ. המחבר אף קורא לרשויות הבריאות בקנדה, לבחון את היעילות של דביגטרן (פרדקסה) בהשוואה לקומדין.

לפי המאמר, המחקרים המציגים את יעילות נוגדי הקרישה החדשים, המיועדים למניעת שבץ מוחי בקרב אנשים הסובלים מפרפור פרוזדורים סובלים מהטיה ואינם מציגים את התמונה המלאה. המאמר מותח ביקורת על מחקרי הדגל שהשוו בין נוגדי קרישה חדשים (פרדקסה, קסרלטו ואליקוויז) לבין הקומדין, תרופה שמובילה מזה 50 שנים את טיפול המניעה של שבץ . המחקרים הללו הראו כי לנוגדים החדשים יש יתרון על פני הקומדין במניעת שבץ מוחי. לדברי מחבר המאמר, המחקרים הללו תוכננו כדי להוכיח את יתרון הנוגדים החדשים. מחבר המאמר מציין כי בניגוד לנוגדים החדשים, שניתנים לשימוש במינונים קבועים, הקומדין הינה תרופה שהשימוש בה הוא במינונים משתנים, והיא זקוקה לניהול קפדני בשימוש. לכן, כל השוואה בין נוגדי הקרישה חייבת לכלול התייחסות לאיכות הניהול של קומדין, שבאה לידי ביטוי בממוצע הזמן של עמידה בטווח התרפויטי (TTR) עבור רמת קרישיות הדם (INR), וכן עד כמה רמת ה-INR הדוקה וקרובה לרמה הרצויה.

לדברי ד"ר ישראל גביש, מנהל מרפאת הקרישה בבי"ח העמק "כאשר הקומדין מאוזן ונמצא בתוך הטווח הטיפולי (TTR), זאת אומרת, כאשר רמת הקרישיות אופטימלית ולמעלה מ-72.6 אחוזים מהזמן, יעילות התרופה במניעת שבץ מוחי ותמותה יעילה מזו של פרדקסה. מעבר לכך, ככל שהקומדין מאוזן ונמצא בטווח הטיפולי, המטופלים סובלים פחות מדימומים במערכת העיכול בהשוואה לפרדקסה".

עוד מוסיף ד"ר גביש כי "לנוגדי הקרישה החדשים אין אנטידוט, קרי טיפול, שימנע את השפעתם כמדללי דם. בנוסף, אין אפשרות לנטר את רמת הפעילות של נוגדי הקרישה החדשים, וזאת בניגוד לקומדין, שבאמצעות בדיקת דם פשוטה ניתן לאבחן את רמת ה-INR, שהיא רמת קרישיות הדם. מעקב שכזה מאפשר גם לקבוע עד כמה המטופל נוטל את התרופה".

"בנוסף לכל, עלות הנוגדים החדשים גבוהה באופן משמעותי מזו של הקומדין".

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ תרופתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום